افزایش ترانزیت جاده‌ای و کاهش ترانزیت ریلی

افزایش ترانزیت جاده‌ای و کاهش ترانزیت ریلی

http://www.bananews.irرییس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای کشور گفت: علیرغم افزایش ۱۴٫۷ حجم ترانزیت کالا در ۱۱ ماهه‌ امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، میزان ترانزیت کالا از طریق شبکه ریلی کاهش یافته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهریار افندی‌زاده - معاون وزیر راه و شهرسازی - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طی ۱۱ ماهه امسال ۱۰ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۴۷۴ تن کالا ترانزیت شد که با توجه به ترانزیت ۹ میلیون و ۱۷۴ هزار و ۶۶۸ تنی سال گذشته ۱۴٫۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی افزود: ترانزیت کالا از طریق مسیر‌های جاده‌ای در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶٫۲ درصد رشد داشته اما ترانزیت کالا از طریق شبکه ریلی ۱٫۷ درصد کاهش یافته است.

رییس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای کشور درباره دلیل کاهش ترانزیت ریلی، گفت: ممکن است کالا در مبدا و مقصد برای ترانزیت کاهش یافته است یا دلیل دیگر آن افزایش تعرفه‌های ترانزیتی باشد.

افندی‌زاده تاکید کرد: این موضوع در کارگروه ترانزیت کشور بررسی شده تا جذابیت‌های بیشتری برای کشور‌های همسایه به منظور جذب کالای آنها برای ترانزیت از مسیر‌های ایران در نظر گیریم.

به گفته وی فعال‌ترین مرز‌ها در ورود کالا به کشور بندر‌ عباس با ۳۱٫۴ درصد، پرویز‌خان با ۲۵٫۶ درصد، بازرگان با ۱۰٫۱ درصد ثبت‌ شده‌اند و مرزهای دیگر در این زمینه به ترتیب سرخس، باشماق، لطف‌آباد، بندر انزلی، بیله‌سوار و ... هستند.

رییس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای کشور از بندر امام خمینی (ره) با ۲۷٫۵ درصد، بندر‌عباس با ۱۰٫۹ درصد و مرز باشماق با ۹٫۳ درصد به عنوان فعال‌ترین مرز‌ها در خروج کالا از کشور نام برد که پس از این مرزهای لطف‌آباد، سرخس، دوغارون، بازرگان، آستارا و ... در رتبه‌ی بعدی قرار دارند.

افندی‌زاده با بیان این‌که در بررسی ترانزیت ریلی و میزان کالای عبوری، فعال‌ترین مرز سرخس با ۴۹۵ هزار و ۶۸۹ تن بوده است، گفت: بندر‌ امیرآباد در جایگاه‌ بعدی قرار دارد.

وی تصریح کرد: بیشترین کالاهایی که از کشور ترانزیت شده مواد سوختی، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، کالاهای ساختمانی، انواع پنبه، لوازم خانگی، انواع نخ و الیاف و روغن‌نباتی بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مقایسه‌ی عملکرد ترانزیتی کشور با تکلیف قانون برنامه‌ی پنجم توسعه در ۱۱ ماهه اول سال دوم برنامه گفت: تاکنون ۳۲٫۲ درصد از برنامه جلوتر بوده‌ایم.

افندی‌زاده پیش‌بینی کرد: تا پایان سال بیش از ۱۱ میلیون تن کالا از کشور ترانزیت شود.

    نظرات