سقوط قیمت‌ها ادامه دارد

سقوط قیمت‌ها ادامه دارد

http://www.bananews.irسقوط قیمت میلگرد به پایین‌ترین رقم مورد انتظار بازار فولاد باعث شد تا حجم فروش کالا از سوی انبارها شدت بیشتری پیدا کند به خصوص که برخی از تولیدکننده‌ها دیروز در ابتدای معاملات تا ۳۰ تومان قیمت فروش درب کارخانه را کاهش دادند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علاوه بر این روندنزولی قیمت ارز همچنان از دلایل اصلی نزولی شدن قیمت‌ها در بازار فولاد عنوان می‌شود. البته به گفته معامله‌گران بازار فولاد، از ساعات میانی روز که قیمت دلار تا حدودی تثبیت شد، برخی سایزهای آهن‌آلات از جمله تیرآهن سایز ۱۸ با رشد قیمت مواجه شد، اما تاثیری بر قیمت میلگرد نداشت. در این میان پیش از این هم تجربه نشان داده که برخی از تولیدکننده‌های تاثیرگذار بر بازار آزاد پس از اینکه در یک روز قیمت‌ها را تا ۳۰ تومان کاهش می‌دهند در روزهای بعد دوباره جریان بازار را تغییر می‌دهند از این رو برخی از تجار نسبت به افت شدید قیمت‌ها در معاملات دیروز با دیده تردید نگاه می‌کردند. اما مسلم و واضح است که نبود نقدینگی در بازار و افت حجم خریدهای عمرانی بزرگ همچنان در بازار وجود دارد و تعداد قابل توجهی از فعالان این بازار به جای تامین کالاهای مورد نیاز خود برای سال آینده فعلا در گیر و دار بالا بردن نقدینگی و زنده کردن بدهی‌های خود هستند.
در همین حال روز گذشته افت قیمت مقاطع باعث شد تا میانگین قیمت شمش در بندر انزلی هم کاهش زیادی از خود نشان دهد، به طوری که به رقم ۱۷۷۰ تا ۱۷۷۵ تومان رسید. در همین حال گفته می‌شد برخی تجار که کالاهای گران‌تری را در هفته‌های اخیر خریداری کرده‌اند با ضرر زیادی مواجه شده‌اند، اما برخلاف این افراد، تجاری که از مدت‌ها قبل کالا در انبار داشتند در این چند روز با سود خوبی اقدام به فروش آنها کرده‌اند.
با قیمت ارز، در حال حاضر اگر شمشی وارد شود سقف نهایی هزینه تمام شده آن ۱۸۰۰ تومان برآورد می‌شود در نتیجه برخی از معامله‌گران معتقد هستند بعید است که قیمت میلگرد با توجه به این موضوع سقوط بیشتری در روزهای آینده داشته باشد.اما نمی توان این موضوع را هم در نظر نگرفت که تقاضا در بازار بسیار محدود است و به دلیل نوسان‌های زیاد و ضرر و زیان‌های ناشی از این نوسان‌ها تعداد قابل توجهی از واسطه‌ها و وجوه زیادی که در اختیار دارند از بازار خارج شده‌اند. از سوی دیگر با در نظر گرفتن رکودی که در تقاضا دیده می‌شود و کالاهایی که در حال حاضر در بین انبارها جابه‌جا می‌‌شود اگر این شرایط ادامه‌دار شود ضربه سنگینی به صنعت خواهد زد ضمن اینکه با توجه به این موضوع بعید است که بازار و فعالیت‌های حاشیه‌ای در آن بتواند بیش از این سطح قیمت‌ها را حفظ کند.
به نظر می‌رسد این ارزیابی‌ها و واقعیت‌های مربوط به بازار تقاضا دلیل اصلی بروز پیش‌بینی تداوم روند نزولی قیمت است. به نظر برخی معامله‌گران بازار فولاد این هفته تا روز سه‌شنبه همچنان به روند فعلی خود ادامه خواهد داد و از آنجا که عرضه و تقاضاهای واقعی و ارزیابی دقیق از آنچه در حال وقوع است وجود ندارد، تعیین کف قیمت نیز بسیار سخت است.

    نظرات