جلوگیری از بورس‌بازی مسکن در پی تصویب لایحه مالیاتی

جلوگیری از بورس‌بازی مسکن در پی تصویب لایحه مالیاتی

http://www.bananews.irرییس سازمان امور مالیاتی کل کشور با بیان این که دریافت مالیات از خانه‌های خالی زمانی که به قانون تبدیل شود اجرا می‌شود، گفت: او در اصلاح قانون نسبت به نقل و انتقال مکرر مسکن مالیات جدیدی طراحی شده تا افراد اقدام به بورس بازی مسکن نکنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی عسکری در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این‌که آیا دریافت مالیات از خانه‌های خالی در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: دریافت مالیات از خانه‌های خالی زمانی که به قانون تبدیل شود، اجرا می شود.

وی با بیان این که ما مجری قانون هستیم، تصریح کرد:در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم برخی مواد مربوط به مسکن را در نظر گرفته ایم که تا حدودی این امر را پوشش می دهد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارای با اشاره به این که دریافت مالیات از خانه‌های خالی به طور مستقل در لایحه نیامده است، اضافه کرد: ورود سازمان مالیات به این حوزه مربوط به معاملات و یا ساخت و ساز‌هایی است که انجام می‌شود .

به گفته او در اصلاح قانون نسبت به نقل و انتقال مکرر مسکن مالیات جدیدی طراحی شده تا افراد اقدام به بورس بازی مسکن نکنند.

عسکری درباره چگونگی دریافت مالیات از سکه، گفت:سکه‌هایی که از طریق بانک مرکزی به فروش می رسد مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند.

به گزارش ایسنا در صورت تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، نقل و انتقال قطعی املاک و انتقال حق واگذاری محل مازاد بر ۲ واحد در سال توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، در خصوص املاکی که بعد از اجرای این قانون خریداری می شوند، به ازای هر واحد اضافی مشمول مالیات اضافی معادل یک برابر نرخ ماده ( ۵۹ ) این قانون برای هر بار معامله و حداکثر تا نرخ ۵۰ درصد خواهد بود.

بر اساس ماده ۵۹ قانون مالیات‌های مستقیم، نقل و انتقال قطعی املاک به مأخذ ارزش معاملاتی و به نرخ پنج درصد (۵%) و همچنین انتقال حق واگذاری محل به ‌مأخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق و به نرخ دو درصد (۲%) در تاریخ انتقال از طرف مالکان عین یا صاحبان حق مشمول مالیات ‌است.

همچنین بنا به تبصره ۱ این ماده چنانچه برای مورد معامله ارزش معاملاتی تعیین‌ نشده باشد، ارزش معاملاتی نزدیکترین محل مشابه مبنای محاسبه ‌مالیات خواهد بود.

    نظرات