آیا مستاجران به آرزوی خود می‌رسند؟

آیا مستاجران به آرزوی خود می‌رسند؟

http://www.bananews.irمردم قدرت کافی برای خرید مسکن ندارند. این جمله‌ای است که اغلب مشاوران املاک و فروشندگان مسکن پیوسته بر زبان جاری می‌کنند این درحالی است که افرادی که فکر می‌کردند با پس‌انداز سال‌های گذشته می‌توانند در سال جاری صاحب خانه شوند به دلیل رشد قیمت مسکن و کاهش ارزش ریال مجبورند همچنان در بازار اجاره‌بها باقی بمانند بدین ترتیب در گوشه و کنار شهر مستأجران زیادی وجود دارند که رؤیای خانه‌دار شدن خود را در سال جاری نیز بر باد رفته دیدند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) روزنامه جوان نوشت: به بهانه بررسی وضعیت بازار مسکن سری به چند مشاور املاک در پایتخت زدیم تا وضعیت بازار را به شکل عینی مشاهده کنیم.

امسال هم نشد

رضا عابد که سرپرست خانواده‌ای سه نفره است در گفت‌وگو با «جوان» اظهارداشت: با برنامه‌ریزی‌هایی که در سال ۸۷ انجام دادیم فکر می‌کردیم در سال‌جاری بتوانیم صاحب‌خانه شویم اما متأسفانه رشد قیمت مسکن موجب شد تا پولی که برای خرید درنظر گرفته بودیم برای رهن استفاده کنیم. وی با بیان اینکه سال ۸۷ در مناطق جنوب غرب تهران واحد ۵۰ متری را ۱۰میلیون رهن کرده بودم، اظهار داشت: هم‌اکنون برای تمدید رهن باید بیش از ۲۵ میلیون تومان پول پرداخت کنم این درحالی است که در سال ۸۷ قیمت مسکنی که هم‌اکنون در رهن من است با وام حدود ۵۰ میلیون تومان تمام می‌شد اما قیمت همین خانه الان بیش از ۱۰۰میلیون تومان است.

خانه‌دارشدن، رؤیای مشترک

وی افزود: خرید مسکن یکی از اولویت‌های اصلی خانوار به شمار می‌آید و دولت باید این موضوع را درنظر بگیرد که با رشد هزینه‌ها کارکنان طبقه پایین طی سال، دیگر چیزی برای پس‌انداز ندارند که بخواهند قرارداد خانه خود را حتی تمدید کنند. وی در پاسخ به این پرسش که چرا در طرح مسکن مهر شرکت نکردید، افزود: آن زمان فکر می‌کردیم هرکس در این طرح شرکت کند باید حتماً در مسکن ثبت‌نامی خود سکونت کند و اجازه فروش مسکن خود را ندارد از این رو به خاطر دوری از تهران و محل کار در این طرح شرکت نکردم این در حالی بود که اگر می‌دانستم امکان فروش و کسب سود وجود دارد حتماً در این طرح شرکت می‌کردم.

دیگر نمی‌شود

وی در ادامه با بیان اینکه طی چند سال اخیر یک‌دفعه مسکن گران شد، افزود: وقتی هزینه‌ها ثابت باشد برنامه‌ریزی راحت‌تر می‌شود ولی وقتی تورم رشد می‌کند برنامه‌ریزی برای خرید کالایی چون مسکن با مشکل روبه‌رو می‌شود. در گذشته خرید خانه مثل الان سخت نبود با یک پس‌انداز و وام بانک و کمک اطرافیان می‌شد یک خانه نقلی تهیه کرد اما الان دیگر نمی‌شود.

مستأجران نگرانند

از سوی دیگر یک مشاور املاک در مرکز تهران در گفت‌وگو با «جوان» اظهارداشت: بیشترین تأثیر افزایش قیمت مسکن و رکود بازار در ماه‌های اخیر را مستأجران متحمل شده‌اند چراکه به تبع روند افزایشی قیمت مسکن، اجاره‌بهای واحدها نیز افزایش یافته است و این امر به نگرانی مستأجران بدل شده است زیرا با وجودی که چهار ماه به فصل جابه‌جایی‌ها و اتمام قراردادشان باقی مانده است از الان جهت جویا شدن از تغییرات لازم برای تمدید قراردادشان به بنگاه مراجعه می‌کنند.

بگذار قرارداد به پایان برسد

حیدری با بیان اینکه اغلب مالکان در شرایط فعلی رقمی را برای تمدید قرارداد اعلام نمی‌کنند، افزود: شرایط به گونه‌ای شده است که مالکان نقطه‌نظرات خود جهت نوسان قیمت رهن و اجاره را به زمان اتمام قرارداد موکول کرده‌اند.

 

وی افزود: مالک و مستأجر هر کدام دارای هزینه‌های متفاوتی هستند از طرفی مستأجر به دلیل رشد هزینه‌ها سعی می‌کند هم‌اکنون تکلیف خود را برای تمدید قرارداد بداند و از سوی دیگر مالک نیز به دلیل وجود هزینه‌هایش سعی می‌کند این امر را به زمان پایانی قرارداد موکول کند. وی گفت: بیشترین تأثیر افزایش قیمت مسکن در بازار رهن و اجاره خود را نشان می‌دهد زیرا شاید بتوان برای خرید و فروش خانه اندکی تأمل کرد اما جابه‌جایی مستأجران امری ناگزیر بوده و این افزایش قیمت‌ها بر این قشر تأثیر خود را گذاشته است.

قوطی کبریت‌ها چه شد؟!

وی با بیان اینکه تا پیش از این واحدهای زیر ۵۰ متر، سوییت و خانه دانشجویی یا به زبان عامیانه قوطی کبریت نامیده می‌شد، افزود: اما هم‌اکنون این واحدها به آپارتمان محل سکونت زوج‌های جوان و حتی خانواده‌های سه یا چهار نفره تبدیل شده است چراکه اجاره این واحدها در جنوب شهر حداقل ۲۰ میلیون تومان ودیعه لازم دارد.

با توجه به اینکه در بخش مسکن هر یک میلیون تومانی که به عنوان ودیعه نزد مالک سپرده می‌شود، معادل پرداختی ۳۰ هزار تومان ماهانه محاسبه می‌شود، ارزان‌ترین قیمت اجاره یک واحد آپارتمان کوچک ماهانه ۶۰۰ هزار تومان است این درحالی است که حداقل حقوق ماهانه ۴۰۰ هزارتومان است که با اضافه کاری نهایت می‌شود ۷۰۰ هزار تومان، بدین ترتیب می‌توان متوجه شد که مستأجران چه باری را باید تحمل کنند.

مسئولان به هوش باشند

در این بین اگر چه هرساله دولت سعی می‌کرد تا با کنترل دستوری بازار اجاره مانع فشار روی مستأجران شود اما تجربه سال‌های اخیر نشان داد که راهکارهای جبری چندان کارساز نیست. از این‌رو بهتر است متولیان بازار مسکن از همین حالا که چهار ماه تا آغاز فصل جابه‌جایی‌های سال ۹۲باقی مانده است راهکارهای منطقی را برای کنترل بازار اجاره‌بها در نظر بگیرند زیرا به نظر قانون یا چارچوب مشخصی برای میزان اجاره‌بهای هر واحد مسکونی وجود ندارد و مبلغ اجاره‌خانه معمولاً به صورت سلیقه‌ای از سوی صاحبان خانه و مشاوران املاک مشخص می‌شود.

    نظرات