هویت معماری خود را فراموش کرده‌ایم/مدت زمان ساختمان‌سازی‌ها قابل‌قبول نیست

هویت معماری خود را فراموش کرده‌ایم/مدت زمان ساختمان‌سازی‌ها قابل‌قبول نیست

http://www.bananews.irرئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که هنوز ساختمان های ما پایدار و استوار نیستند و هنوز عمر متوسط ساختمان های ما به درستی مشخص نیست گفت: از نظر معماری در جای خوبی قرار نداریم و هویت معماری خود را فراموش کرده ایم؛ چشم به آن سوی آب ها دوخته ایم و نیامده ایم فکر کنیم و براساس آن چه شایسته اقلیم، هویت، تفکر، ایدئولوژی، مکتب ما است، ساخت و ساز کنیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهدی چمران در همایش روز مهندس که در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: من خود از جامعه مهندسی هستم و جز اولین کسانی بوده ام که کارت نظام مهندسی را دریافت کرده است ولی چون درگیر کارهای متعدد شدم و دیگر امضایی نکردم و حق عضویت را نپرداختم ، حال کلی بدهی دارم که انشالله بتوانم کارتم را مجددا دریافت کنم. البته نه این که بخواهم دوباره امضا کنم بلکه هویت نظام مهندسی ساختمان کشور را که بسیار ارزشمند است حفظ کنم.

وی با بیان این که ما از سازمان نظام مهندسی توقع زیادی داریم گفت: در بحث فنی و عمران پیشرفت های خیلی خوبی در کشور صورت گرفته و کارهای خوبی انجام شده است . هم در کشور و هم در تهران شاهد اجرای پروژه های بزرگ فنی و عمرانی هستیم که در زمان کوتاه به نتیجه رسیده است ولی در امر مسکن و ساختمان سازی آن طور که باید هم پای آن جلو نرفتیم.

چمران تصریح کرد: هنوز ساختمان های ما پایدار و استوار نیست و هنوز عمر متوسط ساختمان های ما به درستی مشخص نیست. مدتی اعلام کردند عمر متوسط ساختمان ها ۲۷ سال است نمی دانم الان کمتر شده یا بیشتر؟ اما در هر صورت ساختمان های ما هنوز ایده آل نیستند.

 

وی افزود: مدت زمان ساختمان سازی ما نیز هنوز مدت زمان قابل قبولی نیست . چند روز پیش در شورا مطرح بود به که یک نفر می آید خانه اش را خراب می کند تا بسازد و تمام معبر را می گیرد، حتی بخشی از خیابان را هم اشغال می کند یکسال که هیچ عملیات ساخت ۳ سال ادامه می یابد و کسی هم چیزی نمی گوید. مدت زمان ساختمان سازی ما درست نیست . بودجه باید کارایی داشته باشد. خود ساختمان به خودی خود درآمد زا نیست و ایجاد ارزش افزوده نمی کند. این پول ما است که آنجا مانده بنابراین هرچه زودتر پروژه به بهره برداری برسد از نظر اقتصادی برایمان بهتر است نه اینکه به جای یکسال، ۲ یا ۳ سال کار را طول دهیم.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: متاسفانه ما در ساختمان سازی و تکنیک ساختمان سازی هنوز به آنجا نرسیده ایم که با سرعت کار را به پایان برسانیم که هم از نظر اقتصادی به نفع ما باشد و هم مزاحمت کمتری ایجاد کرده باشیم.

وی ادامه داد: من به عنوان یک معمار قدیمی باید بگوییم از نظر معماری در جای خوبی نیستم و هویت معماری خود را فراموش کرده ایم. چشم به آن سوی آب ها دوخته ایم و نیامده ایم فکر کنیم و براساس آن چه شایسته اقلیم، هویت، تفکر ، ایدئولوژی، مکتب ما است، ساخت و ساز کنیم.

چمران تاکید کرد: معماری نامناسب سوهان روح است و به جای آسایش و آرامش جز عصبانیت و مشکل آفرینی چیزی به دنبال ندارد . ما هویت معماری مان را متاسفانه حفظ نکرده ایم. نام ایران که می آید چه چیزی را نشان می دهیم ؟ ساختمان تمام شیشه بانک مرکزی و وزارت نیرو را نشان می دهیم یا مسجد جامع اصفهان و مسجد امام و تخت جمشید را ؟ کدام را به عنوان افتخارات ملی نشان می دهیم؟ کارهایی که ما کرده ایم را که بهتر و زیباتر از ما ساخته اند. در واقع کاری نکرده ایم اگر بخواهیم کپی کنیم . نظام مهندسی ساختمان در این زمینه ها باید تلاش بیشتری کند.

وی ابراز امیدواری کرد که از این پس شاهد آن نباشیم که بگویند مهندس ناظر فلان جا این گونه بود یا از شهرداری قصوری سر زده و یا مهندس مجری کاری را بد اجرا کرده، مشکلی پیش آمده و کارگری زیر آوار مانده است .

رئیس شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: ما پیشینه قوی در معماری داریم که بسیار ارزشمند است و با این پیشینه مهندسی و معماری باید به پیشرفت های بزرگ دست یابیم. انشالله روزی برسد که در کنار کارهای بزرگ مانند ساخت تونل و پل و... پیشرفت های خوبی در ساختمان سازی داشته باشیم چرا که اگر در تهران بتوانیم تحولی در معماری و ساختمان سازی به وجود بیاوریم می توانیم در کشور تاثیر گذار باشیم.

    نظرات