تهران را الگو معماری قرار ندهید

تهران را الگو معماری قرار ندهید

http://www.bananews.irمدیر عامل موسسه تهران، مطالعات کلان‌شهر ، گفت: جدی‌ترین مشکل معماری امروز کشور ما تغییر سبک معماری از معماری کیفیتی به سمت معماری کمیتی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی کرمانیان در نشستی با موضوع آیا هنوز امکان خلق اثر معماری وجود دارد؟ که در کتابخانه مرکزی برگزار ‌شد، اظهار کرد: مصالح و تکنولوژی، بستر محیطی و کارفرما یا مجری پایه‌های زیربنایی معماری را تشکلی می‌دهند.

مدیر عامل موسسه تهران مطالعات کلان‌شهر با بیان اینکه جدی‌ترین مشکل معماری امروز کشورما تغییر معماری از معماری کیفیت به سمت معماری کمی است، افزود: در چنین مشکل جدی مقصر مجموعه انسان‌ها و اتفاقات تاریخ هستند که باعث به وجود آمدن چنین تغییراتی می‌شوند.

کرمانیان با اشاره به اینکه هیچ اثر تاریخی به وجود نمی‌آید مگر اینکه عقاید و خواسته‌های کارفرما بتواند در کنار نظرات و تفکرات معمار به درستی قرار گیرد، ادامه داد: رنسانس، استعمار جهانی، انقلاب صنعتی، انقلاب اسلامی و فرهنگی ایران و کامپیوتر از عواملی هستند که نوع معماری را تغییر داده‌اند.

وی تاکید کرد: تاثیر زمان و وقایع تاریخی بر جهان‌بینی انسان و معماری انکار ناپذیر است بنابراین معماری منعکس کننده زمان و موقعیت تاریخی خود است.

مدیرعامل موسسه تهران مطالعات کلان‌شهر تاکید کرد: آموزش معماری امروز در دانشگاه‌های ما به صورت یک سیستم وارداتی و "کپی پیست" است و ما نباید انتظار داشته باشیم که فارغ‌التحصیلان ما بتوانند معماری اورجینال ایرانی ارائه دهند.

کرمانیان تصریح کرد: اگر معمار ما در زمان خودمان بتواند درست عمل کند همانند گذشتگان آثاری خلق خواهد شد که سالیان درازی می‌توانیم به زیبایی آن افتخار کنیم.

وی با بیان اینکه ریشه‌های وضع فعلی معماری باید در دانشگاه‌ها تصحیح شود، ادامه داد: وجود ۴۱۸ دانشکده معماری در کشور ما بی‌نظیر است چراکه این تعداد حتی در کل آمریکای شمالی وجود ندارد که این نشان دهنده این مطلب است که فرزندان این کشور به این رشته علاقه دارند، اما متاسفانه وضعیت معماری ما خوب نیست.

مدیرعامل موسسه تهران مطالعات کلان‌شهر با اشاره به اینکه متاسفانه تهران به عنوان یک شهر پیشرفته و الگو در کشور ما مد نظر معماران قرار می‌گیرد، افزود: تهران شهری بدون معماری جذاب است که دارای یک ساختار درست معماری نیست و معماران کشور ما نباید تهران را الگو قرار دهند چراکه خودش پر از مشکل است.

کرمانیان خاطرنشان کرد: اصلاح وضع فعلی معماری کشور ابتدا به دست متخصصان و سپس آگاه‌سازی مسؤولان و مردم است.

    نظرات