شیب نزولی ساخت‌وساز بافت‌های فرسوده تهران در شش‌ماه دوم ۹۱

شیب نزولی ساخت‌وساز بافت‌های فرسوده تهران در شش‌ماه دوم ۹۱

http://www.bananews.irمدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه قرار بود که ۱۱۰ هزار واحد مسکن مهر برای نوسازی بافت های فرسوده شهر تهران تأمین اعتبار شود، تصریح کرد: متأسفانه این امر نیز تاکنون محقق نشده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) جعفری با بیان این مطلب گفت : نوسازی بافت های فرسوده امری چهار وجهی است که نیازمند همراهی جدی دولت و سایر نهاد های عمومی و دولتی خدمت رسان است.

وی با بیان این که ضروری است نوسازی بافت‌های فرسوده را در ۴ وجه به صورت همزمان پیش‌ببریم، خاطر نشان کرد: وجه نخست نوسازی بافت فرسوده، تدوین ضوابط و مقرارات شهرسازی، بسته های تشویقی و صدور مجوزهای نوسازی است.

وی توسعه زیرساخت‌ها و محرک توسعه در حوزه تأمین سرانه‌های ۷ گانه شهری و خدماتی را وجه دوم این امر دانست و گفت: لازم است توسعه زیرساخت ها در حوزه ارتقا کیفیت محدوده زندگی شهری انجام شود که این وجه جزء تکالیف شهرداری تهران است و می توان ادعا کرد که شهرداری نقش خود را در این حوزه به خوبی ایفا کرده‌ است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه افزود: وجه سوم، توانمندسازی اقتصادی و حمایت های مالی ساکنان بافت های فرسوده از طریق ارائه تسهیلات بانکی ارزان قیمت و مدیریت عرضه و تقاضای مسکن با کاهش هزینه های تولید و اصلاح ساختار موجود، چهارمین وجه در نوسازی بافت های فرسوده است.

 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن اشاره به سیاست های تشویقی برای نوسازی گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند صعودی داشته ایم، اما در ۶ ماهه دوم شاهد یک شوک اقتصادی در بحث مسکن بودیم که این امر موجب شد روند ساخت و ساز در بافت های فرسوده شیب نزولی پیدا کند.

جعفری در این باره توضیح داد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۴۰ هزار پروانه واحد مسکونی در بافت های فرسوده صادر شده که نسبت به سال گذشته ۵ هزار واحد نزول داشته ایم.

به گفته وی تسهیلات توانمندسازی اقتصادی ساکنین بافت های فرسوده و وضعیت اقتصادی بازار مسکن از جمله عوامل تأثیرگذار در روند نزولی صدور پروانه در این بافت ها در نیمه دوم سال جاری بوده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه قرار بود که ۱۱۰ هزار واحد مسکن مهر برای نوسازی بافت های فرسوده شهر تهران تأمین اعتبار شود، تصریح کرد: متأسفانه این امر نیز تاکنون محقق نشده است.

جعفری خاطرنشان کرد: سازمان نوسازی شهر تهران به منظور جبران شوکی که در حوزه اقتصاد مسکن، قیمت تمام شده مسکن و رکود خرید و فروش مسکن در بافت های فرسوده به وجود آمد به ارائه طرح بسته های محرک توسعه در قالب پروژه های ویژه نوسازی کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: بالغ بر ۳۱۴ پروژه محرک توسعه شناسایی شد و از این تعداد ۱۰۰ پروژه که تحقق پذیری بیشتری داشتند در دستور کار قرار گرفت تا با تعریف و بارگذاری بر اساس پهنه بندی طرح تفصیلی بتوانیم ظرفیت پروژه های ویژه نوسازی در بافت های فرسوده را فعال کرده و رغبت و انگیزه ساکنان بافت را برای نوسازی افزایش دهیم.

    نظرات