ناگفته‌های زیادی از کارنامه بنیاد در آزاد‌راه تهران‌شمال دارم

ناگفته‌های زیادی از کارنامه بنیاد در آزاد‌راه تهران‌شمال دارم

http://www.bananews.irمدیرعامل شرکت ساخت با اشاره به کم‌کاری بنیاد در پروژه آزاد‌راه تهران‌شمال، گفت: ناگفته‌های زیادی درباره عملکرد بنیاد دارم که به پس از افتتاح قطعه ۴ موکول می‌کنم؛ آن زمان صحبت‌های مفصلی هست که قطعاً بیان خواهم کرد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) احمد صادقی در گفت‌وگو با فارس ، درباره پیشرفت عملیات اجرایی آزادراه تهران ـ شمال در ۴ قطعه این مسیر، اظهار داشت: این آزادراه شامل چهار منطقه است که درحال حاضر منطقه چهار آن توسط پیمانکار داخلی و با همکاری بنیاد ‌و منطقه یک آن نیز توسط پیمانکار چینی بنیاد، انجام می‌شود.

* ساخت فاز یک آزاد‌راه با سهم ۱۵ درصدی دولت و ۸۵ درصدی فاینانسور

وی با بیان اینکه منطقه یک آزاد‌راه تا پایان سال ۹۲ آماده بهره‌برداری می‌شود، اضافه کرد: در این قطعه کار‌ها ‌طبق برنامه و به صورت مطلوب در حال پیشرفت است، چینی‌ها به ما قول دادند تا پایان سال ۹۲، منطقه یک این آزادراه حدفاصل تهران تا شهرستانک را به طول ۳۲ کیلومتر، به اتمام برسانند.

* اجرای فاز ۲ و ۳ با سرمایه‌گذاری ۶۰ درصدی دولت و ۴۰ درصدی بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره دو قطعه میانی این آزادراه، اظهار داشت: قطعات دو و سه به طول ۷۴ کیلومتر بزرگترین قطعات آزاد‌راه تهران - شمال است و حدود ۴۰ کیلومتر تونل در این دو قطعه باید ساخته شود.

صادقی با بیان اینکه مطالعات مربوط به منطقه دو و سه آزادراه تهران شمال مربوط به ۲۰ سال پیش است که به صورت ناقص انجام شده بود، تصریح کرد: بنابراین به علت ناکافی بودن اطلاعات، نمی‌توان براساس آن مطالعات، پروژه را اجرا ‌و هزینه‌ها را دقیقاً برآورد کرد و مطالعات باید به‌روز‌ شوند.

 مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر‌بناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: ساخت قطعات دو و سه آزادراه تهران – شمال سرمایه‌گذاری بیش از سه هزار میلیارد تومانی نیاز دارد.

صادقی تصریح کرد: به دلیل حجم بالای سرمایه‌گذاری و هزینه بالای اجرا، دولت مجبور است سهم خود را در این دو قطعه افزایش دهد، بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم سرمایه‌گذاری در این قطعه به صورت ۶۰ درصد دولت و ۴۰ درصد بخش خصوصی باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد هزینه اجرای این دو قطعه بر عهده دولت و ۷۵ درصد هزینه اجرای آن بر عهده بخش خصوصی است، بازگشت سرمایه بخش خصوص را از طریق وصول عوارض عنوان کرد.

صادقی در خصوص ادعای شریک وزارت راه مبنی بر عدم وجود سرمایه‌گذار برای فاز ۲ و ۳ آزادراه تهران ـ شمال، گفت: ‌اگر می‌خواستیم به تفکرات و حرف‌های آنها گوش دهیم که مرحله ۴ هم به اتمام نمی‌رسید.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تأکید کرد: در منطقه یک هم سالهاست بنیاد به کار نکردن و حرف زدن عادت کرده‌ است.

* قطعه ۴ را حتماً تا پایان سال افتتاح می‌کنیم

صادقی درباره تکمیل قطعه چهار آزادراه تهران - شمال، تصریح کرد: فاز چهار این آزادراه به طول ۲۰ کیلومتر حدفاصل مرزن‌آباد تا چالوس تا پایان سال حتماً تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: گاردریل‌ها، علائم‌ راهنمایی و رانندگی و سیستم‌های روشنایی در اغلب طول این مسیر نصب شده است.

* ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی برای خرید تجهیزات ساخت آزاد‌راه

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اضافه کرد: قطعاً از سوی وزارت راه و شهرسازی همکاری‌‌های لازم با پیمانکار برای جذب سرمایه از محل صندوق توسعه ملی برای خرید تجهیزات ساخت این آزاد‌راه انجام خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی‌ تصریح کرد: تمامی پیمانکاران وزارت راه و شهرسازی می‌توانند برای خرید ماشین‌‌آلات راهداری و راهسازی، درخواست خود را مبنی بر دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی ارائه دهند و از منابع این صندوق استفاده کنند زیرا صندوق توسعه ملی برای خرید تجهیزات و ناوگان است‌.

* بعد از افتتاح قطعه ۴ ناگفته زیادی درباره عملکرد بنیاد دارم

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره اظهارات اخیر بنیاد مبنی بر عدم توانایی دولت در ارائه سهم‌الشراکه خود در این ‌آزادراه و عدم استقبال سرمایه‌گذار برای قطعات ۲ و ۳، تأکید کرد: قرار است دولت با همکاری بنیاد قطعه ۴ آزادراه تهران ـ شمال را تا پایان سال به مردم تحویل دهند، بنابراین فعلاً برای کاهش حاشیه‌ها در این باره صحبتی نمی‌کنم.

صادقی افزود: ولی اینجانب صحبت‌های زیادی درخصوص فعالیت‌های بنیاد و کم‌کاری‌های این ارگان در آزادراه تهران ـ شمال دارم که به پس از افتتاح قطعه ۴ آزادراه تهران ـ شمال موکول می‌کنم؛ آن زمان من صحبت‌های مفصلی دارم که قطعاً بیان خواهم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی‌ گفت: تصویب نشدن اعتبارات لازم در طول سال‌های گذشته و عدم توانایی ‌شریک سرمایه‌گذار در ارائه سهم‌الشراکه خود، ‌دو مانع عمده در برابر اتمام عملیات اجرایی آزادراه تهران - شمال بود.

بنابراین گزارش رحمت‌الله صادقیان، نماینده بنیاد مستضعفان در آزاد‌راه تهران-شمال، چندی پیش در این‌باره گفته بود: وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی، سخنانی متناقض یکدیگر عنوان می‌کنند؛ وزارت راه و شهرسازی همواره اعلام کرده که توان تامین هزینه‌های ساخت قطعات دو و سه آزاد‌راه تهران _ شمال را ندارد و بخش خصوصی نیز نمی‌تواند از عهده این کار بر آید.

وی تأکید کرده بود: بنیاد مستضعفان توان تامین سهم خود که ۵۰ درصد از هزینه‌های ساخت این دو قطعه است را دارد، بنیاد مستضعفان طی قرار‌دادی، شریک ۵۰ درصدی دولت در ساخت آزاد‌راه تهران _ شمال است و بنیاد می‌تواند ۵۰ درصد ساخت قطعات دو و سه آزادراه را تامین کند اما این دولت است که نمی‌تواند ۵۰ درصد از سهم خود را به پروژه تزریق کند.

* مشخصات آزادراه تهران-شمال + تاریخچه

به گزارش فارس پروژه آزادراه تهران - شمال به منظور تأمین ارتباط مطمئن، سریع و ارزان بین منطقه شمالى و مرکزى کشور و سهولت ارتباط با کشورهاى همسایه شمالى در حال اجرا است.

مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران - شمال در سال ۵۳ آغاز شد و پس از پیروزى انقلاب اسلامى مطالعات مسیر آزادراه از سوى وزارت راه و ترابرى سابق به مسابقه گذاشته شده و بهترین طرح توسط هیئتی متشکل از وزارت راه و ترابرى و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزى نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد.

‌ضمناً در طرح کالبدى منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاست‌ها که در سال ۷۳ به تصویب شوراى عالى معمارى و شهرسازى رسیده است، بر ساخت یک راه ارتباطى سریع میان تهران و غرب مازندران تأکید شده است.

بنابراین گزارش آزاد‌راه تهران - شمال بخشى از آزادراه سراسرى شمال جنوب است که کوتاهترین مسیر ارتباطى دریاى خزر با خلیج فارس بوده و در ترانزیت منطقه عمده‌ترین نقش را بر عهده خواهد داشت.

اجرای این آزاد‌‌راه با همکاری وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان و جانبازان و توسط شرکت چینی در قطعه یک، به صورت سهم ۵۰ درصدی ساخته می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی قصد دارد اجرای قطعات دو و سه این آزاد‌راه را به بخش خصوصی بسپارد تا به صورت سهم ۷۵ درصدی بخش خصوصی و ۲۵ درصدی دولت به اجرا برسد ضمن آنکه بازگشت سرمایه از محل اخذ عوارض در نظر گرفته شده است.

‌کوهستانی و صعب‌العبور بودن این دو قطعه، اجرای آن را با مشکلات زیادی مواجه کرده است؛ این موارد موجب افزایش هزینه اجرا (حدود ۳ هزار میلیارد تومان) شده است که همین امر هر پیمانکاری را برای پای کار آمدن دچار تردید می‌کند.

در این راستا می‌توان به حضور چندین شرکت و کنسرسیوم برای اجرای این دو قطعه و انصراف آنها پس از بررسی مشکلات موجود در اجرا اشاره کرد.

به گزارش فارس مسیر آزادراه تهران -شمال در قطعه یک از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه ۷۶ متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴ هزار و ۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو‌آب شهرستانک قرار می‌گیرد.

این آزادراه در دره سرهنگ وارد تونل البرز به‌ طول شش هزار و ۳۰۰ متر شده و در محدوده پل زنگوله خارج می‌شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس -تنکابن متصل می‌شود؛ اجرای این قطعه ۳۲ کیلومتری موجب می‌شود مسیر فعلی تهران تا چالوس حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود.

‌در مجموع دو باند رفت و برگشت‌ ۱۴۵ دهنه تونل‌ به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر در این محور وجود خواهد داشت؛ تونل‌های تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی چهار هزار ۸۵۰ متر و شش هزار و ۳۵۰ متر (در هر باند) بلندترین تونل‌های این محور هستند.

همچنین تعداد پل‌های بزرگ ‌در باند رفت و برگشت این آزادراه در مجموع ۹۷ دهنه و طول کل آن حدود ۱۳ کیلومتر خواهد بود.

طول این آزادراه ۱۲۱ کیلومتر بوده و دارای ۲ خط در هر باند و پیش‌بینی سه خط در فرازهای تند است.

حداکثر شیب طولی مسیر شش درصد، حداقل شعاع قوس‌ها ‌در اغلب قسمت‌های مسیر ۴۵۰ متر، میانگین سرعت سیر ۸۰ کیلومتر در ساعت و تعداد تونل‌ها ‌در باند رفت و برگشت‌ ۱۴۵ دستگاه که جمعاً به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر است.

* مشخصات قطعه یک آزاد‌راه

به گزارش فارس قطعه یک این آزاد‌راه حدفاصل تهران - دوآب شهرستانک به طول تقریبی ۳۲ کیلومتر است؛ این منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امام زاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد.

اجرای ‌این قسمت که طول آن تقریباً ۳۲ کیلومتر بوده و ساخت آن در اولویت است موجب می شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود ۶۰ کیلومتر کوتاهتر شود.

* مشخصات قطعه دو آزاد‌راه تهران شمال

این منطقه حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر است؛ تونل‌های بلند البرز هر یک به طول ۶ هزار و ۳۵۰ متر در این منطقه قرار می‌گیرد، با اجرای این قسمت‌، طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه می‌شود.

* مشخصات قطعه سه آزاد‌راه تهران شمال

قطعه ۳ حد‌فاصل پل زنگوله - سه راهى دشت نظیر به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر است؛ مسیر‌ دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود.

* مشخصات قطعه چهار این آزاد‌راه

قطعه چهار آزاد‌راه تهران - شمال حدفاصل سه راهى دشت نظیر - چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است؛ طول مسیر حدود ۲۰ کیلومتر و دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود.

    نظرات