اتصال ترانزیتی تهران به سنندج با اتمام بزرگراه همدان-‌کردستان در سال ۹۲

اتصال ترانزیتی تهران به سنندج با اتمام بزرگراه همدان-‌کردستان در سال ۹۲

http://www.bananews.ir/معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌های شرکت ساخت، گفت: با تکمیل ۵۰ کیلومتر باقی‌مانده بزرگراه همدان به کردستان در سال ۹۲، مسیری ترانزیتی در قالب آزاد‌راه و بزرگراه از تهران به کردستان خواهیم داشت.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) خیر الله خادمی ‌در گفت‌وگو با فارس ، درباره تبدیل راه‌های اصلی به بزرگراه، اظهار داشت: در کل کشور حدود ۹۴۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در حال احداث است.

وی ادامه داد: از این ۹۴۰۰ کیلومتر، ۵۴۰۰ کیلومتر بزرگراه است و ۴۰۰۰ کیلومتر آن نیز راه اصلی است که به عنوان محورهای جدید در حال احداث است.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌های شرکت ساخت یادآور شد: در سال ۹۰ یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در مناطق مختلف کشور به بهره‌برداری رسید و زیر بار ترافیک رفت.

خادمی تصریح کرد: شرکت ساخت سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار لازم دارد تا بتواند تا پایان برنامه پنجم اهداف تعیین شده را در زمینه ساخت بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی در کشور، محقق کند.

 

* اتصال دو شاخه بزرگراهی ترانزیتی از کردستان و کرمانشاه به همدان

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌های شرکت ساخت تأکید کرد: تبدیل محورهای جاده‌ای و راه‌های اصلی غرب کشور به بزرگراه یکی از اولویت‌های شرکت ساخت است.

خادمی با اشاره به اینکه در واقع از همدان دو شاخه بزرگراهی خواهیم داشت، توضیح داد: از سمت جنوب غرب به کرمانشاه متصل می‌شود و از سمت غرب به طور مستقیم به کردستان می‌رود و سپس به کریدور بزرگراهی شمال-جنوبِ غرب کشور متصل می‌شود و عملاً مسیر ترانزیتی خوزستان، ایلام، لرستان را به کرمانشاه و آذربایجان غربی و سپس آذربایجان شرقی متصل می‌کند.

وی ادامه داد: در واقع این مورد بزرگراهی سراسری است که عملاً از تبریز آغاز شده و سپس به کرمانشاه و ایلام متصل می‌شود؛ پروژه مذکور در حال تکمیل بوده و به نام کریدور شمال-جنوبِ غرب کشور مطرح است.

خادمی با اشاره به اینکه محور بزرگراهی همدان - کرمانشاه در قالب چندین قطعه در حال انجام است، یادآور شد: همچنین همدان از طریق بزرگراهی دیگر به کردستان متصل می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌های شرکت ساخت با اشاره به پیشرفت پروژه بزرگراهی راه کربلا، تصریح کرد: محور همدان به سمت غرب به بزرگراه تبدیل خواهد شد؛ در ابتدای اسفند‌ماه سال گذشته قسمتی از بزرگراه همدان به سنندج زیر بار ترافیک رفت.

خادمی اضافه کرد: در این باره فعالیت‌ها آغاز شده است، تا همدان به کردستان به صورت بزرگراه متصل شود.

وی تصریح کرد: در پروژه بزرگراهی همدان به کردستان برنامه سال جاری شرکت ساخت اتصال همدان به قربه به طول ۶۰ کیلومتر بود تا در قالب بزرگراه زیر بار ترافیک برود.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌های شرکت ساخت اضافه کرد: بقیه این پروژه به طول ۵۰ کیلومتر در سال آینده اجرایی خواهد شد و همدان به کردستان به صورت بزرگراه متصل می‌شود بنابراین مسیری آزاد‌راهی و بزرگراهی از تهران به کردستان خواهیم داشت.

خادمی همچنین به بزرگراه میاندوآب - کردستان -کرمانشاه اشاره کرد و توضیح داد: این مسیر بزرگراهی به طول ۴۲۰ کیلومتر، موجب اتصال شمال غرب به جنوب شرق کشور می‌شود.

وی اضافه کرد: این بزرگراه در استان کردستان از شهر سقز آغاز شده و پس از عبور از شهرستان دیواندره، سنندج و کامیاران از محدوده استان کردستان خارج می‌شود که در قالب مسیری بزرگراهی و ۴ خطه در دست اجرا است.

بنابراین گزارش بزرگراه ـ میاندوآب کرمانشاه مهم‌ترین محور ترانزیت شمال‌غرب به جنوب‌ غرب کشور و محور ارتباطی استان‌های کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی است.

طول کلی این بزرگراه یک هزار و ۳۲۸ کیلومتر و سهم محور کرمانشاه ـ میاندوآب ۴۱۶ کیلومتر است که از این میزان ۲۸۰ کیلومتر آن در استان کردستان قرار دارد.

این بزرگراه در طول مسیر اصلی استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه، همدان، کردستان، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی قرار دارد.

صرفه‌جویی در مصرف سوخت، تسهیل در ترافیک عبوری، کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی و دسترسی سریع به مراکز مهم تجارت منطقه، از مزایای اجرای این مسیر است.

    نظرات