افزایش چندباره قیمت قیر/خطر توقف کامل پروژه‌های آسفالت‌ریزی

افزایش چندباره قیمت قیر/خطر توقف کامل پروژه‌های آسفالت‌ریزی

http://www.bananews.irرییس انجمن صنفی تولید‌کنندگان آسفالت استان‌های تهران و البرز با انتقاد از افزایش چند باره قیمت قیر طی چند ماه گذشته گفت: افزایش قیمت قیر در نهایت به افزایش قیمت آسفالت و افزایش شدید قیمت تمام شده پروژه های راهسازی در شهرهای مختلف کشور منجر می شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سیدجلیل طباطبایی در گفت وگو با ایسنا، توضیح داد: بعد از افزایش شدید قیمت قیر در دی ماه امسال بلافاصله در ماه بهمن نیز هر تن قیر مجددا ۵۰ هزار تومان گران شد و هنوز اسفند به نیمه نرسیده قیمت قیر باز هم ۵۰ هزار تومان افزایش یافت.

وی افزود: به نظر می رسد مسئولان شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی متوجه نیستند که به دلیل کمبود نقدینگی در کارخانه های آسفالت و مصرف کنندگان آسفالت، در مقابل هر ۱۰۰ هزار تومان که قیمت قیر را گران می کنند، شرکت های تولیدکننده آسفالت و مصرف کنندگان قیر باید تنی ۲۰۰ هزار تومان بپردازند و مصرف کننده آسفالت برای خرید هر تن آسفالت باید ۱۵ هزار تومان اضافه تر هزینه کند و همین گران کردن قیمت قیر برای خریدار قیر یعنی ۱۵ درصد افزایش قیمت مازاد بر ۲۰۰ درصد قبلی و این یعنی ۲۱۵ درصد تورم در بخش راه و آسفالت!

 

وی گفت: شاید در نگاه اول کسی به این گونه گرانی ها که از سوی مسئولان شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی مصوب و عملیاتی می شود توجهی نکند و از سوی دیگر متاسفانه بورس کالا هم مدتهاست این گونه افزایش قیمتها برایش اهمیتی ندارد و بلافاصله و بدون مقاومت گرانی نرخهای قیر را برای شرکت پخش و پالایش و شرکتهای عمده تولیدکننده قیر روی تابلو بورس عملیاتی می کند.

وی عنوان کرد: بهتر است مسئولان بدانند هر افزایش قیمتی علاوه بر ایجاد تورم عمومی، جان و مال مردم را نشانه می گیرد. هم اکنون که مسکن برای مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است، آسفالت جاده ها نیز به همان اندازه برای مردم و جامعه مهم است. از طرفی با گرانی یکباره قیر طی ۷۰ روز اخیر تمامی عملیات راهسازی که با اجرای آسفالت نهایی و عملیاتی می شود کاملا متوقف و تعطیل بودند. با این حال چاله های به وجود آمده، پر نشده و دست اندازهای آن جان تعداد زیادی از هموطنان را می گیرد، بدون اینکه کسی شکایتی کند و کسی به مرگ انسانهای بی گناهی که یکباره برای فرار از چاله سبز شده سر راهشان جان خودشان را از دست می دهند توجهی کند.

طباطبایی خاطرنشان کرد: به هرحال همه می دانند چند ماه است قیمت دلار آزاد در مرز بین ۳۵۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان در نوسان است و نرخ دلار مبادله ای نیز در مرز ۲۵۰۰ تومان ثابت مانده است. هرچند فعالان صنایع آسفالت و راهسازی کشور اعتقاد دارند گرانی یکباره قیر از تنی ۶۶۰ هزار به تنی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اشتباه بوده است. با این وجود این سوال مطرح است که چه چیزی گران شده که شرکت پخش و پالایش بعد از گرانی یکباره قیر طی دو ماه اخیر در دو مرحله و هر بار تنی ۵۰ هزار تومان مجددا قیر را گران کرده است.

وی عنوان کرد: مگر نه اینکه شرکت پخش و پالایش باید قیر مورد مصرف صنعت راه و جاده های درون و بیرون شهرها را تامین کند و اینکه خودروهای فراوانی که تولید می شوند نیاز به جاده دارند بنابراین لازم است نمایندگان مجلس و وزرای راه و شهرسازی و کشور و شهرداران و نمایندگان شورای شهرها و مدیران شرکتهای راهسازی و صاحبان سرمایه در کارخانه های تولیدکننده آسفالت به صورت جدی و قاطعانه جلوی افزایش و گرانی های اخیر قیمت قیر را بگیرند، زیرا با گرانی غیرمنطقی قیر بعد از ماه آذر علی رغم اینکه هوا برای اجرای آسفالت فوق العاده مناسب و عالی بود به جرات می‌توان گفت به اندازه ۱۰ درصد ماههای قبل از گران شدن آسفالت هم کار آسفالت اجرا نشده است.

    نظرات