تغذیه فضاهای شهری با هنرهای محیطی

تغذیه فضاهای شهری با هنرهای محیطی

http://www.bananews.irهنرهای محیطی این روزها فضای شهری را در پارک لاله به رخ پایتخت نشینان می کشد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) فضای پارک لاله تهران این روزها میزبان نخستین جشنواره هنرهای محیطی در این شهر است.پیش از این بیشتر جشنواره ها و رویدادهای مشابه در مناطق بکر و دورافتاده از فضای شهری برگزار می شد و این جشنواره برای نخستین بار هنرهای محیطی را به میان مردم و در دل شهر به معرض نمایش گذاشته است.

بیش از ۴۰ هنرمند هنر محیطی و ۲۰ دستیار از ۶ اسفند ماه آثار خود را در این پارک در معرض دید عموم قرار داده اند.

ˈحمید خندان دهکردیˈ یکی از شرکت کنندگان در این جشنواره استقبال مردم از آثار را خوب توصیف کرد و گفت: نیاز امروز فضاهای شهری، آثار هنری است که حضور مردم را به شهر با مکث و تامل بیشتری همراه کند.

وی که نام اثر خود را ˈسروده ای برای هفت روز پروانه هاˈ گذاشته در مورد این اثر گفت: این کار چیدمانی است از چوب های خیزران و بامبو در اندازه های مختلف که تلاش کردم نوع چیدمان به صورتی باشد که تداعی بالهای پروانه هنگام پرواز را در ذهن بیننده زنده کند .

دهکردی با اشاره به فعالیت های پیشین هنرهای محیطی در جزیره هرمز، پلور، دزفول و شهرکرد، ادامه داد: تجربه کار در تهران به عنوان یک کلانشهر نشان داد که تهران و شهروندانش نیازمند حضور هنر در فضای شهری هستند.

 

این هنرمند با تاکید بر اینکه برخورد مردم با آثار هنری چیده در پارک لاله بسیار خوب بوده و تخریبی اتفاق نیفتاده است ، افزود: اشتیاق مردم در برخورد با هنرهای محیطی چیده شده در پارک نشان دهنده اشتیاق مردم برای حضور این هنر در شهر است و با توجه به این موضوع می توان به آینده هنرهای محیطی امیدوار بود.

به گفته وی ˈ سروده ای برای هفت روز پروانه هاˈ حکایت اوج خواهی و کمال گرایی است.حکایت رویا و خیال پروانه ای است که از پیله تا پروانه شدن در سر سودای لحظه وجد آمیز سوختن را دارد.

ˈمهدیه دهقانیˈ یکی دیگر از شرکت کنندگان جشنواره هنرهای محیطی با بیان اینکه به کاربردن نمادهای طبیعی در فضاهای شهری می تواند به بهبود چهره شهر کمک کند، گفت: کاری که در این جشنواره به نمایش در آمده مجموعه ای است که در آن المان های طبیعی حرف اول را می زند.

اثر این هنرمند با عنوان ˈچیدمان شاخه هاˈ برگرفته از مجموعه ای با عنوان ˈروزنهˈ است که پیش از این در جشنواره های دیگر به نمایش در آمده است.

وی در باره اثرش توضیح داد:مجموعه روزنه ها توجه ای ویژه به نمادهای طبیعت دارد و به دنبال پررنگ تر نشان دادن چشم اندازهای خوب مناظر طبیعی است.

به گفته این هنرمند، اطراف ما پر شده از عناصر و وسایلی که به نظر دور ریختنی هستند اما اگر با نگاه جامع تری به آنها نگاه کنیم می توانیم از آنها برای بهبود فضای زندگی نهایت استفاده را ببریم.

از دیگر بخش های این جشنواره نمایش ۶۹ عکس در زمینه هنرهای محیطی به همراه چیدمانی از بلیت‌های کاغذی مترو در دو ایستگاه‌ مترو تجریش و ولیعصر(عج) است و علاوه بر این فیلمی سه دقیقه‌ای با موضوع هنرهای محیطی در مانیتورهای داخل قطارهای مترو به نمایش درمی‌آید.

    نظرات