تحلیل‌گران از آینده بازار مسکن می‌گویند...

تحلیل‌گران از آینده بازار مسکن می‌گویند...

http://www.bananews.irبا وجود نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، متقاضیان منتظر تثبیت قیمت‌ مسکن هستند تا سرمایه خود را به ملک تبدیل کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) خبرنگارایسنا طی ۱۱ ماهه اخیر بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با نوسان قیمت رو به رو بودند که در این میان مسکن هم شاهد افزایش قیمت‌هایی در مصالح ساختمانی،‌ زمین و ... بود به گونه‌ای که این افزایش قیمت حتی در مسکن مهر هم تاثیر گذاشت و قیمت واحدهایی که در این طرح در حال ساخت بودند را با افزایش ۱۵ درصدی مواجه کرد.

برخی کارشناسان بخش مسکن دلیل عمده نوسانات را بی‌ثباتی بازار ارز بیان کرده و معتقدند تا زمان تثبیت نشدن قیمت ارز، بازار مسکن هم تحت تاثیر این شرایط قرار دارد.

در گفت‌وگوی ایسنا با برخی مشاوران املاک مناطق مختلف تهران، این ایده مطرح می‌شود که در روزهای پایانی سال خریدار مسکن زیاد است اما ‌برخی فروشندگان به دلیل پیش‌بینی افزایش قیمت مسکن در سال آینده از فروش خودداری می‌کنند.

 

با وجودی که تحلیل‌های زیادی از بازار مسکن سال آینده مطرح می‌شود نمی‌توان سرنوشت این عضو مهم اقتصاد کشور را به طور واضح پیش‌بینی کرد؛ اینکه رکود تا کی بر بام این بخش سوار است یا اینکه سال آینده قیمت‌ها شکسته می‌شود یا تثببیت سناریوهای مختلفی است که دست‌اندرکاران این بخش مطرح می‌کنند.

تحلیل‌گران از پیش‌بینی بازار مسکن می‌گویند...

در این میان برخی کارشناسان بر افزایش قیمت در سال آینده اتفاق نظر دارند؛ به طوریکه عضو هیات مدیره کانون فنی کاردان‌های فنی ساختمان معتقد است: از اواسط فروردین‌ماه سال آینده شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم و این روند در اردیبهشت‌ماه بیشتر نمایان می‌شود.

به گفته اثباتی، تاثیر نوسانات نرخ ارز حدود یکسال بعد تاثیر مشهودی بر بخش مسکن می‌گذارد و قیمت مصالح ساختمانی که افزایش یافته پس از اتمام ساخت به عنوان افزایش هزینه تمام شده اعلام می‌شود لذا تغییرات قیمت در سال آینده بعید نیست.

عده‌ای دیگر نیز براین باورند که فصل بهار بازار مسکن راکد خواهد بود چراکه با توجه به افزایش قیمت‌ها طبق متوسط و اقشار کارمند، مسکن را اولویت اول خود نمی‌دانند و به فکر تامین نیاز‌های روزشان هستند.

در این زمینه اکبرپور - یکی از کارشناسان بخش مسکن - ممعتقد است: از آنجا که خریداران، نمی‌توانند پیشنهادات قیمت فروشندگان را بپذیرند، رکود در بازار حاکم است و این روند تا زمیانیکه قدرت خرید مردم افزایش یابد، ادامه دراد.

نایب رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران نیز بر این باور است که افزایش قیمت مسکن حداقل تا اردیبهشت ماه ادامه دارد.

از سوی دیگر در شرایطی‌که اغلب مشاوران املاک از رکود بازار مسکن گلایه دارند، آمارهای ۱۱ ماهه اخیر افزایش ۱۴۰ هزار خانواری مستاجران را نشان می‌دهد و میزان قراردادهای خرید و فروش نیز نسبت به سال گذشته ۲۹۷ هزار و ۸۶۵ مورد بیشتر شده است که کارشناسان دلیل افزایش تعداد قراردادها را رشد جمعیت، تقاضای بالای مسکن، روند رو به رشد قیمت و روانه شدن میزان زیادی از نقدینگی‌ها به این بخش عنوان می‌کنند.

    نظرات