تخریب نیمی از خانه‌ی قاجاری عامری‌ها

تخریب نیمی از خانه‌ی قاجاری عامری‌ها

www.BanaNews.irبا وجود ثبت اضطراری خانه - باغ عامری‌ها در فهرست آثار ملی،‌ تا کنون ۵۰ درصد این بنای تاریخی که مهم‌ترین عنصر هویتی در محدوده‌ی میدان فردوسی در تهران است، قربانی ساخت یک مجتمع تجاری ۱۳ طبقه شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، دبیر کمیته‌ی پیگیری خانه‌های تاریخی تهران با اعلام این خبر اظهار کرد: با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران و پس از پیگیری‌های این کمیته، خانه - باغ عامری‌ها ۳۰ مهرماه امسال به‌صورت اضطراری در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد؛ اما با وجود ثبت این اثر، همچنان سایه‌ی تخریب روی این بنا افتاده و تخریب شیروانی‌های خانه و بخشی از سرستون‌های آن، توسط مجتمعی تجاری که در کنار آن در حال ساخت است، گواه بر این موضوع است.

سجاد عسگری با اشاره به این‌که میزان تخریب‌های واردشده به این خانه‌ی تاریخی از حدود شش‌ماه گذشته، از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته است، گفت: بخش عمده‌ی این اثر تاریخی توسط مالک کنونی بنا تخریب شده است.

وی ادامه داد: پس از ثبت اضطراری این اثر، خبرهایی از منابع موثق شنیده شد که مالک مجتمع تجاری کنار این بنا، در حال خالی کردن زمین خانه‌ی عامری‌هاست تا براثر بارش باران و برف در فصل زمستان، این خانه فرو بریزد و با وجهی غیرعمدی، تخریب شود و حتا با خالی کردن زیر چند مغازه در نبش کوچه «گل‌پرو»، در خیابان فردوسی باعث رانش زمین و تخریب مغازه‌ها شد که به‌دنبال آن مالکان مغازه‌ها، مجبور به فروش زمین‌های خود به مالک مجتمع تجاری با قیمت بسیار پایین شدند.

 

او بیان کرد: ین اتفاق‌ها در حالی رخ داد که مالک این مجتمع تجاری براساس مقررات احداث ساختمان، باید به اندازه‌ی ساخت بنا که در اصطلاحات شهرسازی «اعیان» نامیده می‌شود، عرصه‌ای را برای بنا آزاد کند و با توجه به این‌که مالک ۱۰۰ درصد اعیان خود را ساخته است و خانه عامری‌ها اولین پلاک برای آزادسازی عرصه‌ی این مجتمع محسوب می‌شود، باید براساس مقررات وزارت مسکن و شهرسازی و با فشار شهرداری منطقه‌ی ۱۲، این بنا را تخریب و عرصه‌ای را برای بنای خود آزاد کند.

این دوست‌دار میراث فرهنگی توضیح داد: عمارت تاریخی «عامری‌ها» از جمله‌ی خانه - باغ‌های متعلق به اواخر دوره‌ی قاجار و متعلق به سال ۱۳۰۵ هجری شمسی در محله‌ی فردوسی است. این خانه - باغ در زمینی به مساحت دوهزار و ۷۵۰ مترمربع در ضلع جنوب غربی میدان فردوسی قرار دارد و جزو املاک خاندان «امین‌دارالضرب» از افراد مشهور دوران قاجار و سازنده‌ی نخستین کارخانه‌های ملی بعد از دوران امیرکبیر و همچنین از نخستین موسسان بانک‌داری در ایران بوده است. خانه‌ی عامری‌ها توسط بزرگ خاندان عامری «میرزا جوادخان عامری» بنا شده است.

    نظرات