توقف مطالعات سدسازی در برخی حوزه‌ها/ دلایل لغو مجوز ساخت سد

توقف مطالعات سدسازی در برخی حوزه‌ها/ دلایل لغو مجوز ساخت سد

http://www.bananews.irسرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو از وجود ۱۱۰ پروژه سدسازی در کشور خبر داد و گفت: بسیاری از پروژه های مطالعاتی سدسازی به دلایل گوناگون از جمله احتمال ایجاد تنش آبی، متوقف می‌شوند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا دائمی در گفتگو با مهر با اعلام اینکه هم اکنون تعداد سدهای بزرگی که توسط وزارت نیرو در مدار بهره برداری قرار دارد ۱۹۰ سد است، گفت: همچنین تعداد سدهایی که در حال حاضر در دست ساخت است، نیز بیش از ۱۱۰ سد است.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو اظهار داشت: تعداد سدهای موجود کشور نیز که بعضا توسط وزارت جهاد کشاورزی و یا وزارت نیرو ساخته شده ولی بهره برداری آن به دلیل کوچکی توسط مردم انجام می شود حدود ۸۶۰ سد است.

دائمی با اعلام اینکه تعداد بسیار زیادی طرح مطالعاتی سدسازی نیز در دست است، بیان داشت: البته این طرح ها باید از دو فیلتر عبور کنند. مورد اول وجاهت فنی و اقتصادی طرح ها است که بسیاری از پروژه ها و یا طرح های سدسازی پشت این سد متوقف می شوند.

 این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: بحث دوم مدیریت بهم پیوسته و اساسا تخصیص آب برای این سدها است. در این بخش نیز تعداد بیشتری از پروژه ها متوقف می شوند. به طور مثال، هم اکنون در حوزه سفیدرود و قزل اوزن تعداد سدهایی که مطالعه می شد ۱۵۰ سد بود و از این تعداد سد به دلیل تنش آبی که در حوزه ایجاد می کرد و سدهای پایین دستی را از بهره برداری و استفاده می انداخت تعداد انگشت شماری پذیرفته شدند.

وی با تاکید بر اینکه مابقی پروژه‌ها دستور توقف گرفتند، گفت: در حوزه های دیگر نیز اینگونه است به عنوان نمونه در حوزه کرخه تعدادی از مطالعات سدسازی را متوقف کردیم و در حوزه دریاچه ارومیه و نقاط دیگری که این تنش آبی دیده می شود، مطالعات را متوقف کردیم.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو اظهار داشت: مقامات استانی و محلی و یا صنایع در مواردی اصرار به احداث اینگونه سدها دارند ولی به دلیل اثرات منفی که این سدها می توانند در طبیعت داشته باشند و تاثیراتی که بر دیگر منابع آبی مانند سدهای پایین دستی و منابع زیرزمینی می گذارند، ما این مطالعات سدسازی را متوقف می کنیم.

به گفته دائمی، زمانی یک سد مجوز ساخت می گیرد که از مرحله وجاهت فنی و اقتصادی، تخصیص آب و تاثیرات زیست محیطی عبور کند و به اصطلاح مورد تایید قرار گیرد.

    نظرات