عرضه‌های بورس کالا به کمک بازار آزاد آهن شتافت

عرضه‌های بورس کالا به کمک بازار آزاد آهن شتافت

http://www.bananews.irدیروز با بازگشت نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین عرضه‌های بورس کالای ایران، بازار آهن شاهد نوسان افزایشی قیمت بود.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بسیاری از معامله‌گران در بازار آهن معتقدند: به دلیل عرضه‌های بورس کالای ایران، بازار آهن با رشد اندک قیمت‌ها مواجه شد، به گونه‌ای که حتی شمش فولاد از سوی برخی از واحدهای ذوبی با رشد ۱۰۰ تومانی مورد معامله قرار گرفت.

به گفته یکی از فعالان بازار آهن، هم اکنون میلگرد با قیمتی بین ۱۷۸۰ تا ۱۸۲۰ تومان در هر کیلو عرضه می‌شود که این نرخ منطقی است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان امسال در همین محدوده قیمتی باقی بماند.
هم اکنون تنها دلیل اصلی کاهش قیمت فلزات و محصولات فولادی نبود تقاضا است، این در حالی است که بر اساس تجربه سال‌های گذشته همیشه تقاضا در پایان سال افزایش پیدا می‌کرد، اما این درحالی است که امسال این اتفاق رخ نداد.
همچنین قیمت شمش که با ارز مبادله‌ای محاسبه می‌شود در بورس بالاتر از بازار است، البته قیمت شمش در بازار پایین‌تر از نرخ تمام‌ شده است.
روند نزولی قیمت فلزات در بازار حدود یک هفته است که شروع شده و از آنجا که قیمت‌های فعلی عرضه شده پایین‌ترین قیمت و کف آن است این امر نگرانی بسیاری از تولیدکنندگان را موجب شده است که به اعتقاد فعالان بازار این مشکل تنها با ورود تقاضا به بازار حل می‌شود.
به گفته فعالان در صورت تصویب بودجه‌های عمرانی از سوی دولت، تقاضا برای تامین پروژه‌های عمرانی وارد بازار خواهد شد و در آن صورت می‌توان شاهد رونق معاملات در بازار آهن بود.
به گفته این فعالان، در حال حاضر بسیاری از کالاها به بهانه رشد دلار حباب دارد، ولی آهن ‌آلات تنها کالایی است که حبابی ندارد و حتی قیمت آن نیز پایین‌تر فروخته می‌شود.
استقبال معامله‌گران از عرضه در بورس در روزهای پایانی سال
در معاملات روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند با استقبال معامله‌گران از عرضه سنگ آهن و تختال فولادی در بورس کالای ایران، ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی صادراتی معادن گل گهر به همراه ۱۲۰ هزار تن تختال C شرکت فولاد خوزستان مورد معامله قرار گرفت. در تالار صادراتی، ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن معادن گل گهر ۲ و ۴ به نرخ پایه ۱۰۶ دلار در هر تن عرضه شد که با تشکیل صف تقاضای ۶۰۰ هزار تنی برای این کالا در بازار، در نهایت کل عرضه سنگ آهن به طور متوسط با قیمت ۱۰۹ دلار در هر تن پس از طی زمان رقابت توسط مشتریان خریداری شد.
در تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز شرکت فولاد خوزستان توانست روز سه‌شنبه با استقبال معامله‌گران فولادی، ۱۲۰ هزار تن تختال C را به قیمت ۱۵ هزار و ۲۹۰ ریال به صورت سلف به فروش برساند. در گروه محصولات فولادی علاوه بر تختال، ۳ هزار تن سبد میلگرد A3 سایزهای۲۵،۱۶و۳۲ شرکت فولاد کویر به نرخ ۱۸ هزار و ۶۰۰ ریال داد و ستد شد. از دیگر کالاهای به فروش رفته در این تالار می‌توان به معامله ۵۰۰ تن شمش هزار پوندی ۹۹/۷ شرکت هرمزآل به همراه یکهزار تن کک متالورژی شرکت کک‌سازی زرند و ۱۲۰ تن مس مفتول گروه صنایع افق البرز اشاره کرد.

    نظرات