تونل‌های گلاب۲ و بهشت آباد، فاجعه‌ای زیست محیطی و بحران اجتماعی

تونل‌های گلاب۲ و بهشت آباد، فاجعه‌ای زیست محیطی و بحران اجتماعی

www.BanaNews.irنماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی گفت: به وزیر، رئیس جمهور و دیگر مسئولین هشدار می دهیم، طرح‌های تونل گلاب دو و بهشت آباد در صورت اجرا منجر به مشکلاتی خواهد شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید سعید زمانیان با حضور ایسنا منطقه چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: توسعه نامتقارن و سطح زیرکشت بسیار زیاد محصولاتی همچون برنج و چغندر با مصرف آب بالا و عدم توجیه پذیری اقتصادی همچنین فروخته شدن آب زیاد به کارخانجاتی چون فولاد، ذوب آهن و پتروشیمی موجب ایجاد کم آبی در استان اصفهان شده است.

وی ادامه داد: مسئولین امور آب استان همجوار با عدم اطلاع رسانی شفاف به مردم اقدام به فرافکنی کرده اند مثلا در بحث تونل گلاب دو، یکسری حرکات اتجام شده اما این تونل به دلیل نداشتن مجوز زیست محیطی لازم و عدم وجهه قانونی قابل اجرا نیست این در حالی است که در صورت اجرایی شدن این تونل، لطمه اصلی به خود مردم استان اصفهان می رسد چرا که از چمنار چهارمحال و بختیاری تا باغبهادران اصفهان خشک شده و حدود ۱۰۰ هزار نفر از مردم این مناطق آواره خواهند شد.

 

زمانیان با بیان اینکه از تمام توان و قابلیت های خود در استان استفاده می کنیم تا آب رودخانه زاینده رود همچون گذشته در مسیر اصلی خود جاری باشد خاطرنشان کرد: انحراف مسیر رودخانه هم از نظر قوانین یونسکو هم از نظر زیست محیطی و هم از نظر شرعی خلاف است چرا که در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار نفر در کنار این رودخانه زندگی می کنند و زندگی شان نابود می شود.

وی تصریح کرد: حرکات انجام شده در خصوص تونل گلاب ۲ خیانتی آشکار به مردم، طبیعت، محیط زیست و همچنین خود رودخانه زاینده رود است و با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند " نباید به زاینده رود صدمه ای وارد شود" به طور مجدانه مسائل را پیگیری و انشاء الله به سرانجام خواهیم رساند.

زمانیان با بیان اینکه مسئولین وزارت نیرو خواستار مدیریتی واحد، مرکزی و مستقل در خصوص مدیریت رودخانه زاینده رود هستند گفت: در صوتی که مدیریت سدها و نیروگاه های احداث شده روی این رودخانه از استان همجوار گرفته شده و به مدیریت مستقلی تحویل داده شود و همچنین از اعمال نفوذها در این مدیریت جلوگیری شود، مسئولین استان با تشکیل مدیریت آب زاینده رود موافقت می کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان اظهار داشت: در حال حاضر ۷ درصد از آب رودخانه زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری و ۹۳ درصد دیگر در استان اصفهان برداشت می شود این در حالی است که با توجه به شیب استان به سمت استان اصفهان، نه تنها از میزان آب زاینده رود در استان ما کاسته نمی شود بلکه شاهد زایش آب در مسیر این رودخانه در استان هستیم تا حدی که طبق اندازه گیری های انجام شده دبی آب خروجی از دهانه سد زاینده رود برابری می کند با آخرین نقطه خروجی رودخانه از استان در منطقه چمنار .

وی افزود: بحران های اخیر در این حوزه تنها به دلیل سوء مدیریت آب منطقه ای اصفهان است و ربطی به میزان آب دریافتی از استان چهارمحال و بختیاری ندارد.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان در خصوص یکپارچگی مدیریت زاینده رود به معاونت های وزارت نیرو هیچ گونه اعتقادی نداریم گفت: مدیریت این مبحث را باید تیمی متشکل از کارشناسان و مسئولین استان چهارمحال و بختیاری و استان های ذینفع در دست گیرند یا این تیم در تصمیمات شرکت داشته باشند.

زمانیان تصریح کرد: در این مدیریت باید تمام مسئولیت های از صفر تا صد زاینده رود از استان اصفهان گرفته شده و به وزارت نیرو داده شود همچنین تیمی از استان های چهارمحال و بختیاری، یزد، اصفهان و خوزستان برای تعیین میزان آب دریافتی مشخص شود البته این مدیریت نباید به هیچ یک از معاونت های وزارت نیرو داده شود چون در سال های گذشته افرادی از استان اصفهان که در این معاونت ها مسئولیت داشته اند، موجب ایجاد مشکل آب در استان شده اند.

زمانیان با بیان اینکه میزان پیش بینی آبگیری سد بهشت آباد نادرست بوده و در آن بزرگنمایی شده است گفت: حجم مخزن این سد در زمان پر آبی بالغ بر ۵۵۰ ملیون مترمکعب پیش بینی شده است، از این میزان ۲۵۰ ملیون متر مکعب آن به استان چهارمحال و بختیاری، ۱۵۰ ملیون متر مکعب به استان کرمان و ۱۰۰ ملیون متر مکعب نیز به استان یزد تخصیص داده شده و عملا آبی برای استان اصفهان باقی نمی ماند.

به گفته وی، علی رغم اینکه مردم و مسئولین استان با احداث سد و انتقال مازاد آب به روش های صحیح هیچگونه مخالفتی ندارند ولی مخالف انتقال آب با زدن تونل به عمق ۳۰۰ متر زیرزمین هستند زیرا که نمی خواهند تجربه مشکلات ایجاد شده در احداث تونل سوم و در پی آن خشک شدن دشت ها و آواره شدن مردم منطقه بیرگان و مهاجرت آن ها به شهرها مجدداً تکرار شود. بهترین زمین های زراعتی به واسطه خشک شدن چشمه ها و قنوات در دشتهای منطقه بیرگان از دست رفت و این خیانت بزرگی به مردم استان چهارمحال و بختیاری است.

زمانیان با بیان اینکه به دلیل نبود مطالعات کارشناسانه در احداث تونل سوم کوهرنگ، این تونل در مراحل پایان کار به دو گسل برخورد کرده که در صورت حرکت کردن این گسل ها شاهد حادثه ای بزرگ و مخرب خواهیم بود خاطرنشان کرد: متأسفانه نه تنها در این پروژه بلکه در پروژه های دیگر همچون تونل بهشت آباد و گلاب دو نیز اقدامات کارشناسانه دقیق انجام نشده است.

وی افزود: ما به وزیر، رئیس جمهور و دیگر مسئولین هشدار می دهیم طرح های تونل گلاب دو و بهشت آباد در صورت عدم مدیریت صحیح منجر به مشکلات بعدی خواهد شد .

سید سعید زمانیان در ادامه تصریح کرد: با توجه به هزینه هزار میلیاردی پیش بینی شده برای احداث تونل بهشت آباد، طبق نظر کارشناسان احداث این تونل هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد این در حالی است که در مطالعات انجام شده توسط مرکز پژوهش های مجلس ۱۵ اشکال اساسی به این طرح گرفته شده، سازمان بازرسی نیز ایراداتی را به طرح واردت کرده است.

وی با تأکید بر اینکه مردم استان چهارمحال و بختیاری هم مظلوم و هم محروم هستند گفت:متأسفانه علی رغم خشکسالی پنج سال اخیر در استان، هیچگونه خسارتی به کشاورزان در این خصوص پرداخت نشده این در حالی است که به کشاورزان استانهای دیگر این خسارت پرداخت شده است.

زمانیان افزود: سیاست های وزارت نیرو باید توسط کارشناسان خبره بی طرف تدوین شود چرا که سیاست های وزارت نیرو در خصوص آب استان تاکنون یک طرفه و به سود استان اصفهان بوده است.

وی با ابراز تأسف در خصوص وقوع فاجعه زیست محیطی در حوزه زاینده رود گفت: متأسفانه مسئولین استان اصفهان به جای ارائه طرح های توجیه پذیر در حال توجیه مردم استان خود هستند و با توجه به این موضوع در حوزه مدیریت امور آب منطقه اصفهان هم بازرسی کشور و هم مسئولین نظارتی باید ورود پیدا کنند.

    نظرات