بازار آهن شرایط متفاوتی را تجربه کرد

بازار آهن شرایط متفاوتی را تجربه کرد

http://www.bananews.ir/بازار آهن دیروز شرایط متفاوت‌تری را نسبت به روزهای ابتدایی هفته جاری تجربه کرد؛ به گونه‌ای که آهن با رشد قیمت اندکی عرضه شد. بازار آهن در روزهای پایانی سال نسبت به سال‌های گذشته شرایط متفاوتی را پشت سر می‌گذارد؛ چراکه بر اساس روال معمول هر ساله تجار طی ماه‌های بهمن و اسفند ماه خریدهای پایان فصل خود را انجام می‌دادند تا پس از تعطیلات نوروزی با دست پربه استقبال بهار بروند؛ اما امسال خریدهای مرسوم مسکوت مانده و تجار منتظرند تا شاید قیمت‌ها با کاهش بیشتری مواجه شود و حتی تثبیت یابد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طی هفته جاری، بازار آهن شاهد افت‌وخیز قیمت‌ها بود؛ به گونه‌ای که در روزهای نخستین هفته شاهد کاهش نرخ‌ها بودیم؛ اما دردو روز پایانی بازار با رشد قیمت روبه‌رو شد.
دیروز صبح، میلگرد در هر کیلو رشد ۱۰۰ تومانی را در بازار تجربه کرد؛ اما از ظهر دوباره قیمت‌ها تعدیل یافت. به گفته فعالان بازار، به‌رغم رشد ۱۰۰ تومانی نرخ هر کیلو میلگرد در بازار آهن، اما به دلایلی که طی روزهای اخیر به آن اشاره شده مبنی بر نبود تقاضا، دوباره قیمت‌ها بازگشت به عقب داشت.
به اعتقاد این فعالان، قیمت‌ها در بازار آهن همچنان در حال ریزش است و تا سال بعد رشد قیمت‌ها به دلیل نبود خریدار متصور نیست.
تاثیر نوسان نرخ دلار بر بازار آهن
رییس اتحادیه کشوری آهن و فولاد در خصوص روند بازار آهن طی روزهای پایانی سال گفت: نوسان نرخ دلار بر روی بازار آهن به شدت تاثیرگذار است. به گونه‌ای که با افت ارز در بازار آزاد شاهد کاهش قیمت شمش و محصول نهایی بودیم. محمد آزاد افزود: طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با رشد نرخ دلار، آهن نیز این افزایش قیمت را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که هر کیلو میلگرد دیروز به نرخ ۱۸۹۰ تا ۱۹۰۰ تومان عرضه شد. این در حالی است که روز سه‌شنبه محدوده قیمتی این محصول ۱۸۲۰ تومان بوده است.
وی با اشاره به اینکه نوسان بازار آهن منوط به نوسان قیمت ارز در بازار است، تصریح کرد: امیدواریم که نرخ دلار به زیر ۳۰۰۰ تومان سقوط کند، در آن صورت آهن را به یک ثبات قیمتی می‌رسانیم.


رییس اتحادیه کشوری آهن و فولاد خاطرنشان کرد: هم اکنون تقاضا برای آهن در بازار زیاد است؛ اما برخی از معامله‌گران دست نگه داشته‌اند و به ادامه مذاکرات سیاسی خوشبین هستند.
به گفته وی، هر سال ماه‌های بهمن و اسفند تجار نسبت به خرید آهن اقدام می‌کردند؛ اما امسال به دلیل نوسان نرخ دلارو فضای مثبت مذاکرات سیاسی بین کشورمان و گروه ۱+۵، اغلب منتظر شرایط باثباتی هستند.
آزاد گفت: چنانچه بودجه‌های عمرانی کشور اختصاص یابد، در آن صورت بازار آهن رونق خواهد یافت، البته خریدهای مربوط به طرح‌های عمرانی در بورس کالای ایران صورت می‌گیرد نه در بازار آزاد، اما بازهم این اقدام بی‌تاثیر نخواهد بود و شاهد رونق در معاملات خواهیم بود.
وی تصریح کرد: چنانچه قیمت آهن ثبات یابد، تقاضا در بازار برای آن بسیار زیاد است. رییس اتحادیه کشوری آهن و فولاد خاطرنشان کرد: هم اکنون به علت عدم توازن میان عرضه و تقاضا، قیمت‌ها روند نزولی دارد.
به گفته وی، هم اکنون موجودی در انبارهای آهن زیاد است و هیچ‌گونه مشکلی از نظر پاسخگویی به حجم بالای تقاضا در کشور وجود ندارد.
آزاد تاکید کرد: اما درحال حاضر به علت تامین نقدینگی مورد نیاز، برخی از واحدها محصولات خود را با نرخ‌های پایین‌تری نسبت به سطح قیمتی بازار عرضه می‌کنند. این درحالی است که در شرایط کنونی قیمت‌‌ها باید بالاتر باشد.

 

    نظرات