بناب ایستگاه باز بین‌المللی می‌شود

بناب ایستگاه باز بین‌المللی می‌شود

http://www.bananews.irمدیرعامل راه‌آهن منطقه شمال غرب کشور گفت: در صورت تجهیز ایستگاه بناب به عنوان ایستگاه باز بین‌المللی در استان زنجان اعلام خواهد شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدرضا قربانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه به علت دور بودن راه‌آهن شمال غرب کشور و استان زنجان از مرزهای خشکی و دریایی ارسال بار با هزینه بالایی انجام گرفته و به همین دلیل کمتر مورد استقبال تجار و بازرگانان قرار می‌گیرد.

وی افزود: با پیگیری‌های لازم و انجام تفاهم‎نامه با شرکت‎های بخش حقوقی به دنبال تجهیز ایستگاه بناب به عنوان ایستگاه باز بین‌المللی هستیم.

قربانی تصریح کرد: در صورت اعلام این ایستگاه به‌عنوان ایستگاه باز بین‌المللی تجار و بازرگانان می‌توانند بارها و کالاهای خود را در این ایستگاه و راه‌آهن زنجان ترخیص کنند.

این مسئول تاکید کرد: مذاکرات لازم درخصوص اتصال شهرک‌های صنعتی به شبکه راه‌آهن شمال غرب را داشتیم که این امر نیز در اقبال فعالان صنعتی به حمل و نقل ریلی بسیار تأثیرگذار خواهد بود و تحقق این نیاز به همکاری بخش خصوصی دارد.

وی با اشاره به تعداد جابجایی مسافران در بخش حمل و نقل ریلی گفت: سالانه بالغ بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سطح منطقه شمال غرب کشور از ایستگاه قزوین تا راه‌آهن مهاباد که طی چند روز آینده افتتاح می‌شود جابجا می‌شوند.

 قربانی درخصوص یک خطه بودن سیر تهران – میانه خاطرنشان کرد: قطارهای تهران به زنجان با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در تردد هستند ولی با توجه به یک خطه بودن این مسیر ظرفیت خط برای عبور و مرور قطارهای مسافربری و باری کم است.

وی تاکید کرد: هنوز هم پیگیر دو خطه کردن تهران – میانه هستیم و رایزنی‌هایی نیز با چندین شرکت داشتیم ولی هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده‎ایم، زیرا با توجه به اینکه قیمت تمام شده در هر کیلومتر راه‎آهن از لحاظ زیرسازی و روسازی تا ۴۰ میلیارد ریال هزینه در بردارد، در این شرایط بخش خصوصی کمتر توان ورود به این عرصه را دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: با همه این مشکلات به دنبال به سرانجام رساندن این طرح هستیم، زیرا تا زمانی که این راه‌آهن دو خطه نشود ظرفیت حمل و نقل ما در این مسیر پایین خواهد بود و تعداد جابجایی باری و مسافری در این سیر ثابت می‌ماند به ویژه اینکه در ایام پیک جابجایی مسافرین که تعداد قطارهای مسافربری زیاد می‌شود با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

مدیرعامل راه‌آهن منطقه شمال غرب کشور با اشاره به پیش فروش بلیت‌های نوروزی گفت: امسال تعداد بلیت‎های پیش فروش ثابت بود و نسبت به سال قبل افزایش تعداد نداشت و تقریباً همه آنها که از طریق سه سامانه به فروش می‌رسید تمام شده است و اگر خریدارانی انصراف دهند بلیت به سامانه بازگشت داده شده و متقاضیان می‎توانند بلیت های انصرافی را خریداری کنند.

    نظرات