تعدیل برج جهان‌نما تا ۱۰ روز دیگر کامل می‌شود

تعدیل برج جهان‌نما تا ۱۰ روز دیگر کامل می‌شود

http://www.bananews.ir/معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور از سرعت دادن‌ به تخریب بخش‌های باقی‌مانده از برج تجاری جهان‌نما در اصفهان خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مسعود علویان‌صدر در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به حضور بازرسان یونسکو تا ۱۰ روز دیگر در ایران برای بررسی وضعیت آثار جهانی کشور، اظهار کرد: حدود ۱۵ روز پیش در جلسه‌ای که با حضور مسئولان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان برگزار شد،‌ تصمیم گرفتیم سریع‌تر نسبت به تخریب دیوارها، سقف و ستون‌های باقی‌مانده در طبقه‌ی آخر برج جهان‌نما اقدام کنیم.

او گفت: همه‌چیز در طبقه‌ی آخر برج برداشته شده است، فقط از نظر تمهیدات فنی، ستون‌ها مشکل داشتند که باید نخست بررسی آن‌ها انجام می‌شد. اکنون بعد از انجام بررسی‌های مورد نیاز‌، شهرداری اصفهان با رعایت اصول مربوط به حفاظت و ایمنی بنا، موظف به تخریب ستون‌ها، دیوار و سقف باقی‌مانده در طبقه‌ی آخر برج جهان‌نماست.

 

حدود ۱۷ سال پیش، نقشه‌ی ساخت برجی در محل کاروانسرای تاریخی «تحدید» در ابتدای خیابان چهارباغ عباسی توسط کارشناسان شهرداری اصفهان در سال ۱۳۷۴ طراحی و اجرا شد. کاربری آن بنا روی نقشه به‌عنوان یک مرکز خدمات فرهنگی، تجاری و اداری تصویب شد. در سال ۱۳۷۶ منظور از این کاربری، احداث برجی بلندمرتبه بدون اعلام دقیق ارتفاع آن عنوان شد که بعدها در کنار موافقت‌ها و مخالفت‌های مسئولان، ارتفاع آن به ۴۸ متر رسید تا این‌که کارشناسان یونسکو با سفر به اصفهان در سال ۱۳۸۲ و بازدید از برج جهان‌نما، اعلام کردند که این برج باید کوتاه شود، چون سبب مخدوش شدن حریم منظری میدان ثبت جهانی نقش جهان شده است.

آن‌ها در گزارشی به کمیته‌ی میراث جهانی، کوتاه شدن برج جهان‌نما را خواستند و تهدید کردند که در غیر این صورت، میدان نقش جهان اصفهان در فهرست میراث جهانی در خطر قرار می‌گیرد؛ اما تا امروز که هنوز بحث‌ها بر سر تعدیل برج جهان‌نما ادامه دارد، بحث‌هایی که هر سال در اجلاس یونسکو و هنگام بررسی پرونده‌های میراث جهانی ایران، ترس قرار ‌گرفتن پرونده‌ی نقش جهان را در فهرست میراث جهانی در خطر ایجاد می‌کنند.

در اجلاس سال ۲۰۰۸ میلادی در یونسکو، از ایران برای فعالیت‌هایی که در راستای کاهش ارتفاع برج جهان‌نما انجام داده بود، تشکر شد؛ ولی هم‌چنان از ایران خواسته شد تا مصوبه‌ی پیشین یونسکو را اجرا کند و حالا علویان‌صدر از اجرایی کردن صد درصد این مصوبه تا حدود ۱۰ روز دیگر خبر داده است.

    نظرات