طرح مقابله با کندکاری در مسکن‌مهر

برخورد دو مرحله‌ای با عاملان تاخیر: «اخطار محضری» و «واخواهی سفته‌های بانکی» در انتظار انبوه‌سازان


دنیای اقتصاد: مدیر پایتخت مسکن‌مهر –شهر جدید پرند- از اجرای طرحی خبر داده که به موجب آن، طی دو مرحله با انبوه‌سازانی که روی زمین‌های ۹۹ساله به جای ساخت‌وساز، کندکاری می‌کنند، برخورد می‌شود.
این طرح که برای امنیت بخشیدن به وعده وزیر مسکن مبنی بر «تحویل همه واحدهای مسکونی‌مهر در پایان شهریور ۹۰» در دستور کار قرار گرفته، ۱۶۹ پیمانکار ساختمانی در پرند را زیر ذره‌بین نظارتی قرار داده است.
انبوه‌سازانی که از جدول زمانبندی عقب باشند و پروژه آنها با تاخیر مواجه شود در گام اول اخطار کتبی دریافت می‌کنند و موظف می‌شوند تعهد محضری برای تسریع در کار ارائه دهند و در گام دوم (در صورت تداوم تاخیر) سفته‌های بانکی آنها به اجرا گذاشته می‌شود و از زمین پروژه اخراج خواهند شد.
در پرند ۹۳ هزار و ۶۴۴ واحد مسکونی‌مهر در حال ساخت است که ۱۰ درصد کل ساخت‌وسازهای مهر را در بر می‌گیرد. برای این واحدها تاکنون ۴۵ هزار متقاضی واجد شرایط از شهر تهران ثبت‌نام کرده‌اند و مابقی واحدها قرار است در ثبت‌نام‌های جدید که از سال آینده آغاز می‌شود، به نام متقاضیان درآید.
هم‌اکنون وضعیت پیشرفت مسکن‌مهر در پرند به گونه‌ای است که فقط نزدیک به ۳ هزار واحد در مرحله پایانی نازک‌کاری و قابل افتتاح است.
این در حالی است که وزیر مسکن اخیرا به صراحت اعلام کرده بود پرونده مسکن‌مهر حداکثر تا پایان شهریور ۹۰ بسته می‌شود و همه واحدهای در حال ساخت تا آن زمان به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.
سعید صابونی مدیر عامل شهر جدید پرند در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: اگرچه سهم واحدهای در آستانه تحویل از کل ساخت‌وسازها در این شهر جدید ناچیز است، اما عمده پیمانکاران مطابق با جدول زمانبندی پیش می‌روند، به‌طوری‌که هم‌اکنون ۶۷ هزار واحد در مرحله فونداسیون، ۲۵ هزار واحد در مرحله اسکلت و ۸ هزار واحد در مرحله سفت‌کاری قرار دارند.
وی افزود: از مجموع ۹۴ هزار واحد مسکونی در حال ساخت در پرند، ۶۴ هزار واحد توسط ۵ شرکت بزرگ ساختمانی ایرانی و خارجی احداث می‌شود.
لیست سیاه برای انبوه‌سازان
این مقام وابسته به وزارت مسکن در ادامه تصریح کرد: اخیرا سه انبوه‌ساز در پرند به‌خاطر اینکه تاخیر در پروژه داشتند و پروژه را به دست‌دوم – واگذاری به پیمانکار جزء با دریافت حق دلالی- سپرده بودند، جریمه شدند و از ادامه کار کنار گذاشته شدند.
صابونی افزود: سازنده‌های مسکن‌مهر در زمان عقد قرارداد، معادل ۵ درصد ارزش پروژه، سفته بانکی برای اجرای تعهدات ارائه می‌دهند که مقرر شده در صورت تاخیر مکرر در پروژه، ضمن فسخ قرارداد، سفته‌ها واخواهی و معادل ۱۰ درصد صورت وضعیت تایید شده آنها به عنوان جریمه کسر شود.
وی گفت: انبوه‌سازانی که به هر دلیل از مسکن‌مهر کنار گذاشته می‌شوند در لیست سیاه قرار خواهند گرفت و در پروژه‌های جدیدی که وزارت مسکن تعریف می‌کند، اجازه شرکت ندارند.
مدیر عامل شهر جدید پرند در ادامه با اشاره به میزان تسهیلات بانکی پرداخت شده به مسکن‌مهر گفت: تاکنون ۴۲۳ میلیارد تومان وام بانکی ساخت به انبوه‌سازان در پرند پرداخت شده که این رقم معادل ۷ درصد خط‌اعتباری اختصاص داده شده به این طرح بوده است. به گزارش دنیای اقتصاد انبوه‌سازان مسکن مهر همچنین براساس متن صریح قراردادی که با وزارت مسکن منعقد کرده‌اند چنانچه تاخیر غیرمجاز در عملیات ساخت داشته باشند، به ازای هر ماه تاخیر معادل ۵/۰ درصد ارزش کل پروژه جریمه می‌شوند که این میزان جریمه از محل ۵ درصدی که به عنوان ضمانت حسن انجام کار در ابتدا نزد بانک می‌گذارند کسر می‌شود.


    نظرات