متن نامه شهردار تهران درباره تعلیق شناسنامه‌فنی ساختمان

شهردار ۶ روز بعد از درخواست شورای‌شهر، دستور توقف صدور شناسنامه فنی را صادر کرد

مینا یوسفی: شناسنامه‌فنی ساختمان به عنوان ابزار جدیدی که اوایل امسال توسط دو نهاد شهرداری‌تهران و سازمان‌ نظام‌مهندسی وارد بازار ساخت‌وساز شد تا سازنده‌ها با تکمیل آن، متعهد شوند کیفیت ساخت را به‌طور کامل رعایت کنند، در حال حاضر با دستور شهردار تهران اجرای آن متوقف شده است.

محمد باقر قالیباف در نامه‌ای خطاب به معاون شهرسازی شهرداری، دستور توقف موقتی اجرای شناسنامه‌فنی ساختمان را صادر کرده است و معاون او نیز در پی‌نوشت نامه، دستور ابلاغ نامه شهردار به شهرداری‌های مناطق را داده است. شناسنامه‌فنی ساختمان بخشی از مقررات ملی ساختمان است که باید بر اساس آن، مهندسان ناظر و شرکت‌های مجری ساختمان، این شناسنامه‌ را بند به بند رعایت کرده و بعد از تکمیل مراحل مختلف ساخت، صحت اجرا را به‌صورت مکتوب در شناسنامه آورده و پای آن را امضا کنند، اما ظاهرا شهرداری گزارشی تهیه کرده که متن آن حاکی از عدم اجرای درست و مطلوب شناسنامه‌فنی توسط مجریان ساختمانی است. به گزارش دنیای‌اقتصاد، شهردار تهران بعد از آن دستور توقف صدور شناسنامه‌فنی را صادر کرد که ۱۰ عضو موثر شورای‌شهر در نامه‌ای با امضای رییس شورا از قالیباف خواسته بودند، برای جلوگیری از بروز نارضایتی شهروندان در انجام امور اجرایی ساخت‌وساز توسط شرکت‌های مهندسی، اجرای شناسنامه‌فنی را به حالت تعلیق دربیاورد.
چمران، رییس شورای‌شهر در تاریخ ۲۴ شهریور در نامه‌ای خطاب به شهردار تهران اعلام کرد: ۱۰ عضو شورای‌شهر نسبت به توافق‌نامه‌ای که سال ۸۶ بین وزارت مسکن، شهرداری تهران، سازمان نظام‌مهندسی و شورای‌شهر برای اجرای آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان و اجرای مرحله‌ای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان امضا شد، تحقیقات و بررسی‌هایی انجام داده‌اند که نتایج آن مشخص کرده، واگذاری امور اجرایی ساخت‌وساز به شرکت‌های مهندسی و تکمیل شناسنامه‌فنی نه‌تنها به نحو صحیح و اصولی عملیاتی نشده، بلکه بهانه‌ای برای سودجویی و در نهایت بروز نارضایتی عمده در شهروندان و اختلال در گردش بهینه و صحیح امور شده است. در نامه رییس شورای‌شهر از قول این ۱۰ عضو خواسته شده بود: اجرای مفاد این توافق‌نامه تا زمان بررسی و ارائه پاسخ کارشناسی در این خصوص به حالت تعلیق دربیاید.
شهردار تهران نیز ۶ روز بعد از ارسال این نامه، در تاریخ ۳۰ شهریور دستور داد «به‌طور موقت توافقنامه متوقف گردد و در اسرع وقت گزارشی تهیه تا مجددا مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.»
همچنین معاون شهرسازی شهرداری برای جلوگیری از احتمال کم‌دقتی در رعایت مقررات ساختمانی بعد از توقف شناسنامه‌فنی، پیشنهاد کرد ترتیبی اتخاذ شود تا در نقشه‌ها مهندسین تعهد دهند که مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی را رعایت کرده‌اند.
این در حالی است که هم‌اکنون شرکت‌های مجری ساختمان از توقف صدور شناسنامه‌فنی به شدت گلایه‌مند هستند.

    نظرات