مشاوران املاک در ماه چقدر کاسب هستند؟

مشاوران املاک در ماه چقدر کاسب هستند؟

مبتدی‌ها ۵۰۰ هزار و حرفه‌ای‌ها ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
این روزها اغلب بنگاه‌های مسکن در اکثر مناطق تهران از حالت سنتی کسب‌وکار خود خارج شده‌اند و به اصطلاح به آژانس‌های بزرگ املاک تبدیل شده‌اند.



دنیای اقتصاد- منظور از بنگاه‌های مسکن سنتی، بنگاه‌هایی است که تنها یک یا حداکثر دو مشاور در آن فعالیت می‌کنند و این دسته از املاکی‌ها با آگهی خرید و فروش و همچنین اجاره املاک و مستغلات در روزنامه‌ها سروکار ندارند بلکه با تعداد کمی از متقاضیان حاضر در بازار که اغلب رهگذر هستند امرار معاش می‌کنند.
اما چند سالی است که بنگاهداران با افزایش تعداد کارمندان (مشاوران) به «آژانس املاک» تغییر چهره داده‌اند و از سوی دیگر برخی از این مدیران املاک برای جذب مشتری بیشتر و جلب اعتماد و اطمینان متقاضیان در بازار، آژانس املاک خود را در مناطق مختلف با تاسیس شعب گسترش داده‌اند.
تعدادی از مدیران آژانس‌های املاک واقع در تهران به دنیای اقتصاد اظهار کردند: اگرچه استخدام مشاور بیش از حد معمول، هزینه‌های جانبی آژانس (حق بیمه، حقوق ثابت و غیره) را با رشد مواجه می‌کند، اما در کنار این مساله امکان موفقیت بیشتر و همچنین جذب مشتریان بیشتر نیز وجود دارد، اما در این بین مساله‌ای که وجود دارد دستمزد یا حقوق مشاوران املاک است.
یکی از مدیران آژانس املاک در محدوده خیابان ملاصدرا درباره دستمزد مشاوران خود گفت: در آژانس‌های مسکن مشاوران املاک به دو دسته تقسیم می‌شوند، مبتدی و حرفه‌ای.
مشاورانی که حرفه‌ای هستند چند سال سابقه کار دارند و کاملا با پیچ و خم این شغل آشنا هستند، اما از طرف دیگر افرادی که مبتدی هستند همان‌طور که از عنوان‌شان پیدا است تازه شروع به کار کرده‌اند و در حال آموزش هستند.
وی در ادامه افزود: اینکه یک مشاور مبتدی چه مدت زمانی طول می‌کشد که به مشاور حرفه‌ای تبدیل شود به استعداد، توانایی و علاقه فرد مربوط می‌شود؛ چراکه برخی از افرادی که مبتدی هستند بعد از یک ماه کاملا حرفه‌ای می‌شوند و از طرف دیگر افرادی هم هستند که بعد از چندماه همچنان در حد مبتدی باقی می‌مانند.
همچنین این بنگاهدار در رابطه با حقوق مشاوران املاک تصریح کرد: اکثر آژانس‌های مسکن، مشاوران خود را به صورت پرداخت پورسانت (پرداخت مبلغی از حق‌کمیسیون به مشاور) استخدام می‌کنند و دیگر حقوق ثابت برای آنها در نظر نمی‌گیرند. مشاوران مبتدی که میزان فعالیت آنها کم است تا سقف ۵۰۰ هزار تومان در ماه، از ۲۰ درصد حق‌کمیسیون معاملاتی که جوش می‌دهند، نصیبشان می‌شود به این معنی که دستمزدی که خریدار و فروشنده تحت عنوان حق‌کمیسیون به بنگاه پرداخت می‌کند ۸۰ درصد آن به مدیر بنگاه می‌رسد و ۲۰ درصد مابقی به مشاوری که معامله توسط او تنظیم شده، می‌رسد.
مشاوران با فعالیت بیشتر بین یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه از محل ۲۰ درصد حق‌کمیسیون دریافت می‌کنند و مشاورانی که فوق‌العاده حرفه‌ای هستند از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: معمولا مشاوران حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از هر معامله را به عنوان حق پورسانت دریافت می‌کنند البته این درصد به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.
بنگاهدار دیگری حوالی شرق تهران در محدوده بلوار ابوذر در رابطه با این موضوع گفت: مشاورانی که بخواهند از حقوق ثابت بهره‌مند شوند باید به‌طور ثابت استخدام شوند و آنهایی که حقوق ماهانه را ترجیح می‌دهند دیگر پورسانت دریافت نخواهند کرد که هم‌اکنون مشاوران املاک ثابت در این بنگاه، ماهانه ۲۰۰ هزار تومان به عنوان حقوق دریافت می‌کنند و آنهایی که از پورسانت برخوردار می‌شوند حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از حق‌الزحمه معامله را دریافت می‌کنند.
وی اذعان کرد: بیشتر مشاوران املاک ترجیح می‌دهند پورسانتی استخدام شوند تا اینکه از حقوق ماهانه برخوردار شوند؛ چراکه در اکثر مواقع ممکن است طی یک ماه، مشاور از پورسانت بیشتری نسبت به حقوق ماهانه نصیب خود کند البته باید به این نکته اشاره کرد که موقعیت قرارگیری آژانس از لحاظ تردد عابران و واقع بودن در بازار خرید و غیره امتیازی برای مشاوران پورسانتی محسوب
می‌شود.
از سوی دیگر در منطقه سعادت‌آباد مدیر آژانس املاکی به دنیای اقتصاد اظهار کرد: بنگاهداران معیارهای متفاوتی را برای انتخاب مشاور خود در نظر دارند که البته برخی از این معیارها سلیقه‌ای است، اما اکثر آژانس‌های املاک مشاوران خود را بر اساس تحصیلات، روابط عمومی بالا، قدرت بیان و میزان سابقه کاری تعیین می‌کنند.
وی در ادامه بیان کرد: اینکه اغلب مدیران ترجیح می‌دهند مشاوران‌شان از تحصیلات بالا برخوردار باشند این است که حتما در منطقه‌ای فعالیت می‌کنند که درصد بیشتر ساکنان آن منطقه از لحاظ سواد و تحصیلات بالا هستند و تمایل دارند حین مراجعه به بنگاه شخصی مانند خود با آنها روبه‌رو شود از طرف دیگر آژانس املاک یک بنگاه حرفه‌ای است که به همین خاطر فعالان آن هم باید از هر لحاظ حرفه‌ای باشند.
همچنین این بنگاهدار خاطرنشان کرد: معامله‌ای که به ثبت می‌رسد حق کمیسیون آن بین چندین نفر یعنی مدیر، مشاور، سرپرست مشاور و سازمان (پرداخت هزینه تلفن و آگهی) تقسیم می‌شود و همچنین پورسانت مشاوران املاک از ۲۰ تا ۵۰ درصد متغیر است.

    نظرات