پرداخت وام ارزان به خانه های روستایی که اقامتگاه گردشگران می شوند

پرداخت وام ارزان به خانه های روستایی که اقامتگاه گردشگران می شوند

http://www.bananews.ir/معاون روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اختصاص تسهیلات قرض الحسنه برای ساخت خانه های روستایی خبر داد که مالکان آن می خواهند بخشی از این خانه ها را به اقامتگاه گردشگران تبدیل کنند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ˈمحمدرضا شاملوˈ عصر سه شنبه در نشست کارگروه عملیاتی روستاهای هدف گردشگری که در معاونت گردشگری کشور برگزار شد، افزود: این تسهیلات با کارمزد چهار درصد است و مابه التفاوت سود بانکی آن رادولت به صورت یارانه به بانک پرداخت می کند.

وی امضای تفاهم نامه برای ایجاد ۱۲۰ روستای هدف گردشگری میان دستگاه های مرتبط را اقدامی ارزشمند در راستای توانمندسازی ساکنان روستا عنوان کرد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ردیف بودجه ای را به همین منظور در بودجه سالیانه خود در نظر گرفته است.

شاملو با یادآوری اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال جاری ۳۱ پروژه را در حوزه روستاهای هدف گردشگری در نظر گرفته است، اظهار داشت: کارای مطالعاتی در برخی از روستاهایی که اسامی آنها در فهرست روستاهای هدف گردشگری ذکر شده است، پیش از این در قالب طرح های هادی روستایی و یا طرح احیای بافت های با ارزش روستایی انجام شده است و امیدواریم سال آینده به پایان برسد.

وی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات ساخت مسکن روستایی در روستاهای هدف گردشگری در اولویت قرار دارد ضمن آنکه تسهیلات ویژه ای برای کسانی قائل شده است که می خواهند واحد مسکونی خود را پذیرای گردشگران کنند.

شاملو ادامه داد: با روستاها و شوراهای روستایی در این زمینه صحبت شده است تا روستایی برای استفاده از این تسهیلات قرض الحسنه تشویق شوند.

به گفته معاون روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این تسهیلا ویژه به صورت نامحدود تا سقف ۱۲ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت می شود.

 ** تفاهم پنج نهاد مرتبط با روستا

ˈمنوچهر جهانیانˈ معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این نشست اظهار داشت: تفاهم نامه ۱۲۰ روستای هدف گردشگری به امضای وزیران کشور و راه و شهرسازی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سرپرست مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری رسیده است.

وی هدف از امضای این تفاهم نامه را به کارگیری ظرفیت دستگاه های مرتبط با امور روستایی برای ایجاد امکانات زیرساختی توسعه گردشگری به منظور استفاده از جاذبه های بی نظیر روستاها عنوان کرد.

به گفته جهانیان، در این تفاهم نامه پیش بینی های لازم برای توسعه مناطق روستایی، ایجاد مراکز اقامتی و پذیرایی، راه ارتباطی ، ایجاد اشتغال برای جوانان روستا، استفاده از ظرفیت های موجود برای توسعه مناطق روستایی و وظایف هر دستگاه مشخص شده است.

معاون گردشگری کشور با یادآوری اینکه این روستاها ابتدا در کارگروه گردشگری استانها انتخاب و سپس در کارگروه ملی گردشگری به تایید نهایی رسیده اند، گفت: موارد مندرج در این تفاهم نامه باید در دوره ای دو ساله (۱۳۹۲ و ۱۳۹۳) به انجام برسد و هر یک از سازمان ها بودجه لازم را برای آن پیش بینی و تخصیص می دهند.

وی تاکید کرد که کار آموزش روستاییان برای میزبانی از گردشگران در اداره کل طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

جهانیان بر لزوم به کارگیری از ظرفیت و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای رونق روستایی تاکید کرد و گفت که انتخاب سرمایه گذار، ارایه تسهیلات به سرمایه گذاران بخش گردشگری و تامین زیرساخت های کمپینگ گردشگری برای بخش خصوصی از جمله وظایف سازمان میراث فرهنگی در قبال این ۱۲۰ روستای هدف گردشگری است.

وی گفت: ظرف چند روز آینده تفاهم نامه ای بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبادله می شود که بر اساس آن ۹ هزارو ۷۰۰ دفتر فناوری اطلاعات که در روستاها مستقر هستند، به عنوان دفاتر خدماتی در زمینه معرفی و اطلاع رسانی از مناطق روستایی کشور فعال شوند.

**صیانت از فرهنگ بومی روستاییان

ˈسیدعباس پورهاشمیˈ سرپرست دفتر توسعه روستایی و مناطق محروم کشور نیز در این نشست توسعه گردشگری در روستاها را ضروری دانست و بر معرفی ظرفیت ها و جاذبه های روستاهای هدف به هموطنانان و گردشگران خارجی تاکید کرد.

وی همچنین گفت: در کنار رشد گردشگری در روستاهای هدف باید توجه داشت که فرهنگ منطقه که فرهنگی دست نخورده و سالم است، حفظ شود.

پورهاشمی تاکید کرد که سرمایه گذارانی که قرار است در این روستاها فعالیت کنند، باید از مردم روستا برای انجام فعالیت های خود بهره بگیرند تا از این طریق شاهد اشتغالزایی در روستاها باشیم.

** دهیاران آماده همکاری برای رونق روستاهای هدف

ˈمحسن کوشش تبارˈ سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشورنیز در این نشست یادآور شد : ۳۰ درصد از هموطنان در مناطق روستایی ساکن هستند و اگر قرار باشد رونقی در این مناطق صورت گیرد باید به صنعت گردشگری توجه داشت.

وی با بیان اینکه دهیاری ها و دهیاران، برای اجرایی شدن تفاهم نامه ۱۲۰ روستای هدف گردشگری همکاری لازم را با دستگاه های مرتبط خواهند داشت، اظهار داشت: اکنون ۲۶ هزار دهیاری در سراسر کشور فعال بوده و وزارت کشور ۴۶۴ روستا را برای افزوده شدن به روستاهای هدف گردشگری شناسایی کرده است.

کوشش تبار تاکید کرد که روند اجرای این تفاهم نامه باید در فواصل زمانی ۶ ماهه رصد شود تا ضمن آسیب شناسی موانع، دستاوردهای آن را نیز شناسایی کنیم.

** ایجاد بازارچه صنایع دستی

ˈیحیی رحمتیˈ معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی نیز تاکید کرد که در تمامی روستاهای هدف گردشگری بازارچه محصولات صنایع دستی اعم از بافته های داری، انواع پاپوش ها، ابزارها، سفال و فلز به گردشگران عرضه خواهد شد.

ˈکامران سبزمیدانیˈ مدیر کل حمایت از تولید صنایع دستی نیز گفت: هماهنگی لازم برای اجاد و تجهیز کارگاه های تولید صنایع دستی در ۱۲۰ روستای هدف گردشگری صورت گرفته است.

** اجرای ۷۶ پروزه گردشگری در روستاهای هدف

ˈبهرام کریمیˈ مدیر کل دفتر مناطق نمونه گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز در این نشست به ارایه آماری در زمینه اختصاص بودجه به طرح های روستاهای هدف گردشگری پرداخت و گفت: از سال ۸۹ تاکنون ۷۶ پروژه در روستاهای هدف پذیرفته شده است.

وی افزود: امسال ۵۷ میلیارد و ۶۱۰ میلیون ریال بودجه به روستاهای هدف گردشگری اختصاص یافت و در لایحه بودجه سال ۹۲ نیز اعتبارات مورد نیز در قابل اعتبارات استانی دیده شده است.

    نظرات