معماری اصیل، منطبق با مبانی اسلامی باشد

معماری اصیل، منطبق با مبانی اسلامی باشد

http://www.bananews.ir/دبیر همایش معماری و شهرسازی اسلامی، گفت: معماری اصیل باید منطبق با مبانی اسلامی، ارزشهای دینی و هویت ایرانی باشد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر عبدالحمید نقره‌کار در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری همایش ملی معمار و شهرسازی اسلامی ایرانی با آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر ضرورت تبیین معماری اسلامی و ایرانی در شهرسازی، تصریح کرد: سبک اسلامی و تحول بنیادین در معماری‌ها و روند شهرسازی لازم‌الاجراست و معماری باید منطبق با مبانی اسلامی و ارزشهای دینی و هویت ایرانی باشد.

وی افزود: سبک اسلامی باید در معماری شهری نهادینه و رعایت شود هرچند به دلیل مشکلات اقتصادی گاه رویکرد دیگری در معماری شاهد هستیم.

دکتر نقره‌کار با بیان اهمیت حضور حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در تبیین معماری اسلامی، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه به عنوان مرکز علمی و اسلامی جهان اسلام ظرفیت‌های قابل توجهی برای پژوهش و نهادینه‌سازی معماری اسلامی دارند که با مشارکت حوزه‌های علمیه و دانشگاهها می‌توان به نتایج خوبی در این عرصه دست یافت.

عضو هیأت علمی دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت، اظهار کرد: مبانی اسلامی در معماری باید به صورت محتوائی، کوتاه‌مدت و بلندمدت مورد پیگیری قرار گیرد به ویزه تشکیل کارگاههای دانش افزائی برای اساتید دانشگاه‌ها می‌تواند بسترهای مناسبی پیرامون رشد و شکوفائی معماری اسلامی فراهم سازد.

وی بهره‌گیری از منابع ارزشمند اسلامی را یکی از مؤلفه‌های مهم در معماری دانست و اضافه کرد: برای تحقق معماری اسلامی می‌توان از همه منابع ارزشمند دینی و اسلامی بهره جست و مبانی دینی را در جریان معماری به کار گرفت.

 

دکتر نقره‌کار اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب تأکیدات و منویات ارزشمندی در خصوص معماری اسلامی بیان داشته‌اند که می‌توان با نگاه کارشناسی با استناد بر ضرورت سبک اسلامی، معماری اسلامی را در جامعه پیاده کرد.

وی گفت: مباحث مهم معماری باید به صورت فقهی مورد ارزیابی قرار گیرد و با رویکرد دینی در جهت شهرسازی و توسعه عمرانی گام برداریم که در این زمینه استفاده از سخنان مراجع و علماء نیز می‌تواند راهکارهای فقهی و دینی مطلوبی را فراروی ما قرار دهد.

عضو هیات علمی دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت، توجه به اجرایی شدن طرح‌های عمرانی با مؤلفه‌های اسلامی را نیز مورد تأکید قرار داد و افزود: رییس جمهور در یکی از سخنرانی‌های خود بر این موضوع دینی تأکید داشت که زمین امانت خداست و این سخن وی منجر به اجرای طرح بزرگ مسکن مهر و حذف هزینه‌های زمین از طرح‌های مسکونی شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارکردها و وظایف شورای سیاست گذاری مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی، تدوین ضوابط و آیین نامه‌های ضروری شهرسازی است چرا که در این خصوص آیین نامه‌های جدیدی وجود ندارد.

    نظرات