محرومیت بافت فرسوده از امتیاز مسکن مهر

محرومیت بافت فرسوده از امتیاز مسکن مهر

http://www.bananews.ir/وام با بهره ۲۶ درصد به پیمانکاران بافت فرسوده داده می‌شود
 رییس سازمان نوسازی شهر تهران با اعلام ساخت ۳۲ هزار و ۹۲۲ واحد مسکونی در ۱۲ ماه سال جاری از کاهش سرعت نوسازی بافت فرسوده در سال ۹۱ نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: این در حالی است که نسبت به سال ۹۰ بسته‌های تشویقی بیشتری به بافت اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا جعفری، مدیرعامل سازمان نوسازی افزایش هزینه تمام شده ساخت‌وساز، کند بودن مسیر تسهیلات‌دهی و افزایش بوروکراسی اداری را سه دلیل کاهش روند نوسازی در سال جاری عنوان کرد و افزود: در کنار این مشکلات در ابتدای امسال بنا بود از امتیازهای مسکن مهر به بافت فرسوده نیز اختصاص یابد، اما سوال اینجاست که تاکنون چه میزان از آنها محقق شده است. علاوه بر این چرا نرخ سود تسهیلات ارزان قیمت که بنا بود از ۱۲ درصد به ۹ درصد کاهش یابد عملا به ۲۶ درصد رسیده است؟
جعفری اظهار کرد: تمامی این عوامل سبب شد تا توان اقتصادی مردمی در بافت کاهش پیدا کند؛ اگرچه با توجه به حوزه ماموریت سازمان دسترسی به آمار وام‌های دریافت شده از سوی متقاضیان به طور دقیق امکان‌پذیر نیست؛ اما میزان بالای شکایت ساکنان بافت به دفاتر خدمات الکترونیک حاکی از وجود مشکلات زیاد در تسهیلات بانک‌ها به بافت فرسوده است.
به گزارش «دنیای اقتصاد» روز گذشته مدیر عامل سازمان نوسازی با اشاره به عملکرد سازمان نوسازی در حوزه بافت فرسوده مربوط به سال ۱۳۸۸ گفت: از ابتدای این سال بنا شد با مصوبه شورای شهر تهران عوارض نوسازی بافت‌های فرسوده حذف شود، با این رویکرد در این سال مجموعا ۱۱ هزار و ۸۵۴ واحد مسکونی بافت تخریب، برای ۳ هزار و ۶۶۶ پلاک پروانه صادر شد و در نهایت در این سال دو هزار و ۴۰۵ واحد مسکونی در بافت ساخته شد.
او ادامه داد: در سال ۱۳۸۹ همزمان با ارائه وام ۲۰ میلیون و نرخ سود ۱۲ درصد ۶ هزار و ۳۳۲ پلاک در بافت فرسوده تخریب و ۴ هزار و ۷۹۳ واحد در محدوده پروانه صادر شد که به ساخت ۲۴ هزار و ۴۱ واحد مسکونی منجر شد.
به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در سال ۹۰ هم رشد نوسازی بافت‌های فرسوده به دلیل گسترش تجمیع پلاک‌ها افزایش یافت؛ طوری که با تخریب ۹ هزار و ۶۶۴ پلاک و صدور ۸ هزار و ۶۵۹ پروانه ، ۴۵ هزار و ۲۰۸ واحد مسکونی ساخته شد.
جعفری به روند نوسازی بافت فرسوده در سال جاری اشاره و تصریح کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت مصالح در سال ۹۱ بازار مسکن دچار مشکل شد و این موضوع موجب کاهش میزان نوسازی بافت‌های فرسوده نسبت به سال گذشته شد؛ به گونه‌ای که در سال جاری ۷ هزار و ۸۰۴ پلاک تخریب و برای ۵ هزار و ۹۷۱ واحد پروانه صادر که ماحصل آن، ساخت ۳۲ هزار و ۹۲۲ واحد مسکونی بود.
او اضافه کرد: با وجود اینکه در طی این چند سال ساخت وساز در بافت فرسوده مشمول ۱۰۰ درصد عوارض رایگان بود؛ اما به دلیل کاهش توان اقتصادی مردم داخل بافت شیب نوسازی کاهش یافت.
جعفری با بیان اینکه برابر قانون ۲۵ درصد از تسهیلات ارزان قیمت مسکن باید به بافت‌های فرسوده سراسر کشور اختصاص یابد، گفت: در سال جاری این برنامه عملا محقق نشد. علاوه بر این بنا بر بخشنامه سال ۹۱ قرار بود نرخ سود تسهیلات بافت فرسوده از ۱۲ درصد به ۹ درصد کاهش پیدا کند عملا به ۲۶ درصد افزایش پیدا کرد و تنها امتیاز این تسهیلات برای ساکنین داخل بافت نبود نیاز به سپرده‌گذاری در بانک بود.
او به آمار واحدهای ساخته شده در دو سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: اگر هم مجموع ۷۷ هزار واحد ساخته شده در بافت فرسوده شهر تهران برای دریافت وام به بانک مراجعه کرده باشند و همگی به دریافت وام موفق شده باشند باید دید که آمار ۸۰ هزار پرونده معرفی شده از کجاست.
جعفری تاکید کرد: طبق قانون دولت موظف است هزینه‌های شهرداری تهران در بافت‌های فرسوده را در بودجه پیش‌بینی و پرداخت کند، اما دولت از سال ۸۸ تاکنون ۲۲۷ میلیارد تومان بابت بخشودگی عوارض ساختمانی نوسازی بافت‌های فرسوده به شهرداری تهران بدهکار است. جعفری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به افزایش مساحت بافت فرسوده تهران اشاره و اظهار کرد: مساحت بافت‌ فرسوده در شهر تهران ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار است که با اجرای طرح تدقیق بافت‌های فرسوده این میزان به ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار افزایش یافته که اخیرا هم به تصویب اولیه کمیسیون عمران شورای شهر تهران رسید و باید برای تصویب نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری برود. او افزود: در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های نوسازی و همینطور عبور پروژه‌های عمرانی نظیر اتوبان امام علی (ع) و یادگار امام از بافت‌های فرسوده، بالغ بر ۸۰۰ هکتار از میزان این بافت‌ها کاسته شده است البته از آنجا که در بافت فرسوده مساحت پهنه اهمیت دارد، تا زمانی که کل یک پهنه نوسازی نشود نمی‌توان از میزان کل بافت‌های فرسوده رقم ۸۰۰ هکتار را کسر کرد.
بازار مسکن ۹۲ قابل تامل است!
مدیر عامل سازمان نوسازی همچنین شرایط بازار مسکن ۹۲ را قابل تامل ارزیابی کرد و گفت: سازمان نوسازی در قالب سازمانی توسعه‌گر باید شأن سیاست‌گذاری را در سال آینده حفظ کند و در این مسیر از ابزارهای اقتصادی جدیدی استفاده خواهد کرد.
او اضافه کرد: تجربه جذب اوراق مشارکت برای نوسازی بافت‌های فرسوده نشان داد این روش برای نوسازی بافت مناسب نبود؛ چرا که اوراق مشارکت پول گرانی برای این امر بود.
جعفری تصریح کرد: اگر بخش خصوصی به ساخت و ساز ورود کند هزینه نوسازی بافت‌های فرسوده کاهش خواهد یافت. بنابراین مدل نوسازی که در سال آینده دنبال می‌شود، فرآیند پولی ویژه با رویکرد قرض‌الحسنه و توسط بخش خصوصی خواهد بود.
او در پایان اظهار کرد: بنا بر وعده شهردار تهران بنا شده است ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی از تاریخ یکم فروردین ماه ۹۲ اجرایی خواهد شد.

    نظرات