تولید انبوه اجزای ساختمانی با طراحی دیجیتالی

تولید انبوه اجزای ساختمانی با طراحی دیجیتالی

http://www.bananews.ir/محققان موسسه فناوری جورجیا به ایجاد شیوه‌هایی برای ساخت عناصر ساختمانی بطور مستقیم از طراحی‌های دیجیتالی پرداخته‌اند که به تولید سریع و کم هزینه اجزای بتونی مرسوم منجر خواهد شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)،‌ این محققان در حال اجرای بررسی و پروتکل‌هایی برای ساخت محصولات معماری سفارشی پیشرفته به شکل اقتصادی، ایمن و سازگار با محیط‌ زیست بوده که می‌تواند به ارائه فرصتهایی برای خلاقیت معماری در سطوح جدید و بهره‌وری بالاتر بینجامد.

این محققان در یکی از پروژه‌های اخیر خود دست به ساخت یک مفهوم عناصر ساختماتی موسوم به «دیوار مایع» پرداختند که در نمایشگاه «ابداع:ساخت» نیویورک به نمایش درآمده و موفق به دریافت جایزه شد. این تیم از شیوه‌های دیجیتالی برای کمک به ساخت یک دیوار پیش‌ساخت با بتون بسیار کاربردی استفاده کردند.

این پژوهشگران در یک پروژه دیگر در حال ساخت یک ساختار کامل مستقل با استفاده از عناصر بتونی با عملکرد بسیار بالا مستقیما از طراحی‌های دیجیتالی هستند.

پروژه دیوار مایع در سال ۲۰۱۰ موفق به کسب جایزه رقابت طراحی دیوار- پرده نوآورانه شد. این مفهوم به ارتقای یک رویکرد بدیع در دیوارهای پرده‌ای پرداخته که نوعی پوشش ساختمانی با قابلیت حفاظت در برابر آب‌وهوا بوده و بسیار سبک و غیرسازه هستند.

این محققان با اصلاح هندسه طراحهای اولیه برای قابل ساخت کردن آنها به ایجاد شیوه‌های لازم برای ساخت یک دیوار پرده‌ای کامل پرداخته و با استفاده از مدلهای دیجیتال و یک روتر سی‌ان‌سی پنج محور توانستند یک نمونه کامل را از دیوار بتراشند. این نمونه از یک ماده پلیمری سبک و فوم سلول بسته پلی استایرن ساخته شده که در آخر یک پوشش پلی‌یوریا روی آن آمد.

 مدل فومی که به شکل دیجیتالی تراش خورده بود، به تولید یک کپی دقیق(مثبت) از دیوار نهایی پرداخته که بسیار سبک است و می‌توان از آن برای تولید یک نگاتیو با قابلیت شکل‌دهی به نمونه پیش‌ساخت واقعی استفاده کرد.

این تیم سپس به شناسایی بهترین شیوه‌ها برای ساخت قالب لاستیکی و بتون از پیش آماده شده داکتال برای ساخت یک دیوار بتونی پرداختند.

پروژه بعدی این معماران که قرار است در انداره شش در شش متر مربع با ارتفاع ۴٫۵ متر باشد، با استفاده از بتون از پیش آماده داکتال ساخته خواهد شد. یک چالش فنی مرکزی در قالبگیری بسیاری از عناصر مرسوم دخیل خواهد بود تا تمام لبه‌ها با یکدیگر متناسب شده و یک ساختار ثابت، کاربردی و مطبوع شکل گیرد.

این محققان هدف خود را، ارتقای استفاده از نمونه‌های دیجیتالی پارامتری با سیستمهای مرسوم قالب‌گیری و ایجاد یک سیستم ساخت شکل آزاد با قابلیت تولید سریع و دقیق انواع عناصر مختلف خواندند.

    نظرات