کاهش آب سدهای تهران/ وقوع زلزله خاموش در جنوب تهران

کاهش آب سدهای تهران/ وقوع زلزله خاموش در جنوب تهران

http://www.bananews.irمدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر این‌که حجم مخازن پنج سد تامین کننده آب شرب تهران به میزان ۲۶ میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است گفت: از بین پنج سد فقط آب مخزن سد ماملو افزایش داشته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) خسرو ارتقایی با بیان این‌که در سال آبی جاری (از مهر ماه تاکنون) حجم بارندگی‌ها حدود ۲۱۷ میلیمتر بوده است، گفت: ۲۱ درصد از حجم بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته کاسته شده است.

وی افزود: حجم آب مخازن سدها نیز علاوه بر میزان بارندگی نسبت به سال گذشته کاسته شده است به گونه‌ای که در مخزن سد امیرکبیر در سال آبی جاری ۱۲۱ میلیون متر مکعب آب وجود دارد در حالی که سال گذشته میزان آب در زمان مشابه ۱۴۷ میلی‌متر مکعب بوده و اکنون شاهد کاهش ۲۶ میلی‌متر مکعبی آب هستیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به این‌که در سال گذشته حجم آب سد مخزن لتیان ۶۵ میلیون متر مکعب بود گفت: حجم آب مخزن این سد در سال آبی جاری با ۱۵ میلی‌متر مکعب کاهش به ۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

ارتقایی افزود: حجم آب مخزن سد لار نیز مانند سال گذشته ۲۵ میلیون متر مکعب است و حجم آب مخزن سد طالقان با ۸۱ میلیون متر مکعب کاهش در سال جاری به ۲۷۲ میلیون متر مکعب رسیده است؛ در سال گذشته سد طالقان ۳۵۳ میلیون متر مکعب آب داشت.

وی با تاکید بر این‌که در سال آبی جاری فقط سد ماملو با ۶۱ میلیون متر مکعب افزایش حجم آب در مخزن روبرو بوده و حجم آب از ۹۶ میلیون متر مکعب در سال گذشته به ۱۵۷ میلیون متر مکعب در سال جاری رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تاکید کرد: با وجود افزایش میزان حجم آب مخزن سد ماملو در سال جاری متاسفانه به خاطر به پایان نرسیدن احداث تصفیه خانه هفتم هنوز نمی‌توانیم از ذخایر این سد برای تامین آب شرب استفاده کنیم اما با توجه به قول شرکت آب و فاضلاب امیدواریم تصفیه خانه مذکور در نیمه اول سال ۹۲ به بهره برداری برسد و بتوانیم از سد ماملو برای تامین آب شرب ورامین، پاکدشت و ... استفاده کنیم.

آب انحصاری نیست

ارتقایی با تاکید بر شعار یونسکو به شعار "آب در هر مکان، برای همگان با همکاری‌های بین المللی" گفت: آب به عنوان مایه حیات نباید صرفا در انحصار کسانی باشد که در منطقه دارای آب ساکن هستند؛ در کشور ما هم براساس نیازها آب به همه جای کشور منتقل می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که آب را نمی توان در انحصار بخش خاصی درآورد، گفت: بالغ بر یک میلیارد نفر از جمعیت جهان به دنبال آب سالم هستند بنابراین در سال‌های آتی دنیا با بحران جدی برای تامین آب مواجه می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به این‌که سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ به عنوان دهه آب برای زندگی نام گذاری شده است، اظهار کرد: در استان تهران ما منابع آب را برای کلانشهر تهران و سایر بخش‌ها در نظر می‌گیریم.

ارتقایی با اشاره به جمعیت ۱۳ میلیون نفری تهران گفت: در افق ۱۴۱۰ دیده شده که جمعیت تهران به ۱۸ میلیون نفر می‌رسد بنابراین تامین آب سالم از وظایف حیاتی ما است.

 

تخریب واحدهای غیر مجاز که ایجاد آلودگی می‌کنند

وی افزود: در سال گذشته اقدامات خوبی برای حفاظت منابع آب صورت گرفت و بخش عمده‌ای از واحدهای بالا دست در نصرت‌آباد که به صورت غیر مجاز ساخته شده بودند و شامل بیش از ۸۰ واحد مسکونی می‌شدند جمع‌آوری شد و قرار شد محل این واحدها تبدیل به پارک شود تا آلودگی نداشته باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر تخریب ساختمان‌های و رستوران‌های غیر مجاز در منطقه اوشان فشم و رودخانه کن گفت: در منطقه خجیر نیز واحدهای آلاینده تخریب شده‌اند.

ارتقایی با دادن هشدار به کسانی که در بستر رودخانه‌هایی که برای تامین آب شرب در نظر گرفته شده‌اند، خانه و رستوران می سازند گفت: اکیپ های گشت و بازرسی فعال شده‌اند و با هر گونه تخلف برخورد می‌شود.

وی افزود: دیر یا زود دولت به سراغ کسانی که در حریم رودخانه‌ها ساختمان سازی کرده‌اند می رود واجازه داده نمی‌شود که آب شرب چند میلیون نفر آلوده شود.

برخورد جدی با چاه‌های غیر مجاز

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر این‌که با چاه‌های غیر مجاز برخورد می‌شود و آن دسته از چاه‌هایی که نمی‌توان به آن‌ها پروانه داد بسته خواهند شد گفت: در صورتی که صاحب چاه‌ به قانون تمکین کنند و چاه پروانه‌دار شود، بخشی از آب به صاحب چاه ، بخشی از آب به دارنده چاه، بخشی برای تامین منابع زیرزمینی و بخشی برای توسعه کشاورزی در نظر گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر ویژگی دشت ورامین در تهران اظهار کرد: دشت ورامین شامل مناطق ورامین، پاکدشت، پیشوا و قرچک می‌شود؛ بعد از تعطیلات در این مناطق برای ساماندهی چاه‌های غیر مجاز اقدام خواهد شد.

ارتقایی با اشاره به گذشت سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی اظهار کرد: در سال جاری تحرک خوبی در طرح‌های بزرگ آب تهران صورت گرفت؛ کار احداث ۳۰ کیلومتر تونل انتقال آب از سد کرج به تهران به اتمام رسید و اجرای ۵۶ کیلومتر از تونل‌های انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود نیز تکمیل شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: عملیات احداث ۹۰ کیلومتر از تونل های بلندی که در دست داشتیم در سال ۹۱ انجام شد و مطالعات مربوط به استفاده از پس‌آب تصفیه خانه‌های استان تهران انجام شد.

وی با اشاره به این‌که براساس مطالعات می توان بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب از تصفیه‌خانه‌ها پس‌آب گرفت، گفت: در حال حاضر بالغ بر پنج متر مکعب بر ثانیه (۱۵۰ میلیون متر مکعب در سال)از تصفیه خانه جنوب پس‌آب می‌گیریم و برنامه ریزی می کنیم تا افق ۱۴۱۰ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب از پس‌آب برای مصارف کشاورزی استفاده کنیم.

ارتقایی با بیان این‌که در سال جاری مطالعات مربوط به علاج بخشی سد لار به اتمام رسید گفت: مطالعات اولیه تونلی که در سد لار قرار است از فرار آب جلوگیری کند صورت گرفته و مطالعات اولیه مربوط به خط دوم انتقال آب از سد طالقان به امیرکبیر نیز انجام شده است؛ به دلیل ایمنی و پدافند غیر عامل می خواهیم آب طالقان را با روش‌های مطمئن‌تری منتقل کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر این‌که در نظر داریم میزان پس‌آب تصفیه خانه جنوب تهران را که به دشت ورامین اختصاص پیدا می‌کند به ۱۰ متر مکعب بر ثانیه برسانیم، به برنامه‌های سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: برخورد با ساخت وسازهای غیر مجاز در حاشیه‌های رودخانه‌های تامین کننده آب شرب از برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای تهران در سال ۹۲ است.

ارتقایی با اشاره به دیگر برنامه های شرکت آب منطقه‌ای تهران در سال آتی گفت:‌اقدامات جدی برای برخورد با چاه‌های غیر مجاز در راستای بهبود آب‌های زیرزمینی و اتمام پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود از دیگر برنامه‌های ماست.

وی تصریح کرد: از بیستم اسفند ماه آب به صورت ثقلی در تونل قمرود جاری شد و پشت سد گلپایگان، سپس سد کوچه ری و سپس سد ۱۵ خرداد رفته و در نهایت از آنجا با خط انتقال قم منتقل می‌شود؛ در حال حاضر آب با ظرفیت ۴٫۵ تا پنج متر مکعب بر ثانیه منتقل می شود در حالی که در گذشته میزان انتقال آن ۲٫۸ متر مکعب بر ثانیه بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به این‌که با اتمام پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود میزان دبی آب به میزان ۲۳ متر مکعب در ثانیه خواهد رسید در مورد وضعیت تصفیه خانه ششم گفت:‌ در سال ۹۲ فاز اول این تصفیه خانه تا تیر ماه به بهره برداری می رسد که ظرفیت آن ۲٫۵ متر مکعب است اما امیدواریم تا پایان سال آتی ظرفیت آن به ۷٫۵ متر مکعب بر ثانیه برسد.

ارتقایی در ادامه یادآور شد که هنوز مشکلات ارزی مربوط به تصفیه خانه به صورت کامل حل نشده است.

وی با اشاره به اجرای عملیات احداث تونل لار به کلان اظهار کرد: با توجه به محدود بودن بودجه دولت باید از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این پروژه استفاده کنیم.

ارتقایی با اشاره به پروژه انتقال آب به دشت ورامین در سال ۹۲ گفت: مطالعات خط دوم سد طالقان به سد امیرکبیر نیز در سال آتی انجام می‌شود و در سال ۹۳ عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به این‌که در حال حاضر ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب (آب های آلوده و پس‌آب‌های غیر متعارف) از دست می رود گفت: امروز با بانک‌های چینی جلسه‌ داریم اگر بتوانیم سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم عملیات اجرایی ساماندهی آب‌های جنوب تهران هم را شروع می‌کنیم تا آب‌های آلوده از زیر دست و پای کشاورزان و ساکنین ری جمع‌آوری و تصفیه شود.

وی با اشاره به این‌که آب‌های جنوب تهران که در مورد آن‌ها سخن گفته می‌شود روان‌آب‌هایی هستن که از دره‌های شمال تهران می‌آیند، ادامه داد: این روان‌آب‌ها با فاضلاب‌های صنعتی مخلوط می شوند و به سمت جنوب تهران می‌روند.

ارتقایی تاکید کرد که در حال حاضر ۳۵۰ میلیون متر مکعب روان‌ فاضلاب داریم.

با بسته شدن چاه‌های غیر مجاز بیلان مثبت می‌شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در نشست خبری که امروز برگزار شد در ادامه صحبت‌های خود به میزان چاه‌های غیر مجاز در استان تهران اشاره کرد و گفت: در محدوده استان تهران ۱۶ هزار حلقه چاه مجاز داریم که از آن‌ها دو میلیارد و یک صد میلیون متر مکعب آب برداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر چاه‌های مجاز، ۲۱ هزار چاه غیر مجاز نیز وجود دارد که به میزان ۲۸۰ میلیون متر مکعب از آن‌ها برداشت می‌شود.

ارتقایی دلیل کم بودن میزان برداشت‌ از چاه‌های غیر مجاز نسبت به چاه‌های مجاز را دستی بودن حفاری آن‌ها خواند و گفت: ۲۸۰ میلیون متر مکعب آب معادل کسری سفره تهران است بنابراین اگر چاه‌های غیر مجاز اصلی شوند دیگر بیلان منفی نخواهد بود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به این‌که ۱۲ تا ۱۳ هزار حلقه چاه نیز در شهر تهران وجود دارد گفت: این چاه‌ها برای استخر، کارواش و آبیاری مناطق سبز به کار برده می‌شود و میزان برداشت از آن ها زیاد نیست اما پیرو جلساتی که داشتیم برای کمک به آب شرب تهران از دو سال پیش اجازه داده شد که به این چاه‌ها پروانه بدهیم.

وی با اشاره به این‌که تاکنون به ۵۰۰ حلقه چاه در تهران پروانه داده شده است گفت: میزان برداشت از چاه‌های تهران معمولا ۲۵ متر مکعب در شبانه روز است.

ارتقایی با اشاره به این‌که تخصیص پروانه به چاه‌های تهران برای این است که آب تصفیه شده بهداشتی برای استخر استفاده نشود به برداشت شهرداری از چاه‌های مجاز و غیر مجاز در تهران تاکید کرد و گفت: یکسری از چاه‌هایی که متعلق به شهرداری است، مجاز است اما یکسری از چاه‌ها غیر مجاز حفر شده‌اند که قرار است با پس‌آب جایگزین شوند.

شهرداری ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب برداشت می‌کند

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر این‌که بستر چاه‌های غیر مجاز به خاطر نفس کشیدن سفره زیر زمینی است گفت: شهرداری بالغ بر ۳۰۰ میلیون متر مکعب ‌آب از چاه‌ها برداشت می‌کند که معادل یک سوم آب شرب تهران است.

وی با تاکید بر این‌که در زمینه قنات‌هاو مالکان آن‌ها شهرداری مطالعات زیادی انجام داده است گفت: شهرداری بخشی از قنوات را ساماندهی کرده وبرای آبیاری فضای سبز از آن‌ها استفاده کرده است حال آن‌که باید حق و حقوق مالکان را بدهد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در مورد تمرکز چاه‌های غیر مجاز در استان تهران گفت: متاسفانه در دشت ورامین چاه‌های غیر مجاز بسیار زیاد هستند و بالغ بر ۲۰۰ میلیون متر مکعب از ۲۸۰ میلیون متر مکعب برداشت غیر مجاز آب مربوط به بخش کشاورزی است.

ارتقایی با اشاره به بستن چاه‌های غیر مجاز، جلوگیری از برداشت بیش از حدی که نسبت به سقف در نظر گرفته در پروانه صورت می‌گیرد تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی و فرهنگ سازی از برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای تهران برای علاج بخشی در سال آتی است.

وی خاطرنشان کرد: باید فرهنگ سازی صورت گیرد و صاحبان چاه‌ها بدانند که در صورت احداث چاه جدید از حقابه آن‌ها استفاده می‌شود چرا که به اصطلاح کفگیر به ته دیگ خورده و از سطح آب‌های زیرزمینی کم شده است.

کاهش ۴۰ متری سطح آب در دشت ورامین در ۴۰ سال گذشته

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر این‌که در دشت ورامین در طول ۳۵-۴۰ سال گذشته ۴۰ متر از سطح آب پایین رفته است گفت: به طور متوسط یک متر از سطح آب زیرزمینی دشت ورامین و دو متر از سطح همند آب سرد کم شده است.

ارتقایی با اشاره به ایجاد زلزله خاموش و نشست زمین در ورامین، شهریار، هشتگرد، قرچک و جنوب تهران که اکنون درحال اتفاق افتادن است هشدار داد: با ادامه روند کنونی و برداشت‌های بسیار از آب‌های زیرزمینی زلزله خاموش صورت می گیرد و زمین نشست می کند، این اتفاق در حال حاضر در حال رخ دادن است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر این‌که همه دشت‌های استان تهران، مناطق ممنوعه برای حفر چاه هستند، گفت: سالانه به طور متوسط با ۷۰۰ الی ۸۰۰ مورد چاه غیر مجاز برخورد می‌شود.

وی در پایان با اشاره به این‌که برای طرح علاج بخشی به عنوان طرح ملی استانی شده در بودجه ۹۲ ردیف در نظر گرفته شده است گفت: با توجه به بودجه انقباضی ۹۲ نمی‌توان مقدار بودجه این بخش را افزایش داد اما پیش بینی کردیم که از محل منابع درآمد شرکت برای طرح‌های علاج بخشی استفاده کنیم.

    نظرات