قیمت مسکن کاهش می‌یابد/ اجرای ۲ طرح ساماندهی قیمت‌ها در سال ۹۲

قیمت مسکن کاهش می‌یابد/ اجرای ۲ طرح ساماندهی قیمت‌ها در سال ۹۲

http://www.bananews.ir/معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت مسکن در سال آینده کاهش می‌یابد و مردم برای خرید مسکن عجله نکنند گفت: طرح تعزیراتی اجاره بها و بلوک‌بندی با خدمات بهتر در سال آینده اجرا می‌شود.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ابوالفضل صومعلو در گفت و گو با فارس در پاسخ به این سوال که آیا رشد قیمت مسکن را قبول دارید افزود: اگر روند قیمت مسکن را از آغاز سال ۸۴ تا شهریور ۹۱ مقایسه کنید می‌بینید که قیمت مسکن در برخی از سالها مثل سال ۸۶ که حدود ۶۰ درصد رشد می‌کند در سالهای بعد ثابت و حتی در سال ۸۸ و ۸۹ برای اولین بار با رشد معکوس و منفی مواجه می‌شود.

*قیمت مسکن نسبت به سایر بازارهای رقیب از یک آرامش مناسبی برخوردار است

وی تأکید کرد: از شهریور ماه سال ۹۱ با افزایش قیمت نامتعارف ارز و سکه فشار روانی موجب تغییر قیمت مسکن می‌شود حال اگر در مجموع نگاه کنید قیمت مسکن نسبت به سایر بازارهای رقیب از یک آرامش مناسبی نسبت به سایر کالاها برخوردار است.

صومعلو ادامه داد: در بازار مسکن دو مولفه به عنوان شاخص اصلی و تعیین کننده است که عرضه و تقاضا نامیده می شود، بنابراین در سمت عرضه مسکن می‌بینیم که با توجه به اعطای مجوز ساخت از سوی شهرداری و وجود خانه‌های خالی از سکنه و واگذاری مسکن مهر چرا باید قیمت‌ مسکن رشد کند.

به گفته وی، اتفاقاً در سمت تقاضا نیز یک تقاضای عمده‌ای به وجود نیامده است که بخواهد موجب تعجیل و افزایش قیمت در بازار مسکن شود.

* مردم برای خرید مسکن عجله نکنند/قیمتها کاهش می یابد

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: توصیه نمی‌شود که مردم برای خرید مسکن عجله کنند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که قیمت مسکن پایین بیاید و هرچقدر هم که تقاضا برای تهیه مسکن باشد با توجه به وفور عرضه و تولید مسکن، بازار مسکن قابل کنترل است.

وی تأکید کرد: هنوز هم تاکید می‌کنم که قیمت مسکن کمتر از تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی است و می‌توان گفت که در سال ۹۲ با ارائه آن پتانسیل یک میلیون واحد مسکونی مهر بتوانیم ثبات قیمت مسکن را در سال ۹۲ بهتر داشته باشیم.

 

*طرح تعزیرات اجاره بها در تابستان سال آینده در تهران اجرا می‌شود

صومعلو در پاسخ به این سوال که آیا طرح تعزیرات اجاره بها در تابستان سال آینده اجرا می‌شود گفت: اتفاقاً اجرای این گونه طرح‌ها باید اعلام عمومی شود چرا که درصدی از خانواده‌ها از اعلام قیمت‌ها پیروی و آنرا رعایت می‌کنند.

وی ادامه داد: در سال جاری طرح تعزیرات اجاره بها اجرا شد و میزان مجاز افزایش قیمت بین ۱۴ تا ۱۵ درصد اعلام شد و شاید تفاوت قیمت‌های اعلام شده از سوی ما با اتحادیه املاک به طور میانگین ۵ درصد بود.

وی اضافه کرد: جمع‌بندی ها از سوی برخی کارشناسان این بود که با اعلام این نرخ قدرت چانه‌زنی به مردم و مستاجران داده می‌شود و وقتی اعلام می شود رشد مجاز اجاره بها ۱۵ درصد، صاحب خانه‌های دیگر هم اجاره بها را تا حد ۲۰ یا ۲۲ درصد بالا می‌برند.

*طرح تعزیرات اجاره‌بها باید در سال آینده نیز اجرا شود

صومعلو در پاسخ به این سوال که چه میزان به نرخ ۱۵ درصد تعزیرات اجاره بها اضافه می شود گفت: از روی سامانه املاک و مبایعه‌نامه‌ها خواهیم دید که آیا به میانگین ۲۰ درصد اجاره بها رسیدیم آن وقت یک تجدید نظری در این خصوص صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با رئیس سازمان تعزیرات ، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و اتحادیه املاک باید نشستی در این خصوص داشته باشیم اما معمولا مردم در خصوص این طرح اعتراضی نداشتند.

وی اضافه کرد: طرح تعزیرات اجاره‌بها باید در سال آینده نیز اجرا شود چون دولت موظف است برای حمایت از مصرف کننده ورود پیدا کند و زمانی که بازار مسکن بازاری ارام نباشد نیاز است که برای حمایت از مردم ورود پیدا کنیم.

*اجرای طرح بلوک بندی قیمت مسکن سال آینده با خدمات بهتر

صومعلو در پاسخ به این سوال که آیا از طرح بلوک بندی قیمت مسکن راضی هستید گفت: طرح بلوک بندی مسکن در تمام کشورهای اروپایی اجرا می‌شود و باید اذعان کنم که سال به سال این سامانه به روز می شود اما تلاش می‌شود تا ماه به ماه نیز این سامانه به روز شود.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود:بنده به دنبال این بودم که ضعف این سامانه را شناسایی کنیم و در سال ۹۲ با حرکتهای بهتر و اطلاعات بهتری این سامانه قیمت های مسکن را با خدمات بهتری ارائه کند.

*آیا سقف مسکن مهر افزایش می باید؟

صومعلو در پاسخ به این سوال که آیا سقف وام مسکن مهر در سال آینده افزایش می‌یابد گفت: پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر زمانی که بعد از شهریور ماه سال جاری نرخ ارز به صورت نامتعارف افزایش یافت و تاثیر مستقیمی بر مصالح ساختمانی گذاشت تنها برای چند پروژه مطرح شد.

وی افزود: چون در تفاهم‌نامه‌های سه جانبه عنوان شده بود که در صورتی که قیمت میلگرد و سیمان ۲۰ درصد افزایش یابد ما مابه‌التفاوت خواهیم داد اما ۹۰ درصد پروژه‌های مسکن مهر شامل این موضوع نمی‌شدند و ار این زمان عبور کرده بودند.

وی ادامه داد: چون در آن زمان بحث تغییر قیمت‌ها در حال تاثیرگذاری بر قیمت مسکن بود پیشنهاد شد که این تاثیر افزایش مصالح ساختمانی را با افزایش تسهیلات مسکن مهر جبران کنیم تا به متقاضیان فشاری تحمیل نشود بنابراین باعث شد تا در برخی استانها و برخی پروژه‌ها سقف تسهیلات مسکن مهر به ۳۰ میلیون تومان افزایش یابد.

صومعلو خاطرنشان کرد: پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن تنها برای برخی از پروژه‌ها و برخی از استانها داده شده بود که موردی پذیرفته شد و این افزایش سقف فراگیر و کلی نیست.

*آخرین وضعیت مسکن مهر/محقق شدن ۵۱ درصد افتتاح

معاون امور مسکن و ساختمان و وزیر راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت مسکن مهر گفت: در سال ۹۱ موفق شدیم از دو میلیون و ۱۵۷ هزار و ۵۱۷ واحد مسکونی که کل برنامه وزارت راه و شهرسازی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، زیر ۲۵ هزار نفر ، شهرهای جدید و بافت فرسوده بود یک میلیون و ۸۵ هزار و ۹۴۵ واحد مسکونی به مرحله بهره‌برداری و آماده افتتاح رسیده است که معادل ۵۱ درصد برنامه است.

صومعلو گفت: در سال ۹۱ حدود ۳۴۳ هزار و ۶۵۷ واحد مسکونی مهر افتتاح و ۳۷۷ هزار و ۶۲۰ واحد مسکونی آماده افتتاح است که جمع آن یک میلیون و ۸۵ هزار و ۹۴۵ واحد مسکونی می شود که می‌توان گفت معادل ۵۱ درصد برنامه افتتاح محقق شده است.

به گفته وی، یک میلیون و ۷۱ هزار و ۵۷۲ هم در سال ۹۲ به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

 

    نظرات