تعداد خانه‌های آماده سکونت از زبان سکاندار مسکن

تعداد خانه‌های آماده سکونت از زبان سکاندار مسکن

http://www.bananews.ir/با توجه به روند افزایشی تقاضای خرید مسکن و روند روبه رشد تعداد مستاجران سالانه باید یک و نیم میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود تا قیمت‌ها متعادل بماند و پاسخگوی تقاضا باشد که طبق آنچه سکاندار بخش مسکن در روزهای ابتدایی سال اعلام کرده حدود ۴۰۰ هزار خانه خالی در تهران وجود دارد که با احتساب خانه‌های احداثی در شهرهای جدید، بیش از یک میلیون واحد مسکونی در تهران آماده سکونت است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در نوسانات اخیر قیمت مسکن، بیشترین تاثیر گرانی‌های به مستاجران وارد شد؛ به طوریکه در نیمه دوم سال گذشته به دنبال افزایش قیمت زمین و مصالح ساختمانی و ... مالکان نیز به طمع دریافت مبالغ بیشتر در تمدید قراردادهای سالانه، قیمت اجاره واحد مسکونی خود افزایش داده و دریافت ودیعه و اجاره ماهانه بیشتری از مستاجران طلب کردند که مستاجران با گلایه از نبود نظارت بر قیمت‌های اجاره، ناچار به پرداخت این هزینه‌ها شدند و این رویه همچنان ادامه دارد.

در بازار پر نوسان سال گذشته مسکن عده‌ای متضرر شدند و عده‌ای دیگر سود خوبی کسب کردند؛ برخی کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصاد و مسکن که نوسانات قیمت مسکن را متاثر از نوسانات نرخ ارز عنوان می‌کنند، معتقدند که با تثبیت نرخ ارز در کشور، بازار مسکن هم آرام و قیمت‌ها تثبیت می‌شود.

اما به گفته برخی دیگر از صاحب‌نظران بخش مسکن، تفاوت قیمت‌ها و نوسانات رهن و اجاره در مناطق مختلف که چند سالی است بیشتر به یک مد شهرنشینی تبدیل شده، شاید دلیل برخی گرانی‌های بازار رهن و اجاره بوده است چراکه بررسی بازار اجاره مسکن زمستان گذشته دریافت اجاره از سوی مالکان و پرداخت رهن کامل از سوی مستاجران دلیل اختلاف نظر دو طرف معامله بود که در این میان مستاجران بیشترین تاثیر را از نوسانات بازار مسکن متحمل شدند که در این شرایط نبود قانون یا چارچوب مشخص برای تعیین میزان اجاره‌ بهای هر واحد مسکونی بیشتر محسوس شد.

 دلیل افزایش تعداد مستاجران چه بود؟

با گسترش جمعیت، مهاجرت از شهرستان‌ها به شهرها، افزایش ساخت و سازها و ... هر ساله به تعداد مستاجران هر شهر به ویژه کلان‌شهر‌ها و تهران افزوده می‌شود. بر این اساس طبق اعلام اتحادیه کشوری مشاوران املاک در ۱۱ ماهه سال گذشته بیش از ۱۴۰ هزار مستاجر به تعداد مستاجران اضافه شده‌اند که برخی صاحب‌نظران بخش مسکن معتقدند تورم و کاهش قدرت خرید مردم هر یک می‌تواند علت افزایش تعداد مستاجران باشد و رکود خرید و فروش مسکن در ماه‌های اخیر نیز مؤید این موضوع است.

بر اساس آمار اعلام شده طی ۱۱ ماهه سال گذشته ۱۵۷ هزار و ۹۸۶ قرارداد اجاره در استان تهران منعقد شده که نسبت به سال ماقبلش ۶۳ هزار و ۲۴۱ مورد افزایش یافته است.

با در نظر گرفتن جمعیت رو به رشد، نیاز به ‌ساخت‌وساز به گونه‌ای است که باید سالانه یک و نیم میلیون واحد مسکن در کشور ساخته شود که طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی " ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده و برای اولین بار در کشور، در دولت‌های نهم و دهم ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بیش از تعداد خانوار ساخته شده است".

به گفته نیکزاد در سال ۹۱ یک و نیم میلیون واحد مسکونی در دست ساخت قرار گرفت که تا پایان دولت دهم ۸۷۰ هزار واحد آن به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

بیش از یک میلیون خانه در تهران آماده سکونت

سکاندار بخش مسکن کشور روزهای ابتدایی امسال اعلام کرد:" حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد که با احتساب خانه‌های احداثی در شهرهای جدید، بالغ بر یک میلیون واحد مسکونی در تهران آماده سکونت است".

با وجود ساخت‌وساز‌های متعدد، اجرای طرح مسکن مهر و برطرف شدن نیاز تعداد زیادی از متقاضیان با ساخت و ساز حدود چهار میلیون واحد مسکن مهر، عرضه‌ی مسکن هم‌چنان کمتر از تقاضای آن است لذا برای ثبات قیمت مسکن و تامین نیاز متقاضیان باید ساخت مسکن بیش از پیش افزایش یابد.

برخی کارشناسان و صاحب نظران اعتقاد دارند که در دوره‌ای مسکن به خواب زمستانی می‌رود و قیمت‌ها و خرید و فروش‌ با روند ثابتی ادامه دارند و پس از آن نیز (حدود سه یا چهار سال یکبار) مسکن جهش قیمتی دارد که در این مدت عده‌ای ضرر و عده‌ای نیز سود می‌کنند.

    نظرات