افزایش تسهیلات نوسازی بافت­‌های فرسوده

افزایش تسهیلات نوسازی بافت­‌های فرسوده

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به افزایش تسهیلات نوسازی در بافت­‌های فرسوده به ۳۰ میلیون تومان، امید است شاهد مشارکت گسترده ساکنان بافت‌های فرسوده برای نوسازی باشیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مجید کیان‌پور - مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)گرگان، اظهار کرد: در حال حاضر شناسایی و تعیین محدوده بافت­‌های فرسوده شهری در ۱۵ شهر بالای ۱۲ هزار نفر جمعیت استان گلستان به اتمام رسیده است.

وی افزود: در این راستا محدوده بافت فرسوده شهرهای گرگان، گنبدکاووس، گمیشان، سیمین شهر، کردکوی، علی آباد کتول، بندر ترکمن، آق‌قلا، فاضل‌آباد، مینودشت، کلاله، بندرگز، گالیکش، آزادشهر و رامیان بر اساس شاخص­‌های شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تعیین و مشخص شده است.

کیان‌پور ادامه داد: مساحت بافت­‌های فرسوده در این شهرها معادل ۲۲۷۸ هکتار و جمعیت ساکن در این بافت­‌ها بیش از ۲۰۸ هزار و ۳۶۵ نفر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه خیابان آذربایجان گنبد کاووس به عنوان یکی از پروژه­‌های بزرگ استان گلستان، یادآور شد: تا پایان اسفند سال گذشته شهرداری گنبدکاووس با حمایت و همکاری شرکت عمران و مسکن سازان استان گلستان و استانداری گلستان با تملک و آزادسازی بیش از ۸۵ درصد از پلاک‌های واقع در مسیر تعریض و عقب نشینی، رکورد جدیدی در زمان اجرای پروژه­‌های تعریض محورهای اولویت­‌دار به جای گذاشت؛ به‌طوریکه از تیرماه ۱۳۹۰ تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۱ بیش از ۶۳ پلاک مسکونی و تجاری نسبت به تخریب و تسطیح بناهای قدیمی و فرسوده و عقب نشینی اقدام کرده و بسیاری از آنها با دریافت تسهیلات بافت فرسوده نسبت به نوسازی پلاک‌ها اقدام و در حال ساخت و ساز هستند.

 

وی با اشاره به پروژه­‌های پایلوت اجرا شده یا در حال اجرای شاهزاده قاسم، سبزه مشهد و شیرکش، تصریح کرد: در راستای پیگیری سیاست­‌های بهسازی و نوسازی که توسط شرکت عمران و مسکن‌سازان گلستان دنبال می­‌شود، طرح بهسازی و نوسازی بخشی از بافت قدیم و فرسوده شهر گرگان با عنوان ( طرح ملی آفتاب ) در سال ۱۳۸۵ آغاز شده و در حال اجرا است.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با اینکه طرح ملی آفتاب توسط بخش خصوصی ساخته می‌­شود، تاکید کرد: در فاز اول این پروژه چهار بلوک با مساحت زیر بنایی ۸۵ هزار متر مربع در حال احداث است.

معاون وزیر راه و شهر سازی گفت: در زمینه دریافت بسته­‌های حمایتی دولت در رابطه با نوسازی بافت­‌های فرسوده اقدامات خوبی در سطح استان گلستان صورت گرفته است که ارسال پیامک برای ساکنان بافت فرسوده جهت اطلاع رسانی، نصب بنر در سطح شهر،‌ اجرای طرح چهره به چهره در محدوده بافت فرسوده، برگزاری پنج دوره آموزش مدیران شهری در استان و ۱۵ دوره آموزش ساکنان محلات بافت فرسوده از جمله این اقدامات است.

وی سکونتگاه­‌های غیر رسمی را مناطقی با تجمعی از اقشار کم درآمد با نسبت زیاد مشاغل غیر رسمی دانست و گفت: سکونتگاه‌های غیررسمی شیوه­ای از شهرنشینی ناپایدار تلقی می­‌شود که بسترهای مناسبی برای بروز آسیب‌های اجتماعی در آن مناطق وجود دارد.

کیان‌پور با بیان اینکه در سال جاری تسهیلات نوسازی در بافت­‌های فرسوده به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است، ابراز امیدواری کرد در سال جاری شاهد مشارکت گسترده ساکنان بافت­‌های فرسوده در امر نوسازی باشیم.

    نظرات