انجام مطالعات زمین‌شناسی مخزن بنگستان توسط یک گروه زمین‌شناس ایرانی

انجام مطالعات زمین‌شناسی مخزن بنگستان توسط یک گروه زمین‌شناس ایرانی

http://www.bananews.ir/مطالعات مبنایی زمین‌شناسی مخزن نفتی بنگستان برای ارائه مدلی در حوزه نفتی فرو افتادگی دزفول به یک گروه متخصص ایرانی سپرده شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر محمدحسین آدابی که در راس یک گروه از متخصصان زمین‌شناسی این مطالعات را بر عهده گرفته است در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آن توضیح داد: این مطالعه مبنایی تحت عنوان «چینه شناسی سکانسی ناحیه‌یی و ارزیابی مخزنی سازندهای ایلام و سروک در ناحیه فروافتادگی دزفول و شمال خلیج فارس» از سوی شرکت ملی نفت به دانشگاه شهید بهشتی سپرده شده است.

به گفته وی این پروژه را می‌توان یکی از بزرگترین پروژه‌های زمین‌شناسی کشور که تاکنون به یک گروه از زمین‌شناسان ایرانی سپرده شده است، خواند؛ پروژه‌ای که به مطالعه برش‌هایی عرضی و طولی بر روی سازندهای ایلام و سروک (مخزن بنگستان) می‌پردازد.

این زمین‌شناس ادامه داد: پروژه مطالعات مبنایی دیگری که مشابه این پروژه بوده چندین سال قبل توسط گروهی از زمین‌شناسان خارجی با همکاری تعدادی از زمین‌شناسان ایرانی بر روی سازند آسماری که در صدر فهرست بزرگترین مخازن نفتی کشور قرار دارد، انجام شده است.

آدابی که در سال ۱۳۹۰ از سوی انجمن زمین‌شناسی ایران به عنوان زمین‌شناس نمونه کشور انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: پروژه قبلی موسوم به IOR به خوبی پیش رفت اما میلیون‌ها دلار هزینه در برداشت؛ در حالی که حجم مطالعات این پروژه سه برابر پروژه پیشین و هزینه‌های آن تنها یک سوم مطالعات قبلی بوده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه برش‌های عرضی تعیین شده برای این مطالعات به انتخاب شرکت ملی نفت بوده است، گفت: این برش‌ها بیشترین چاه‌ها، رخنمون‌های سطحی و میدان‌های نفتی را می‌پوشانند.

شرکت ملی نفت در این پروژه از گروه مطالعاتی کارهای مختلفی مانند مطالعات زمین‌شناسی ساختمانی در ۷ برش، مطالعات لرزه‌یی در حدود ۲۵۰۰ کیلومتر، چینه شناسی سکانسی در ۱۰ برش، پتروگرافی چاه‌ها (حدود ۵۰ حلقه) ومطالعات محیط رسوبی و رخساره‌ها را خواسته است که نتایج حاصل آنها اطلاعات پایه‌یی را برای ارائه مدلی در حوزه نفتی فروافتادگی دزفول ارائه خواهد کرد.

 

احتمال وجود تله‌های نفتی دیگر در سازندهای ایلام و سروک

به گفته آدابی مطالعات لرزه‌یی که در واقع پردازش و تفسیر لرزه‌نگاری هایی است که پیش از این انجام شده، احتمال وجود چندین تلفه نفتی را نشان داده اما بررسی این موضوع که هیدروکربوری در این تله‌ها یافت می‌شود یا خیر، نیازمند آزمایش های بیشتر است.

مجری این طرح خاطرنشان کرد: افزون بر اینها مطالعات ایزوتوپی اکسیژن و کربن برای تعیین ناپیوستگی و تعیین مرز سازندها نیز بخشی از این پروژه است که برای انجام آن ۵۰۰ نمونه به یکی از دانشگاه‌های استرالیا فرستاده شده که نتایج آ‌نها دریافت و ترسیم شده است.

این زمین‌شناس و همکارانش افزون بر چاه‌ها و میادین نفتی مورد مطالعه در این طرح، چهار رخنمون سطحی را نیز مطالعه می‌کنند که مطالعات صحرایی آنها پایان یافته است.

وی درباره همکاران خود در مراحل اجرایی پروژه یادآور شد: در این پروژه بزرگ تعداد زیادی از متخصصان زمین‌شناسی کشور از دانشگاه‌های مختلف در گروه‌های تخصصی مانند مطالعات لرزه‌یی، چینه شناسی، تکتونیک و مطالعات صحرایی فعالیت می‌کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه تا کنون ۵۰ درصد این پروژه اجرا شده و از سوی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت تایید شده است، اظهار کرد: هفت ناظر با تجربه از مدیریت اکتشاف بر بخش‌های مختلف این پروژه نظارت می‌کنند.

آدابی در پایان ابراز امیدواری کرد که نتایج این پروژه الگو و مبنایی برای فعالیتهای مطالعاتی پس از این باشد، چرا که برای ارائه یک مدل حوزه نفتی به اطلاعات پایه‌یی دقیق نیاز است.

    نظرات