شبیه ساز باران قابل حمل در کشور ساخته شد

شبیه ساز باران قابل حمل در کشور ساخته شد

http://www.bananews.ir/محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت دستگاه شبیه­‌ساز باران قابل حمل در ابعاد کوچک شدند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این دستگاه توسط مهندس حامد شهابی­ نژاد، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی-خاکشناسی گرایش فیزیک و حفاظت خاک دانشگاه صنعتی اصفهان با راهنمایی دکتر محمد رضا مصدقی، عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی این دانشگاه و نیز با همکاری مجتبی هاشمی از گروه مکانیک ماشین­های کشاورزی این دانشکده طراحی و ساخته شده است.

دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر اهمیت انجام پژوهش درباره تأثیر بارندگی بر رواناب و فرسایش خاک در مراتع، جنگل­ها، اراضی کشاورزی و محدوده­های شهری و روستایی گفت: بررسی این اثرات با روش­های مختلفی صورت می­گیرد که مهم­ترین آن استفاده از ابزارهای شبیه­ ساز به منظور ایجاد بارش روی سطح خاک به روش مصنوعی و مشابه با شرایط طبیعی است.

شهابی­‌نژاد بزرگی ابعاد، عدم امکان کاربرد در مراتع کوهستانی و عدم سهولت استفاده را مهم­ترین محدودیت­ها در استفاده از شبیه­‌سازهای باران موجود در داخل کشور عنوان کرد و افزود: بر این اساس طرح ساخت شبیه­‌ساز باران قابل حمل به منظور بهره­‌گیری در مناطق کوهستانی و صعب العبور حوزه­‌های آبخیز کشور در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: دستگاه ساخته­ شده در این پژوهش، از مزایای متعددی برخوردار است که ابعاد کوچک، قابلیت حمل آسان، امکان تغییر شدت بارش و نیز توانایی شبیه­‌سازی اثر باد به هنگام بارندگی از جمله آن­هاست.

دانشجوی مبتکر دانشگاه صنعتی اصفهان قابلیت بهره­‌برداری در محیط­ های آزمایشگاهی و صحرایی و نیز مناطق کوهستانی، مرتفع و شیب­دار را از دیگر قابلیت­های این دستگاه بیان کرد و افزود: ایجاد بارندگی با شدت­های مختلف، تعیین حساسیت خاک به فرسایش، اندازه­‌گیری مقدار فرسایش و هدرروی خاک در زمان بارندگی، اندازه­‌گیری نفوذپذیری خاک و اندازه­‌گیری مقدار رواناب ناشی از بارندگی از دیگر مزایای استفاده از این دستگاه است.

شهابی­‌نژاد با اشاره به کاربردهای مختلف شبیه­‌ساز باران قابل حمل در علوم کشاورزی و منابع طبیعی گفت: ارزیابی اثر مدیریت آبخیز بر فرسایش­ پذیری خاک، بررسی اثر پوشش گیاهی بر فرسایش­ پذیری خاک، ارزیابی اثر چرای دام و آتش­ سوزی بر فرسایش خاک و بررسی اثر شدت بارش بر فرسایش خاک از جمله مهم­ترین کاربردهای این دستگاه است.

 

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با توجه به شرایط تحریم­ها و نیاز محققان به این دستگاه، شبیه­‌ساز باران ساخته شده در دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن صرفه اقتصادی بسیار بالا، نقش بسزایی در پیشبرد علوم مرتبط با منابع طبیعی داشته باشد.

شبیه­‌ساز باران قابل حمل ساخته­ شده توسط محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان هم اینک مراحل ثبت نهایی به منظور تجاری­ سازی و تولید انبوه را پشت سر می­‌گذارد.

    نظرات