افتتاح تونل زیرگذر خط آهن تهران - تبریز تا پایان اردیبهشت

افتتاح تونل زیرگذر خط آهن تهران - تبریز تا پایان اردیبهشت

http://www.bananews.ir/پروژه تونل زیرگذر راه‌آهن تهران - تبریز که در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران در حال احداث است، بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان اردیبهشت‌ماه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) معینی - معاون فنی زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی وضعیت ساخت تونل زیرگذر خط آهن تهران - تبریز گفت: در حال انجام عملیات روسازی ریلی در این پروژه هستیم.

وی با اشاره به متفاوت‌بودن پروژه زیرگذر راه‌آهن تهران - تبریز نسبت به پروژه‌های دیگر گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد کار ساخت این زیرگذر انجام شده است و تلاش می‌کنیم تا اردیبهشت‌ماه پروژه افتتاح شود.

معاون فنی زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش که برخی ساکنین بلوار خلیج‌ تقاضای ادامه‌ی تونل و گذشتن قطار تهران - تبریز از زیر این منطقه هستند آیا امکان چنین کاری وجود دارد؟ گفت: مردم منطقه بلوار خلیج تقاضا دارند تونل زیرگذر خط آهن تهران - تبریز که در حال حاضر کار آن رو به پایان است، ادامه پیدا کند در صورتی که این امکان وجود ندارد.

معینی افزود: تونلی که در حال حاضر حفر و کار احداث آن رو به پایان است یک کیلومتر قبل از پل کن روی زمین آمده است.

وی ادامه داد: براساس نظر مشاورین فنی و گزارش‌ها، امکان حفر تونل در منطقه‌ کن و بلوار خلیج وجود ندارد. وجود رودخانه کن شرایط جغرافیایی و فنی خاصی ایجاد کرده است که ادامه‌ی حفر تونل را غیرممکن می‌سازد.

معاون فنی زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در جلسه‌ی روز گذشته با شورای عالی، نیروی انتظامی و مردم محله بلوار خلیج نقطه نظرات آنها را شنیدیم و خواستیم به پیشنهاد‌های ما در زمینه‌ی توقع خود به ما پاسخ دهند. تعهد داریم برای مردم آن منطقه آلودگی صوتی، آلودگی محیط زیست و عبور مسیر ریلی از زیرگذر‌های موجود را ارتقاء دهیم و تا حد ممکن در کاهش لرز‌ش‌های جانبی تلاش کنیم.

معینی تاکید کرد: کمک‌کردن به حداقل رساندن تبعات عبور قطار از محدوده بلوار خلیج، تاکید مسوولان راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی است که می‌توان با ایجاد دیوار صوتی و شرایط مناسب دید منطقه‌ای آن را فراهم کرد.

 

معاون فنی زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برطرف‌کردن مسائل اجتماعی حاشیه‌ی خطوط ریلی به عنوان یک تعهد شرکت راه‌آهن گفت: هر پروژه شهری مسائل و مشکلات خاص خود را دارد و وظیفه‌ی مسوولان این است که با تعامل مردم این موارد را به حداقل برساند.

وی درباره‌ی این‌که آیا پروژه حفر تونل برای خطوط ریلی دیگر که وارد شهر می‌شوند تعریف شده است یا خیر، گفت: در تمام دنیا عبور قطار‌های شهری و بین‌شهری در مناطق مسکونی وجود دارد که به کاهش زمان دسترسی به ایستگاه‌های راه‌آهن و تسهیل عبور و مرور مردم را موجب می‌شود اما باید تبعات آن را با تدابیر خاص کاهش داد.

معینی تاکید کرد: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ای برای زیرزمینی‌کردن دیگر خطوط ریلی در هیچ یک از شهرهای کشور در حال حاضر ندارد.

معاون فنی زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که در برخی از شهرها که ایستگاه راه‌آهن از مناطق مسکونی دور است مردم معترض به فاصله‌داشتن از مناطق مسکونی دارند زیرا در رفت‌وآمد دچار مشکل می‌شوند.

وی یادآور شد: سال‌های سال است که قطارهای ما از داخل شهرها عبور می‌کنند و تنها ساماندهی اطراف خطوط ریلی، ایمن‌سازی گذر‌گاه‌ها، دسترسی مردم برای عبور زیرگذر و رو‌گذر باید انجام شود تا شرایط مناسبی برای ساکنین اطراف خطوط ریلی فراهم شود که تاکنون دراین امر تلاش‌های بسیاری شده است.

***تبدیل ۸۰ گذرگاه همسطح ریلی به غیر همسطح طی چهار سال

معینی اعلام کرد: یکی از تلاش‌های شرکت راه‌آهن برای کمک به ساکنین اطراف خطوط ریلی تبدیل گذرگاه‌های همسطح ریلی به غیرهمسطح است.

وی ادامه داد: طی چهار سال گذشته ۸۰ دستگاه گذرگاه همسطح ریلی در مناطق شهری و یا نزدیک شهری به گذرگاه غیرهمسطح تبدیل شده است که باعث بالا‌رفتن ایمنی و کاهش برخورد بین اتومبیل و قطار و نیز افزایش سرعت قطار می‌شود.

 طی روزهای اخیر ساکنان محله بلوار خلیج و رودخانه کن طی تجمعاتی از مسوولان شرکت راه‌آهن درخواست کردند که مسیر زیرگذر قطار تهران - تبریز ادامه پیدا کرده و از محل آنها خارج شود تا به این ترتیب قطار از خطوط ریلی رو‌گذر این منطقه عبور نکند.

در این راستا روز گذشته مسوولان شرکت راه‌آهن طی جلسه‌ای به نظرات آنها گوش داده و برای جلب نظر آنها پیشنهاداتی ارائه کردند که طی روزهای آینده به صورت نهایی و پس از رسیدن به نتیجه‌ی مشترک آن را اجرا خواهند کرد.

    نظرات