بازسازی بوشهر با مشق آذربایجان

بازسازی بوشهر با مشق آذربایجان

http://www.bananews.ir/آنچه در ۷ ماه اخیر غیردولتی‌ها در آذربایجان ساختند بهترین سکونت‌گاه از نظر اهالی روستاها‌ی زلزله‌زده معرفی شد
 ۷ ماه بازسازی شبانه‌روزی در استان آذربایجان‌شرقی بعد از زلزله ۶مرداد سال گذشته در این استان که بزرگ‌ترین زلزله ۱۰سال گذشته کشور – بعد از زلزله بم- محسوب می‌شود، نشان داد: دولت برای ساخت‌وسازهای اضطراری، همچنان به شیوه‌های کند و هزینه‌بر وابسته است و به رغم وجود ظرفیت خالی در کارخانه‌های صنعتی‌سازی مسکن، استفاده از گچ و سیمان و آجر را به قطعات پیش‌ساخته ساختمان ترجیح می‌دهد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در جریان بازسازی روستاهای آذربایجان در ماه‌های گذشته، پیمانکاران وابسته به دولت، خانه‌هایی از جنس مصالح «سنتی» احداث کردند؛ اما در مقابل، تعدادی شرکت‌ ساختمانی به سفارش مردم آن محل، وارد منطقه شدند و با استفاده از تکنولوژی رایج در دنیا برای بازسازی نقاط زلزله‌زده –تکنولوژی LSF- در ۵ روستا اقدام به احداث خانه‌های ۶۰ مترمربعی کردند که سرعت احداث این خانه‌ها چند برابر سایر خانه‌هایی بوده که در این مدت در قالب بازسازی آذربایجان، ساخته شده است.
آنچه غیردولتی‌ها در روستاهای زلزله‌زده آذربایجان شرقی بنا کرده‌اند همچنین در مقابل پس‌لرزه‌های مکرر در منطقه، کاملا مقاومت داشته‌اند. این در حالی است که سایر خانه‌ها در اثر پس‌لرزه‌ها دچار ترک‌های جزئی و کلی شده‌اند.
سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی در حوزه صنعتی‌سازی مسکن با چنین تجربه‌‌ای از زلزله آذربایجان، از دولت خواسته‌اند، تکنیک قدیمی نهادهای مسوول بازسازی نقاط زلزله‌زده همچون استان بوشهر را که متکی به نقشه‌های تیپ و شیوه‌های سنتی ساخت‌وساز است، تغییر دهد و روش استاندارد بازسازی را جایگزین آن کند.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» پس از زلزله تابستان گذشته در منطقه اهر و ورزقان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بازسازی مناطق آسیب دیده را آغاز نمود. براساس تجارب گذشته و روال مرسوم، اسکان موقت آسیب دیدگان با چادر انجام شده و سپس اسکان نیمه‌موقت به صورت کانکس و سرپناه‌های موقت با ساندویچ‌پانل فراهم شد.
به موازات آن و پس از آواربرداری و تعیین حدود زمین‌ها، احداث ساختمان‌های یک طبقه با اسکلت پیچ و مهره‌ای در دستور کار قرار گرفت.
در این ساختمان‌ها که براساس نقشه‌های تیپ ساخته می‌شوند، کلیه مصالح به کار رفته از نوع سنتی بوده و فن‌آوری خاصی (به جز تغییر اسکلت به پیچ و مهره‌ای از پیش ساخته شده) مشاهده نمی‌شود.
از آنجا که تکنولوژی سازه قاب سبک فولادی (L.S.F) چند سالی است که در کشور کمابیش مورد استفاده قرار گرفته و نظر به سبکی، سرعت احداث و ایمنی در زمان بهره‌برداری، مزایای زیادی نسبت به ساخت و ساز سنتی دارد، لذا بخش اندکی از این بازسازی‌ها که اکثرا توسط خیرین و نهادهای خودجوش مردمی و غیردولتی صورت می‌گیرد، با استفاده از سازه LSF انجام گردیده یا در حال انجام است.

از جمله می‌توان به احداث واحدهای ۶۰ و ۳۲ مترمربعی در روستاهای اورنگ، هریس، قورچی کندی، جنگل‌آباد و گونجیگ اشاره نمود. در این ساختمان‌ها اسکلت اصلی از نوع LSF بوده و کلیه پوشش‌های داخلی و خارجی از پانل‌های پیش‌ساخته و سبک می‌باشند.
تمام دیوارهای خارجی و زیر سقف نیز با استفاده از یک لایه پشم‌شیشه به ضخامت ۵ سانتی‌متر و یک لایه پلی‌رول به ضخامت ۳ میلی‌متر عایق‌بندی شده است تا با توجه به اقلیم سرد منطقه، تبادل حرارتی فضای داخل و بیرون را به حداقل برساند.
عملکرد این سازه‌ها در مدت ۵ ماه اخیر (با وجود پس لرزه‌های متعدد در منطقه که براساس گزارش‌های پخش شده تلویزیونی موجب آسیب به واحدهای بازسازی شده نیز گردید) بسیار مناسب بود. به طوری که کوچک‌ترین مشکلی حتی ترک خوردگی در آنها مشاهده نشده است.
جدای از سرعت بالای احداث، سبکی‌ سازه، عملکرد مناسب در برابر زلزله و عایق‌‌بندی حرارتی بهتر ساختمان، مزیت بسیار مهم این ساختمان عدم وجود مصالح سنتی و سنگین در آن می‌باشد؛ به طوری که حتی درصورت وقوع زلزله با شدت بالا و حتی دگر شکلی ساختمان، آوار کشنده‌ای وجود نداشته و ساکنین آن از این حیث در امنیت کامل به سر می‌برند.
این نوع سازه‌ها در مناطق پر لرزه نظیر نیوزیلند به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته و در صورت حمایت دولت و ارگان‌های ذی‌ربط می‌تواند در مواقع بحران، نظیر زلزله و سیل، به عنوان روش سریع، ایمن و صنعتی، به صورت انبوه مورد استفاده قرار گیرد.
لذا صاحبان این تکنولوژی از دولت خواسته‌اند برای بازسازی مناطق زلزله‌زده استان بوشهر، شیوه‌های سنتی را کنار بگذارد و از روش‌های صنعتی‌سازی که سرعت ساخت را بالا می‌برد استفاده شود.

    نظرات