وقوع ۴۶ پس‌لرزه بالای ۴ ریشتر در بوشهر

وقوع ۴۶ پس‌لرزه بالای ۴ ریشتر در بوشهر

http://www.bananews.ir/از زمان وقوع زمین‌لرزه ۶٫۱ ریشتری سه‌شنبه هفته گذشته در بوشهر تا عصر دیروز، ۴۶ پس‌لرزه با بزرگی بیش از چهار ریشتر در مناطق زلزله‌زده به ثبت رسیده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بزرگترین این پس لرزه‌ها به بزرگی ۵٫۴ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین، در روز چهارشنبه ۲۱ فروردین‌ماه در ساعت‌های ۶:۲۸ و ۱۲:۲۹دقیقه اتفاق افتاده است.

عمق این زمین‌لرزه در ۱۰ کیلومتری زمین بوده و گسل مسبب آن، گسل برازجان، در منطقه گنبد نمکی جاشک در نزدیکی شهر کاکی و شهرستان دشتی استان بوشهر است.

دکتر مهدی زارع- معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی پیش از این گفته بود که بر اساس برآوردهای اولیه زلزله‌شناختی که در پژوهشگاه‌ زلزله‌شناسی انجام شده است، روند گسلش در این زمین‌لرزه تقریباً شمالی- جنوبی بوده و بر اساس اطلاعات اولیه زلزله سازوکار فشاری با مؤلفه امتداد لغز راستگرد داشته است.

وی همچنین خاطرنشان کرده بود که وقوع پس‌لرزه‌ها تا مدت‌ها پس از زمین‌لرزه‌های بزرگ طبیعی است چنانچه پس از زلزله بم با بزرگی ۶٫۶ ریشتر، زمین‌لرزه‌ها تا یک‌سال و نیم ادامه داشته است.

زلزله روز سه‌شنبه بوشهر که در ساعت ۱۶:۲۲ رخ داد در سه کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز احساس شد و بر اساس آخرین آمار روز جمعه، جان ۳۵ نفر از هموطنانمان را گرفت.

این زلزله ۱۰۰۰ خانه مسکونی را هم ویران و از میان ۹۲ روستای آسیب دیده منطقه، به ۲۵ روستا خسارات جدی وارد کرد.

    نظرات