روایت رسمی از صعود بی‌صدای بازار مسکن

روایت رسمی از صعود بی‌صدای بازار مسکن

http://www.bananews.ir/اگر چه در طول سال ۹۱ آنچه از بازار مسکن تحت عنوان گلایه متقاضیان از ناملایمات به گوش می‌رسید بیشتر به «رشد شدید اجاره‌بها» مربوط بود، اما طبق اطلاعات مرکز آمار، در سال۹۱ نرخ رشد اجاره‌بها از یک‌سو کمتر از نرخ رشد قیمت مسکن بوده و از سوی دیگر در اواخر سال اجاره‌بها مسیر کاهشی را در پیش گرفت؛ در حالی که قیمت مسکن نه تنها افت نکرد که در پاییز مسیر اوج را ادامه داد و رکورد «رشد ۸/۵۲ درصد» را تا قبل از زمستان به ثبت رساند. از سال۸۶ تاکنون، این اولین صعود بزرگ قیمت مسکن در پایتخت محسوب می‌شود. در این گزارش فاصله نرخ تورم و نرخ رشد قیمت مسکن که عدد قابل توجهی‌است نیز اعلام شده‌است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بعد از ماه‌ها تاخیر در اعلام نرخ رشد قیمت مسکن، مرکز آمار ایران به خیال‌پردازی‌ها درباره نوسان قیمت در سال۹۱ خاتمه داد و با انتشار یک گزارش تازه اما خلاصه‌شده، اثبات کرد: «قیمت مسکن در تهران بی‌سر‌ و صدا رو به افزایش است».
مرکز آمار در این گزارش، فقط به میانگین قیمت مسکن و اجاره‌بها در تهران طی پاییز سال۹۱ اشاره کرده و در عین حال نرخ رشد این دو شاخص را به ترتیب ۸/۵۲ درصد و ۵/۳۳ درصد عنوان کرده است.
گزارش «دنیای‌اقتصاد» از مقایسه اوضاع پاییز با دو فصل ابتدایی سال - با در نظر گرفتن نرخ تورم- حاکی است: اگر چه در طول سال ۹۱ آنچه از بازار مسکن تحت عنوان گلایه متقاضیان از ناملایمات به گوش می‌رسید بیشتر به «رشد شدید اجاره‌بها» مربوط بود، اما طبق اطلاعات مرکز آمار، در سال۹۱ نرخ رشد اجاره‌بها از یک‌سو کمتر از نرخ رشد قیمت مسکن بوده و از سوی دیگر در اواخر سال اجاره‌بها مسیر کاهشی را در پیش گرفت، در حالی که قیمت مسکن نه تنها افت نکرد که در پاییز مسیر اوج را ادامه داد و رکورد «رشد ۸/۵۲ درصد» را تا قبل از زمستان به ثبت رساند.

از سال۸۶ تاکنون، این اولین صعود بزرگ قیمت مسکن در پایتخت محسوب می‌شود. قیمت مسکن بعد از رشد ۸۶ درصدی در سال۸۶، در طول سال‌های اخیر از حداکثر ۳۰ درصد تجاوز نکرد و شاید همین آرامش نسبی ۴ساله باعث شد خریداران مسکن در سال۹۱ اوج‌گیری قیمت را آنچنان احساس نکنند.

مسوولان بازار ملک اواخر سال گذشته و در غیاب آمار رسمی، با خوش‌بینی به شرایط، رشد قیمت را در حد و حدود نرخ تورم، مطرح می‌کردند اما حالا مرکز آمار تایید می‌کند که فاصله‌ای که اوایل سال۹۱ در تهران بین نرخ رشد قیمت مسکن و نرخ تورم به وجود آمده بود، در اواخر سال بیشتر شده و عملا به جدایی کامل مسیر قیمت ملک از جاده تورم منجر شده است.
طبق گزارش مرکز آمار، میانگین قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران از متری ۵/۲ میلیون تومان در ابتدای سال۹۱ به متری ۳ میلیون و ۲۸۲ هزار تومان در فصل پاییز رسیده است و نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه قیمت مسکن در تهران نیز از ۳۱ درصد در بهار۹۱ (نسبت به بهار۹۰) به مرز ۵۳ درصد در پاییز ۹۱ (نسبت به پاییز۹۰) نزدیک شده است.
در همین مدت نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه از ۴/۲۲ درصد در بهار به ۴/۲۷ درصد در پاییز تبدیل شده که به این ترتیب فاصله بین منحنی رشد قیمت مسکن و منحنی تورم از ۶درصد در ابتدای سال۹۱ به حدود ۱۶ درصد در پاییز افزایش پیدا کرده است.
فاصله موجود بیانگر این نکته است که ارزش واقعی دارایی‌های ملکی در تهران بعد از چند سال کاهش، در حال افزایش است و شاید به همین خاطر است که در نیمه‌دوم سال گذشته، بخشی از معاملات خرید مسکن در تهران جنبه سرمایه‌گذاری –به تعبیر دولتی‌ها جنبه سوداگری- به خود گرفت.
با این حال، در امان بودن قیمت مسکن از رشد شدیدتر را باید مدیون مسابقه‌‌ای بود که سال گذشته بین قیمت‌ سکه‌ و دلار برپا شد، به طوری که بخش زیادی از نقدینگی‌های مردم سرگرم این مسابقه شد!
براساس این گزارش، چنانچه نرخ رشد قیمت مسکن در سه فصل اول سال۹۱ را با نرخ تورم سالانه منتهی به هر فصل، مورد مقایسه قرار دهیم، فاصله موجود بیشتر خود را نشان می‌دهد.
به عنوان مثال، نرخ تورم یکسال منتهی به پایان پاییز سال گذشته ۴/۲۷ درصد بوده است، در حالی که در پاییز قیمت مسکن تقریبا دو برابر این نرخ، افزایش یافت.

اجاره‌بها در پاییز برگشت
براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ رشد اجاره‌بها در سال۹۱ روند نزولی داشته است، به طوری که از ۲۷ درصد در بهار به ۳۷ درصد در تابستان رسید -که با توجه به رونق نقل‌وانتقال اجاره‌نشین‌ها در تابستان، این رشد تاحدودی طبیعی بوده است- و در پاییز به ۵/۳۳ درصد نزول پیدا کرد. میانگین اجاره‌بهای ماهانه واحدمسکونی در تهران در پاییز سال۹۱ به متری ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان (بدون پول‌پیش) رسید به این معنی که عمده آپارتمان‌های ۱۰۰ متری در تهران طی این فصل با مبلغ ماهانه ۵/۱ میلیون تومان به اجاره یکساله مستاجران درآمدند.

قیمت زمین در آستانه دوبرابر شدن
سال گذشته، زمین در تهران رتبه اول بیشترین افزایش قیمت را در مقایسه با دو فاکتور دیگر –قیمت مسکن و اجاره‌بها- به خود اختصاص داد. میانگین قیمت زمین در پاییز پارسال با ۸۲ درصد افزایش به متری نزدیک به ۴ میلیون تومان رسید. در سال‌های گذشته میانگین قیمت زمین و مسکن در تهران تقریبا نزدیک به هم بودند، اما در سال۹۱، قیمت زمین با شیب زیادی از قیمت مسکن فاصله گرفت، به طوری که قیمت خانه‌های کلنگی –در تهران به دلیل کمبود شدید قطعات زمین‌های خام، خانه‌های کلنگی به جای زمین، برای ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد- در پاییز۹۱ برابر شد با قیمت آپارتمان‌های نوساز در تابستان۹۱ !

معاون نیکزاد: بالارفتن قیمت مسکن باعث تعجب است

معاون امور مسکن وزارت راه‌وشهرسازی می‌گوید: «سال گذشته از شهریورماه که قیمت ارز و سکه به صورت غیرمتعارف رشد کرد و تحریم اقتصادی برای کشور تشدید شد با افزایش قیمت مسکن روبه‌رو بودیم. تحریم بی‌سابقه‌ ۳۰سال اخیر که سال گذشته اعمال شد جو روانی بازار را به هم ریخت و قیمت‌های حبابی را در بخش سکه و ارز به وجود آورد که البته به گفته اقتصاددانان نرخ ارز در برابر ارزش ریال، نصف این رقمی است که در بازار وجود دارد؛ زیرا نیمی از آن حباب است.» ابوالفضل صومعه‌لو در گفت‌وگو با خبرگزاری‌مهر همچنین تاکید کرده است: به اعتقاد بنده، سیاست تولید و عرضه مسکن از سوی وزارتخانه باعث شد که شوک قیمتی مانند بازار خودرو و سایر بازارها در بخش مسکن به وجود نیاید و برآورد ما نشان می دهد که تورم بازار مسکن به طور میانگین تا پایان شهریور کمتر از تورم عمومی کشور بود؛ اما از بهمن ماه قیمت‌ها با افزایش مواجه شد.
معاون نیکزاد تصریح کرد: بررسی‌ یک روند در سال‌های گذشته نشان می دهد ۱۰۰ هزار واحدمسکونی جدید نیاز تهران برای هر سال است که برای این نیاز دولت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی‌مهر برای تهران احداث کرد و همچنین ۳۰ هزار واحد هم شهرداری پروانه صادر کرده است و بیش از ۳۰۰ هزار واحد خانه خالی در تهران وجود دارد بنابراین باعث تعجب است که چطور مسکن خارج از عرف بالا می‌رود و مردم چرا برای خرید خانه عجله می‌کنند.

    نظرات