افزایش عوارض آزادراه تهران-پردیس

افزایش عوارض آزادراه تهران-پردیس

http://www.bananews.ir/نرخ عوارض آزادراه تهران-پردیس با ۲۰ درصد افزایش، از ۱۵۰۰ تومان سال گذشته به ۱۸۰۰ تومان برای سال۹۲، تغییر کرد.آزادراه تهران-پردیس جزو معدود مسیرهای گران بین‌شهری محسوب می‌شود که تردد در آن مشمول بیشترین عوارض است. هر چند پرداخت عوارض آزادراهی، شیوه‌ای رایج در کشور است و بخشی از هزینه‌های ساخت آزادراه‌ها معمولا از محل پرداخت عوارض در طول چندین سال، تامین و به پیمانکار داده می‌شود اما موقعیت آزادراه تهران-پردیس و ارتباطی که این مسیر بین محل سکونت جدید کم‌درآمدهای تهران و محل شغل روزانه‌شان، ایجاد کرده است، نباید در تعیین عوارض نادیده گرفته شود. در شهر جدید پردیس تاکنون حداقل ۵ هزار واحد مسکونی‌مهر به کسانی که پیش‌تر در تهران اجاره‌‌نشین بودند، تحویل داده شده است و ۸۰ هزار مسکن‌مهر جدید نیز در حال ساخت است که از اواخر سال جاری به متقاضیان تهرانی واگذار می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این واحدها، جایگاه پردیس را بیشتر از آنکه به عنوان شهری بیرون از تهران، تعیین کند، به عضوی از پایتخت ارتقا داده است. در چنین جایگاهی، قابل قبول نیست ساکنان این منطقه روزانه مجبور باشند ۳۶۰۰ تومان فقط بابت عوارض، برای سفر بین محل‌کار و محل‌زندگی‌شان هزینه کنند (بعد مسافت و همچنین هزینه سوخت و سایر هزینه‌ها در این سفر، در مبلغ ذکر شده، محاسبه نشده است).البته شاید در پاسخ به این موضوع، صحبت از امکان تردد در جاده قدیمی تهران- پردیس، به میان کشیده شود و مطرح شود: «برای سفر به مسکن‌مهر، می‌توان از این جاده بدون پرداخت ریالی عوارض، استفاده کرد.» اما با تفاوت‌های فاحشی که بین آزادراه و این جاده قدیمی وجود دارد –در آزادراه تهران‌پردیس هم مسافت کمتر است، هم ایمنی مسیر زیاد و هم ترافیک کمتر است- بعید است دولت حاضر شود ساکنان مسکن‌مهر از این مزایا محروم بمانند. اخیرا نیز شنیده شده طرحی مطرح شده است مبنی براینکه تخفیفی که در سال۹۱، بابت عوارض آزادراه تهران-پردیس به ساکنان این شهر داده می‌شد، قرار است در ماه‌های آتی حذف شود. در سال۹۱، تعدادی از ساکنان شهر جدید پردیس به واسطه کارت تخفیفی که دولت برای آنها صادر کرده بود، از پرداخت یک هزار تومان از نرخ عوارض معاف بودند و فقط ۵۰۰ تومان پرداخت می‌کردند.

    نظرات