عدم اجرای مقررات ملی ساختمان در نیمی از آپارتمانها/ عمر مفید حداکثر ۳۰ سال

عدم اجرای مقررات ملی ساختمان در نیمی از آپارتمانها/ عمر مفید حداکثر ۳۰ سال

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان با تاکید بر اینکه نیمی از ساخت و سازهای شهر تهران بنابر مقررات ملی ساختمان اجرایی نمی شود، گفت: عمر مفید ساختمانهای مسکونی در کشور بین ۲۵ تا ۳۰ است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهدی موذن در گفتگو با مهر در خصوص وضعیت اجرای مقررات ملی ساختمان در سخت و سازهای شهر تهران، اظهار داشت: اطمینان ندارم که نیمی از ساخت و سازهای شهر تهران با اصول و بنا بر قانون مقررات ملی ساختمان انجام شود این جدا از اطلاعات سطح شهر داریم و هشدارهایی است که مسئولان حوزه لرزه نگاری می دهند.

وی با تاکید بر اینکه ما به عنوان مسئولان باید به فکر ساختمان سازی باشیم، در مورد متوسط عمر ساختمانها در کشور، گفت: متوسط عمر ساختمان از سوی مسئولان متغیر اعلام می شود و حتی مسئولان بیش از ۳۰ سال را عنوان نمی کنند اما کارشناسان معتقد هستند که کمتر از این رقم است.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان تصریح کرد: اگر ۳۰ سال را هم در نظر بگیریم باز هم بسیار کم است، زیرا ساختمانهایی که بیش از صد سال پیش ساخته شدند، هنوز سرپا هستند و حتی با یک نوسازی تا ۵۰ سال دیگر هم عمر می کنند در حالی که عمر ساختمانهای نوساز به بیش از ۳۰ سال نمی رسد.

موذن با بیان اینکه معتقدم عمر ساختمان در ایران بین ۲۵ تا ۳۰ سال است، افزود: این زوال سرمایه گذاری است وقتی سرمایه ای که یک قرن می تواند سرپا باشد به ۲۰ یا ۳۰ سال برسانیم، یعنی یک چهارم راندمان و بهره وری در سرمایه گذاری.

 

وی با اشاره به اینکه سرمایه های ملی کشور به دلیل عدم نظارت درست از سوی مهندسان ناظر آسیب می بیند، اظهار داشت: عدم رعایت مقررات ملی ساختمان، عمر مفید ساختمانها در ایران را بسیار کاهش داده است در صورتی که اگر یک دهم ارزش سرمایه های نابود شده در کشور، نظارت بیشتر هزینه شود سود زیادی خواهیم داشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی تصریح کرد: ساختمانهایی که الان در حال ساخت هستند باید در انتهای لیست بافت های فرسوده یادداشت شوند اما می توان این وضعیت را تغییر داد.

موذن با اشاره به سه عامل در دوام ساختمانها، گفت: مصالح خوب و استاندارد، رعایت ضوابط فنی و مقررات ملی ساختمان و نیروی انسانی مجرب و با صلاحیت جزو مهمترین عوامل ساخت و ساز در کشور است.

وی افزود: اگر نیروی انسانی مجرب و باصلاحیت نباشد دو عامل دیگر عملی نمی شود زیرا نیروی انسانی می تواند کیفیت مصالح ساختمان را تشخیص دهد و مقررات ملی ساختمان را به درستی اجرایی کند که اینها هم با ۵ بار نظارت مهندسان ناظر در ساختمان اجرایی نمی شود بلکه باید یک ناظر مقیم در کارگاه حضور داشته باشد تا در تمام طول ساختمان سازی و تمام اجزاء، مقررات ملی ساختمان اجرایی شود.

    نظرات