تشریح جزئیات طرح‌های راه‌آهن جنوب

تشریح جزئیات طرح‌های راه‌آهن جنوب

http://www.bananews.ir/مدیرکل راه‌آهن جنوب گفت: عملکرد ناوگان جنوب در بخش حمل و نقل بار و مسافر در سال‌گذشته نسبت به سال ۹۰ و نسبت به برنامه پیش‌بینی شده ناوگان با رشد خوبی همراه بوده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) خسرو رشیدی اظهار کرد: در بخش حمل و نقل بار از نظر تن به کیلومتر مرزی ۱۸ درصد و از نظر تن به کیلومتر مبدا تا مقصد ۲۲ درصد رشد نسبت به برنامه پیش‌بینی سال ۹۱ داشتیم.
وی افزود: سال گذشته در بخش حمل‌ونقل‌ بار در مقایسه با سال قبل از آن رشد دو درصدی از نظر تن کیلومتر مرزی و از نظر تن به کیلومتر مبدا تا مقصد رشد ۴۴ درصدی محقق شده بود.
رشیدی تصریح‌کرد: تناژ بارگیری در حوزه ناوگان جنوب نیز در سال ۹۱ رشد ۸ درصدی را نسبت به سال ۹۰ نشان می‌دهد.
مدیرکل راه‌آهن جنوب عنوان ‌کرد: در ایام نوروز سال جاری، در حوزه ناوگان جنوب ۲۵۳ هزار مسافر جابه‌جا شدند که این رقم در نوروز سال قبل، ۲۳۳ هزار نفر بوده و در جابه‌جایی مسافر در نوروز ۹۲ شاهد رشد ۸ درصدی بوده‌ایم.
وی ادامه ‌داد: در نوروز امسال اداره ‌کل ناوگان ریلی جنوب نسبت به افزایش ظرفیت قطارها به میزان ۱۵ درصد اقدام کرد و با افزایش ظرفیت قطار‌ها و افزودن قطارهای فوق‌العاده، در ایام نوروز در ناوگان جنوب به نیازها و ازدحام مسافران پاسخ داده شد.
رشیدی اظهار کرد: در سال‌های گذشته پروژه‌های بازسازی خطوط در ناوگان ریلی جنوب انجام شد که از جمله آن می‌توان به بازسازی خط در محور اهواز ـ اندیمشک به‌طول ۱۶ کیلومتر اشاره کرد. این بازسازی در سطح خطوط هفت‌تپه، میان‌آب، ورودی‌های اهواز به سمت خط اندیمشک و خرمشهر بوده است.وی عنوان‌کرد: نصب علائم ایمنی در این ایستگاه و استقرار سیستم کنترل مرکزی ترافیک از دیگر اقدامات در سال ۹۱ بوده است. سال‌گذشته ۴ ایستگاه شامل ایستگاه‌های میان آ‌ب، بامدژ، آهو دشت و خسروی به این سیستم مجهز شدند.
مدیرکل راه‌آهن جنوب گفت: قرار است تمام ایستگاه‌های حوزه جنوب تا پایان ۹۲ به سیستم کنترل مرکزی ترافیک مجهز شوند. این سیستم در ایستگاه‌های گرگر، سربندر و میاندشت در حال اجرا و نصب است که باید امسال به اتمام برسند. ایستگاه‌های قدس، حسینیه و خمیدیه و خرمشهر نیز در سال جاری به این سیستم مجهز خواهند شد.رشیدی اظهار کرد: طرح احداث ساختمان CTC یا همان کنترل مرکزی ترافیک دو ایستگاه اهواز نیز در سال گذشته آغاز شد که امیدواریم این طرح امسال به اتمام برسد. با تکمیل این ساختمان و نصب سیستم در تمام محورها می‌توانیم ترافیک ایستگاه‌ها از اهواز تا تهران را کنترل کنیم.
وی ادامه‌ داد: طرح بازسازی و نوسازی خط هفت‌تپه_شوشتر اواخر سال ۹۰ آغاز شد که طول این طرح ۵۷ کیلومتر است و تا خردادماه امسال تکمیل می‌شود. برای اجرای این طرح ۳۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده بود. نصب خط در این محور و عملیات تکمیلی در حال انجام است.
مدیرکل راه‌آهن جنوب افزود: بازسازی ایستگاه شوشتر نیز یکی‌دیگر از طرح‌ها است؛ این طرح شامل محوطه‌سازی و بازسازی ساختمان و تکمیل سکوی ایستگاه شوشتر می‌شود. این طرح از سال ۹۱ آغاز شده و تا خردادماه امسال به اتمام می‌رسد.
وی با اشاره به طرح‌های پیش‌بینی شده برای سال ۹۲ خاطرنشان‌کرد: طرح بهسازی خطوط در محور اهواز ـ بندرامام به‌طول ۶۰ کیلومتر، بازسازی خطوط اصلی و فرعی ایستگاه‌ها به‌طول ۵۰ کیلومتر، ادامه ساخت سکوی دوم، نصب پل برقی و پل عابر پیاده در ایستگاه اهواز، بازسازی و نماسازی مساجد ایستگاه‌های حمید، بامدژ و میان‌آب و توسعه سکوی مسافربری در همین ایستگاه‌ها از جمله طرح‌هایی است که باید در سال ۹۲ اجرایی شوند.
رشیدی گفت: سال‌گذشته دو دستگاه پل روگذر در محور اهواز ـ خرمشهر با اعتبار حدود سه میلیارد تومان احداث شد که سه دستگاه پل روگذر دیگر نیز در محورهای جفیر در ورودی ایستگاه حمید، سه‌راه حسینیه در خروجی این ایستگاه و شلمچه در ورودی ایستگاه خرمشهر باید در سال جاری به اتمام برسند. برای اجرای این پل‌ها ۱۰ میلیارد تومان اعتبار باید صرف شود.
مدیرکل راه‌آهن جنوب در خصوص طرح‌های جدید تصریح‌کرد: طرح دو خطه کردن محورهای ریلی خوزستان شامل محور اهواز ـ اندیمشک، اهواز ـ خرمشهر و اهواز ـ بندرامام در حال پیگیری و برنامه‌ریزی توسط سازمان راه‌آهن مرکزی است که به احتمال زیاد عملیات اجرایی این طرح‌ها امسال آغاز می‌شود.
وی افزود: طرح تبدیل پل‌های سازه فلزی به پل‌های بتنی نیز در سال گذشته آغاز شده که این طرح در سال جاری به اتمام می‌رسد.
رشیدی در زمینه افزایش ظرفیت خطوط در ناوگان ریلی سراسری خاطرنشان ‌کرد: طرح خط دورود ـ خرم‌آباد ـ اندیمشک از سال‌گذشته آغاز شده که این طرح توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ریلی انجام خواهد شد و موجب افزایش ظرفیت در محور جنوب می‌شود.
مدیرکل راه‌آهن جنوب ادامه ‌داد: پروژه‌های بازسازی خطوط در محور لرستان ـ اراک و دو خطه کردن محور قم به سمت اراک نیز از پروژه‌های پیش‌بینی شده برای سال جاری است.
وی بیان‌ کرد: حوزه استحفاظی جنوب شامل خطوط و محورهای هفت‌تپه تا اهواز، بندرامام، خرمشهر و بندرماهشهر و جاده کمربندی از نظامیه تا میاندشت می‌شود. طول خطوط اصلی ۳۹۳ کیلومتر و خطوط فرعی ۲۳۰۰ کیلومتر در این ناوگان می‌رسد.
رشیدی با اشاره به وضعیت ناوگان باربری حوزه جنوب با بیان اینکه واگن‌های مورد نیاز توسط بخش‌خصوصی تامین می‌شود، افزود: از نظر ظرفیت و تامین ناوگان در بخش حمل‌ونقل‌ بار مشکلی نداریم و سالانه ۵ تا ۶ میلیون تن بار در حوزه ناوگان جنوب جابه‌جا می‌‌شود.

    نظرات