ارزانی مسکن در مقایسه با قیمت خودرو

ارزانی مسکن در مقایسه با قیمت خودرو

http://www.bananews.ir/معاون امور مسکن وزیر راه‌وشهرسازی برای آنکه اثبات کند قیمت مسکن به اندازه‌ای که آمارها اعلام کرده‌اند، گران نشده و شرایط در این بازار منطقی‌تر و در عین حال آرام‌تر از سایر بازارهای پرطرفدار است، سوی نگاه‌ها به قیمت را از زاویه‌ای متفاوت، تنظیم کرده و می‌گوید: مقایسه روند تغییر قیمت خودرو در سال گذشته با تغییر قیمت مسکن، اثبات می‌کند بازار مسکن در سال ۹۱، از یک آرامش مناسبی برخوردار بوده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ابوالفضل صومعلو در گفت‌وگو با فارس در این باره گفته است: در سال ۸۸ و ۸۹ قیمت مسکن برای نخستین‌بار با رشد منفی مواجه می‌شود. در سال ۸۸، ۸۹، ۹۰ و نیمه اول سال ۹۱ سیاست مناسب تولید و عرضه مسکن وزارت راه و شهرسازی جواب می‌دهد و متوسط قیمت مسکن از صفر تا ۱۵ درصد حرکت می‌کند و می‌بینیم که پایین‌تر از نرخ تورم است. در نیمه دوم سال ۹۱ براساس تحریم‌ها و فشار روانی یک مقدار این موضوع تغییر می‌کند، ولی به هر حال اگر در مجموع بررسی کنید می‌بینید که قیمت مسکن نسبت به سایر بازارهای رقیب مثل خودرو و کالا از یک آرامش مناسبی برخوردار است.
معاون نیکزاد همچنین تاکید کرده است: اگر بخش مسکن را در کنار یک جاده در کنار سایر کالاها در نظر بگیرید، اگر آنها با یک سرعتی حرکت کنند مسکن هم به دنبال آنها حرکت خواهد کرد، به نظر من سیاست دولت در تولید و عرضه مسکن سیاست خوبی بوده است، چرا که دولت‌ها وظیفه دارند افراد کم درآمد جامعه را برای خانه‌دار شدن کمک کنند، این برنامه به اتفاق تمام کارشناسان اقتصادی و افراد متعهد رضایت بخش بوده است، چرا که می‌گویند دولت برای تامین مسکن افراد کم‌درآمد خوب عمل کرده است. حال وقتی که دیده می‌شود یک خودروی ۱۵ میلیونی تبدیل به ۴۰ یا ۵۰ میلیون تومان می‌شود و وقتی می‌خواهند آن را ارزان کنند ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهند. وزارت راه و شهرسازی همین بخش مسکن را موفق شد ۴ سال در ثبات و آرامش همراه با کاهش قیمت نگه دارد.
صومعلو در این مصاحبه یک توصیه هم به خریداران مسکن داشته است: بنده توصیه نمی‌کنم که مردم برای خرید مسکن عجله کنند. هرچقدر هم که عطش برای خرید مسکن باشد، با توجه به وفور عرضه و تولید مسکن بازار قابل کنترل است و توصیه نمی‌شود که مردم برای خرید مسکن عجله نکنند.

    نظرات