آخرین بررسی‌های زلزله «سراوان» در گفت‌وگو با معاون پژوهشگاه زلزله‌شناسی

آخرین بررسی‌های زلزله «سراوان» در گفت‌وگو با معاون پژوهشگاه زلزله‌شناسی

http://www.bananews.ir/پس از زلزله عصر دیروز در سیستان‌وبلوچستان تا کنون ۹ پس‌لرزه در این استان اتفاق افتاده که بزرگترین آنها با بزرگی ۵٫۶ درجه در مقیاس امواج درونی زمین در ساعت ۷:۴۵ دقیقه صبح چهارشنبه به وقوع پیوسته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) زلزله روز گذشته با بزرگی ۷٫۷ در مقیاس امواج درونی زمین بزرگترین زلزله ثبت شده کشور در طول ۵۶ سال گذشته است که ساعت ۱۵:۱۴ در نقطه‌ای در ۳۶ کیلومتری شمال گشت، ۸۶ کیلومتری جنوب‌شرقی خاش و ۵۵ کیلومتری شمال شرق سراوان اتفاق افتاد.

دکتر مهدی زارع- معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره اطلاعات دقیق این زمین‌لرزه توضیح داد: بزرگی گشتاوری این زلزله از ۷٫۵ به ۷٫۷ اصلاح شده است و طبق محاسبات متخصصان پژوهشگاه زلزله شناسی در ۶۳ کیلومتری زمین اتفاق افتاده است.

طبق آمار ثبت شده در سایت مرکز لرزه‌نگاری کشور تا ساعت ۹:۲۴ امروز ۹ پس‌لرزه در این منطقه رخ داده که تنها یک مورد آن بزرگی کمتر از ۴ ریشتر داشته و عمق تمامی آنها بیشتر از ۸۰ کیلومتری زمین بوده است.

به گفته دکتر زارع طبق محاسبات متخصصان پژوهشگاه زلزله‌شناسی سازوکار این زلزله کششی بوده و روند گسلش آن بر پایه برآوردهای زلزله‌شناختی تقریباً شرقی- غربی بوده است.

وی ادامه داد: احتمالاً این زلزله با پهنه فرورانش مکران (فرورانش صفحه اقیانوسی اقیانوس هند به زیر صفحه قاره‌یی مکران در جنوب شرق ایران) مربوط بوده و به همین دلیل بوده است که با بزرگی بیش از ۷٫۵ و ژرفای نسبتا زیاد در گستره وسیعی در تمام نواحی جنوب ایران، غرب پاکستان و جنوب غرب افغانستان تا کشورهای حاشیه دریای عمان و خلیج فارس احساس شده است.

طبق آخرین آمار، زلزله روز گذشته تا کنون منجر به کشته شدن یکی از هموطنان و زخمی شدن ۱۲ نفر از ساکنان منطقه شده است.

    نظرات