عدم نظارت و کیفیت مطلوب مصالح از مشکلات ساختمان‌ها است

عدم نظارت و کیفیت مطلوب مصالح از مشکلات ساختمان‌ها است

http://www.bananews.ir/معاون وزیر کشور گفت: مسئله‌ای که همیشه در مدیریت بحران کشورمان مغفول مانده پیشگیری است و به همین علت خسارات زیادی متحمل شده‌ایم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسن قدمی صبح امروز در چهارمین کنفرانس ملی زلزله و سازه در کرمان اظهار کرد: کشور ما از کشورهای حادثه‌خیز است و با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی از حدود ۴۲ حادثه طبیعی که رخ می‌دهد، ۳۱ حادثه در کشور ما مسبوق به سابقه است.

وی افزود: مهمترین حوادث طبیعی کشور ما زلزله، سیل، خشکسالی، رانش زمین و آتش سوزی جنگل است.

قدمی تصریح کرد: در بین استان‌های کشور، استان کرمان حادثه‌خیز بوده و مهمترین حادثه در این استان زلزله است.

وی با اشاره به اینکه حوادث طبیعی و زلزله از دیرباز با بشر بوده و جزئی از زندگی ماست، بیان کرد: زلزله‌های متعددی اخیرا در کشور شرایط غیرقابل پیش بینی به وجود آورده که کارشناسان در حال بررسی علمی و تخصصی این موضوع هستند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: در بررسی عمکرد مدیریت بحران کشور یک نکته همیشه مغفول مانده و آن "پیشگیری" است.

وی ادامه داد: در حالی که در حوادث طبیعی دنیا، تمام تمرکز و تلاششان را روی پیشگیری گذاشته‌اند، در کشور ما در ۳۰ سال گذشته روی مقابله تمرکز شده و خسارات زیادی متحمل شده‌ایم.

قدمی گفت: زلزله بم سرآغاز کار جدیدی در مدیریت بحران کشور شد و برحسب دستور مقام معظم رهبری برای اتخاذ راهکارهای مهم در مقابله با این حوادث، مدیریت بحران کشور شکل گرفت.

وی بیان کرد: زلزله ورزقان و هریس آذربایجان شرقی با توجه به بافت فرسوده روستایی که در آنجا حاکم بود، می‌توانست تلفات بسیار زیادی داشته باشد، اما خوشبختانه ساعت وقوع زلزله زمانی بود که بسیارز از مردم خارج از منازل بودند.

قدمی ادامه داد: زلزله آذربایجان شرقی هشداری برای ما بود که فکر اساسی برای پیشگیری از حوادث بکنیم.

وی گفت: مهمترین مسئله پیشگیری، مقاوم سازی است که اگر مدنظر قرار داده می‌شد، شاید گرفتار تلفات حوادث گذشته نبودیم.

 

معاون وزیر کشور تصریح کرد: عدم نظارت در ساخت و سازها از مشکلات پیش‌رو است و بسیاری از ساختمان‌ها که روی کاغذ تا هشت درجه زلزله مقاوم است، اما با زلزله ۵ ریشتری خواهد ریخت.

وی اظهار کرد: عدم نظارت، دقت و کیفیت مطلوب مصالح از مشکلات ساختمان‌ها است.

قدمی افزود: سازمان مدیریت بحران کشور بر مبنای وظیفه‌ای که دارد در سال گذشته به طور جدی به پیشگیری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در حوادث توجه کرده و سعی کرده‌ایم سیاست را از مقابله با بحران به پیشگیری ببریم.

وی بیان کرد: نظارت کامل بر ساخت و سازهای سیل برای طرح‌های آبخیزداری پیشگیری از تجاوز به رودخانه‌ها، ساخت و سازهای غیرمجاز و غیره از معضلات است.

قدمی تاکید کرد: باید به جد روی نظارتها کار کنیم و معتقدیم از نظر علم و دانش در رابطه با زلزله در کشور چیری کم نداریم و اگر پژوهش‌های خود را در جامعه پیاده کنیم، امکان این وجود دارد حداقل زلزله‌های ۶ ریشتری تن ما را نلرزاند.

وی افزود: برگزاری این کنفرانس‌ها باید راهکارهای اجرایی و عملیاتی را به ما ارائه دهند که برای مقاوم سازی چه کارهایی باید انجام شود.

قدمی گفت: سازمان مدیریت بحران برحسب وظیفه، ایجاد هماهنگی با دستگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط در حوادث و نظارت بر دستگاه‌های اجرایی برای عملکرد را در دستور کار قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: ۷۲ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور داریم که باید برای آن فکر کنیم و امیدواریم خروجی علمی و نتیجه کارشناسانه خوبی از این کنفرانس داشته باشیم.

    نظرات