چهارمین کنفرانس ملی زلزله و سازه در کرمان آغاز به کار کرد

چهارمین کنفرانس ملی زلزله و سازه در کرمان آغاز به کار کرد

http://www.bananews.irچهارمین کنفرانس ملی زلزله و سازه با همت جهاد دانشگاهی استان کرمان و با حضور معاون وزیر کشور در دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر رضا کامیاب مقدس امروز در چهارمین کنفرانس ملی زلزله و سازه در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: هنوز زخم های ناشی از زلزله ویرانگر بم التیام نیافته و غم ناشی از این فاجعه بزرگ در سینه ما سنگینی می‌کند.

وی افزود: در کشور ما هر روز زلزله رخ می‌دهد و استان کرمان هر روز شاهد زمین لرزه است.

کامیاب مقدس تصریح کرد: با این وجود، زلزله جزئی از زندگی روزمره ماست و برای زیستن در چنین شرایطی باید راهکارهای خاصی اتخاذ کنیم.

وی افزود: البته در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در کشور صورت گرفته و کارهای زیادی برای مقاوم‌سازی و ایمن سازی بناها انجام شده است.

کامیاب مقدس بیان کرد: وقوع زلزله‌های بزرگ و کمی خسارات وارد شده در ماه‌های اخیر نشان دهنده برداشتن قدم های بزرگ است.

دبیر چهارمین کنفرانس ملی زلزله و سازه گفت: چرا زلزله بم باید ۴۰ هزار نفر را به کام مرگ بکشد و در نقطه دیگری از دنیا تلفات آن کمتر از تعداد انگشتان دست باشد.

 

وی تصریح کرد: زلزله پدیده طبیعی است و می توانیم به مدد علم و دانش بر آن غلبه کنیم.

کامیاب مقدس اظهار کرد: زلزله بخشی از طبیعت است که بشر می‌تواند بر آن فائق آمده و به کمک علم و دانش و پژوهش در جهت مقابله با آن حرکت کرد و بخش های مختلف جامعه در این زمینه وظایف متفاوتی دارند.

وی بیان کرد: مدیران و برنامه‌ریزانی که در رأس کار قرار دارند مسئولیت سنگینی در این زمینه به عهده دارند و حرکت از مدیریت بحران به پذیرش ریسک در راستای مقابله با حوادث غیرمترقبه از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس جهاد دانشگاهی استان کرمان تاکید کرد: عملکرد سازمان‌های نظارتی، نظام مهندسی، آسیب شناسی و نظارت در ساخت و سازها بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: رابطه بین مشاور، طراح و کارفرمایان در ساخت و سازها رابطه مالی مستقیم است و حیطه اثرگذاری شرکت‌های ذی‌صلاح محدود است و ساخت و سازها راساَ توسط افراد انجام می‌شود. از سوی دیگر نیروی کار از تخصص کافی برخوردار نیست که باید در این زمینه‌ها فکر اساسی شود.

کامیاب مقدس تصریح کرد: استفاده از مصالح نوین باید مورد توجه باشد زیرا با توجه به امکانات کشور استفاده از مصالح قدیمی شایسته نیست.

وی تاکید کرد: باید دستگاه‌های فرهنگی برای آگاهی مردم تلاش کنند و اهمیت دادن به رعایت شرایط مطلوب در ساخت و ساز ها بعد از لزله بم نشان دهنده ارزش آگاهی و اطلاع‌رسانی است.

کامیاب مقدس ادامه داد: این آگاهی در استان کرمان به بهای بسیار گزافی تمام شد و دستگاه‌های فرهنگی باید به شکل مناسب‌تر و بهای کمتری آن را به مردم انتقال دهند.

وی با اشاره به برگزاری چهارمین کنفرانس ملی زلزله و سازه در کرمان اظهار کرد: ۴۳۵ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که پس از داوری ۱۵۲ مقاله مورد پذیرش واقع شد و در دو جلد کتاب چاپ شده است.

کامیاب مقدس تصریح کرد: مقالات پذیرفته شده در قالب سخنرانی و پوستر در دو روز برگزاری کنفرانس در هفت سالن همزمان ارائه می‌شود. همچنین همزمان با برگزاری کنفرانس نمایشگاه تخصصی کتب سازه، زلزله و معماری دایر است.

در ادامه این کنفرانس پروفسور "هوشیار نوشین" استاد دانشگاه Survvoy انگلستان اظهار کرد: در زمینه سازه‌های فضاکار در ایران پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده و تعداد استادان و متخصصان این زمینه روز به روز زیاد می‌شود و پروژه‌های متعددی با کیفیت عالی در حال اجرا است.

این استاد برجسته دانشگاه افزود: ایران تنها کشوری است که آیین‌نامه سازه‌های فضاکار دارد و بعد از ایران کشور چین به صورت محدود آیین نامه دارد.

پروفسور نوشین تصریح کرد: به همت استادان ایرانی و تلاش چند ساله آنها نشریه ۴۰۰ برای اولین بار در جهان به صورت جدی انجام شده و احتیاج به این دارد که برای سال های بعد بهتر شود.

وی بیان کرد: انجمن سازه‌های فضاکار ایران تاسیس شده که حامی فعالیت ها در این زمینه و مشوق کار است.

پروفسور نوشین گفت: سازه‌های فضاکار دارای ویژگی های قابل توجه هستند که امکان پوشش فضاهای بزرگ مثل نمایشگاه ها، فرودگاه ها و تمام فرهنگسراها است و به صورت اقتصادی این کار انجام می شه و دارای ایمنی در سطح بسیار بالایی هستند.

پدر سازه‌های فضاکار ایران تصریح کرد: سازه‌های فضاکار مقاومت قابل توجهی در مقابل زلزله دارند و در سراسر جهان برای پناهگاه‌ها و بحران‌های دیگر از آنها استفاده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: سالهاست که جهاد دانشگاهی دوره‌های معرفی و آشنایی با سازه‌های فضاکار را ترتیب داده و پژوهشکده زلزله جهاد کرمان بی شک در اعتلای دانش لرزه‌ای سازه‌های اهمیت فراوانی دارد.

در ادامه کنفرانس دکتر نصرالله گرامی - رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان - اظهار کرد: دانشگاه شهید باهنر در سال ۵۲ با ۹۰ دانشجو کار خود را شروع کرد و در حال حاضر ۱۸ هزار دانشجو دارد.

وی افزود: این دانشگاه ۶۰۰ عضو هیئت علمی ثابت دارد و از دانشگاه‌های مطرح کشور بوده و در خیلی از رشته‌ها حرف برای گفتن دارد.

    نظرات