گنبد سلطانیه، تاریخی، در سیطره‌ی هنر

گنبد سلطانیه، تاریخی، در سیطره‌ی هنر

http://www.bananews.ir/یک کارشناس معماری گفت: گنبد سلطانیه یک بنای بی‌نظیر و تاریخی و در سیطره‌ی هنر است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) «احمد اسدی» در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب، تصریح کرد: گنبد سلطانیه اثری شاخص در معماری ایران و جهان است، از این‌رو پرداختن به ظرفیت‌های معماری و مسائل جانبی این بنا حائز اهمیت است. خوشبختانه این بنای شاخص در استان زنجان قرار دارد و به‌عنوان یک شاخص فرهنگی، هنری و مهندسی برای استان زنجان ماندگار شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های گنبد سلطانیه، افزود: گنبد سلطانیه، ویژگی‌های معماری شاخصی دارد و بر هیچ اهل فنی، عظمت و ویژگی معماری این گنبد پوشیده نیست؛ به‌گونه‌ای که ثبت این اثر به‌عنوان معدود آثار تاریخی ثبت شده ایران در یونسکو، مؤید آن است.

این کارشناس معماری با اشاره به علل ماندگاری این گنبد، اظهار کرد: ساخت بزرگ‌ترین سازه‌ی معماری آجری جهان و اوج شهرسازی در دشت سلطانیه در زمان سلطان محمد خدابنده بنا نهاده و موجب خلق اثری هنری و شاخص در معماری ایرانی اسلامی شد.

این مهندس معمار یادآور شد: ارگ سلطانیه به‌عنوان عظیم‌ترین ارگ تاریخی کشور که دورتادور شهر قدیم را درنوردیده محوطه‌ای است ۱۲ هکتاری مشتمل بر قلعه یا کهن دژ، برج و باروهای شانزده‌گانه، ۲ دروازه در جوانب شمال و جنوب، دارالقرآن، دارالیاده، دارالضیافه، دارالشفاء، دارالحفاظ، دارالسیاده، دارالحدیث، گنبد سلطانیه، بیت الحکمه، خانقاه، مساجد و مدارس، بازار، میادین، کاخ‌های سلطنتی، عمارت‌های بسیار و سرا و سراچه‌های متعدد بوده است.

 

اسدی ادامه داد: متاسفانه از آن همه عظمت پایتخت مقتدر سلطانیه جز گنبدخانه و گورخانه‌ی سلطان محمد که در کمال توازن و تناسب و استفاده از مصالح شایسته بر پا شده، از دیگر ابنیه که قرن‌ها نیز در نقاب خاک مستور شده و به مدد چندین سال کوشش حفاران و باستان شناسان، بقایایشان آرام آرام سر از خاک رهیدند، چندان چیزی از مجموعه بر جا نمانده است.

وی با اشاره به جایگاه معماری سلطانیه در معماری اسلامی، افزود: گنبد سلطانیه از نظر حجم، سبک معماری، رابطه‌ی فضاها، تناسب‌های موجود در اجزای مختلف، ایستایی و مقاومت بنا و زیبایی‌شناسی و تزیینات، نمونه‌ای منحصر به فرد و نقطه تحولی در معماری اسلامی است.

این مهندس معماری افزود: در بسیاری از متون تاریخی و سفرنامه‌ها، به عظمت این بنای باشکوه اشاره شده و بسیاری از شرق‌شناسان و باستان‌شناسان غربی نیز به اهمیت فوق‌العاده آن تأکید دارند.

اسدی با تاکید بر این‌که معماری گنبد سلطانیه به‌گونه‌ایست که از آن باید به‌عنوان دانشگاهی برای دانشجویان هنر بهره برد، افزود: متاسفانه از این ظرفیت برای توسعه‌ی معماری ایرانی و اسلامی استفاده نشده است.

    نظرات