خروج از تهران رونق گرفت؟

خرید و فروش مسکن در شهرهای جدید اطراف تهران رونق گرفته و میزان مراجعه‌ها از پایتخت برای سکونت در این شهرها که تا همین نیمه اول امسال در کمترین سطح قرار داشت، هم‌اکنون افزایش پیدا کرده است. مشاوران املاک در شهرهای پردیس، پرند و هشتگرد با اظهار رضایت از اوضاع کنونی معاملات ملکی، علت این اتفاق را فرار پایتخت‌نشینان از آلودگی هوای تهران عنوان می‌کنند؛ اما مسوولان شهرهای جدید تحلیل واقعی‌تری را در این باره مطرح می‌کنند که آن، قیمت پایین‌ فروش آپارتمان‌های مسکونی در این مناطق در مقایسه با قیمت بالای مسکن در تهران است.

از ابتدای امسال تا کنون به رغم افزایش جزئی قیمت مسکن در تهران، شیب تغییر قیمت‌ ملک در شهرهای جدید منفی بوده؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون هر متر مربع واحد مسکونی معمولی در پردیس- بهترین نقطه از حواشی تهران- حدود ۹۰۰ هزار تومان است که این رقم نصف نرخ‌ها در شهر تهران است. در پرند نیز قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز متری ۷۰۰ هزار تومان است. همچنین در هشتگرد متوسط ارزش واحد مسکونی متری ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

تداوم روند ارزانی مسکن در شهرهای جدید اطراف تهران که از سال گذشته آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد، رفته‌رفته باعث تفکر مسوولان وزارت مسکن شده است. مسوولان که همیشه از کاهش قیمت مسکن خوشحال بودند و از ادامه آن حمایت می‌کردند حالا ادامه این وضعیت در پرند و هشتگرد و پردیس را به دو دلیل قبول ندارند و حتی درصدد هستند قیمت‌های کنونی را تثبیت کنند.

جمشید نورصالحی در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: در شهرهای جدید سرمایه‌گذار خارجی وارد شده و اگر ببیند ساخت‌وسازها سودی برای فروش ندارد، دلسرد می‌شود.

همچنین موج تحویل واحدهای مسکونی‌مهر در این شهرها از چند ماه آینده آغاز می‌شود و احتمالا قصد فروش این واحدها باعث افزایش عرضه می‌شود که برای جلوگیری از سکته قیمت‌ها در این حالت نیز گویا برنامه‌ریزی‌هایی شده است.

نورصالحی در عین حال گفت: وزارت مسکن در دوسال گذشته تمام تلاش خود را کرده تا قیمت‌ها در شهرهای جدید به پایین‌ترین حد خود برسد و با توجه به تدابیری که در این زمینه به کار گرفت به نتیجه مورد نظر خود دست یافت. وی هر نوع احتمال کاهش مجدد قیمت مسکن در شهرهای جدید را به شایعه تعبیر کرد و اذعان داشت: برای اینکه جاذبه سرمایه‌گذاری برای انبوه‌سازان ایجاد شود، وزارت مسکن به دنبال آن نیست که قیمت‌ها در این شهرها بیش از این کاهش یابد.

آب و هوا علت مهاجرت

به گزارش دنیای‌اقتصاد، متقاضیان سکونت در شهرهای جدید اطراف تهران این شهرها را برای آب و هوا انتخاب می‌کنند و در زمان خرید مسکن، موقعیت جغرافیایی ملک را به‌صورت ویژه مد نظر قرار می‌دهند.

در شهر جدید هشتگرد که به تازگی جزو استان البرز شده است، بنگاه‌داران براین باورند که قیمت‌ها در این شهر با عرضه واحدهای مسکن مهر کاهش پیدا نخواهد کرد .امیر حسین فریدی، سازنده مسکن در این شهر در خصوص روند قیمت‌ها در شهرهشتگرد به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در حال حاضر حداقل قیمت معاملاتی ملک در این شهرمتر مربعی ۶۰۰ هزار تومان و حداکثر نیز یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

به گفته این سازنده با توجه به اینکه شهر جدید هشتگرد از شرایط مطلوب آب و هوایی در قیاس با سایر شهرهای جدید اطراف تهران برخوردار است و با در نظر گرفتن اینکه آلودگی هوای تهران بازار تقاضا را به این شهر هدایت می‌کند، از این رو بعید به نظر می‌رسد که بهره‌برداری از واحدهای مسکن مهر سبب کاهش بیشتر قیمت‌ها شود.

آینده شهرهای جدید با قانون‌یارانه‌ها

سعید صابونی مدیر عامل شهر جدید پرند در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد درباره آینده بازار مسکن در این شهر تصریح کرد: نباید تصور کرد که اجرای قانون هدفمندشدن یارانه جذب جمعیت در این شهرها را زیر سوال می‌برد، چرا که با توجه به توسعه خطوط مترو از یک طرف و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مشکل مربوط به تردد در این شهرها از بین خواهد رفت. وی خاطرنشان ساخت: با توجه به تاکید دولت برای توسعه خدمات زیرساختی قطعا سطح تقاضاها برای استقرار در این شهرها افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین مهندس امیر امینی، مدیرعامل شهرجدید پردیس نیز براین باور است که برطبق یک محاسبات ساده می توان به این نتیجه رسید که تازمانی که شتاب ساخت‌وساز به همین صورت ادامه دارد طبیعی است که قیمت‌ها نیز در سراشیبی نزول قرار می‌گیرد. به گفته وی، با توجه به نزدیکی شهر جدید پردیس به تهران، درنتیجه قانون هدفمند شدن یارانه‌ها نمی‌تواند بر وضعیت تردد در این شهر تاثیر خاصی برجای بگذارد. این درحالی است که با توجه به تدابیری که دولت برای توسعه خدمات حمل‌ونقل عمومی در این شهرها در پیش گرفته است در نتیجه هیچ خطری اوضاع سکونت در شهرهای جدید و مخصوصا شهر جدید پردیس را تهدید نمی‌کند. وی افزود: با توجه به رونق ساخت‌وساز در این شهر از محل مسکن مهر اوضاع معاملات ملکی در این شهر مطلوب است و قطعا در آینده‌ای نزدیک این رویه بهترازاین خواهد شد. علاوه براین مهندس جابر انصاری، مدیرعامل شهر جدید هشتگرد با اطمینان کامل براین باور است که کاهش قیمت‌ها با عرضه واحدهای مسکن مهر حتما رخ می‌دهد. وی به دنیای اقتصاد گفت: ممکن است تا سقف ۲۰درصد نیز کاهش قیمت‌ها رخ دهد؛ چرا که عرضه وقتی از تقاضا بیشتر شود طبیعی است که قیمت‌ها نیز کاهش پید اکند.

انصاری خاطرنشان ساخت: با توجه به افزایش شیوه‌های ساخت به روش صنعتی‌سازی، قیمت تمام شده ساخت کلا کاهش پیدا خواهد کرد، این در شرایطی است که افزایش عرضه نیز مزید بر علت این مساله خواهدبود.

به گفته وی، با توجه به اینکه متروی هشتگرد تا سال ۹۰ به مرحله بهره‌برداری می‌رسد درنتیجه اجرای قانون یارانه به هیچ‌وجه تاثیر منفی روی تردد ساکنان به جای نخواهد گذاشت.

    نظرات