ستون‌های سست خانه های کرج در برابر زلزله/ زنگ خطری که شنیده نمی‌شود

ستون‌های سست خانه های کرج در برابر زلزله/ زنگ خطری که شنیده نمی‌شود

http://www.bananews.ir/طی هفته های اخیر شاهد زلزله در نقاط مختلف کشور از جمله بوشهر، سیستان و بلوچستان، اصفهان، شیراز، اردبیل و ... بودیم که تلفاتی نیز در برداشت. این اتفاق در نقاط مختلف کشور زنگ خطر وقوع زلزله را به صدا درآورد و این در حالی است که بافت های فرسوده شهرستان کرج در صورت تداوم بی توجهی متولیان و با وقوع کوچیکترین زمین لرزه ای شاهد خسارت و تلفات سنگینی خواهد بود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهروندان اصفهانی و شیرازی بعد از زلزله، شب را در خیابان و پارک به عنوان مکان امن گذراندند، این امر چیزی جز ضعف در ساخت و سازها و مدیریت شهری نیست.

چرا ساختمانی که از لحاظ ایمنی از استانداردهای لازم برخوردار نیست باید مجوز ادامه ساخت بگیرد؟ چرا پناهگاه و مکان امن مردم در برابر زلزله باید خیابان ها و فضای سبز باشد؟ تمام این سئوالات حاصل چیزی جز کوتاهی در وظیفه و چشم پوشی از برخی استانداردها در ساخت و سازها نیست.

آمادگی در برابر زلزله در ایران یعنی بیدار بودن در زمان وقوع زلزله و سریع دویدن برای خروج از ساختمان نا امن!

متاسفانه ما از زلزله ها و تلفات که در بر دارد درس عبرت نمی گیریم و باز هم به ایمن سازی ساختمان در برابر زلزله و رعایت برخی از استانداردها بی توجه هستیم.

خبرهای زلزله و تلفات آن در ایران دیگر به امر عادی برای مردم و مسئولان کشور تبدیل شده است و خبر جدیدی برای آنها تلقی نمی شود و این امر خطرناک تر از خود زلزله است.

خسارتی که زلزله به بار می آورد و هزینه ای که برای بازسازی مکان های تخریب شده صورت می گیرد خیلی بیشتر از هزینه ای است که برای مقاوم سازی ساختمان ها برای پیشگیری است.

 

حرکت جدی برای احیای بافت های فرسوده کرج صورت نگرفته است

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت خانه های مسکونی کرج به ویژه های بافت های فرسوده کرج، اظهار داشت: حرکت جدی برای احیای بافت های فرسوده کرج صورت نگرفته است.

محمدجواد کولیوند افزود: فکر می کنم کرج هم بر روی گسل قرار دارد و باید به این امر توجه ویژه ای داشته ایم و اگر غفلت صورت گیرد ضرر آن را در آینده خواهیم دید.

وی تاکید کرد: باید تسیهلاتی که دولت برای احیای بافت های فرسوده در نظر گرفته است به سرعت تخصیص دهیم و تعللی در این رابطه نباید صورت گیرد.

زنگ خطر بی توجهی به رعایت موارد ایمنی در ساخت و سازها به صدا آمد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: زنگ خطر بی توجهی به رعایت موارد ایمنی در ساخت و سازها با زلزله های اخیر به صدا آمده است.

کاوه حدادپور از اختصاص اعتبار برای نوسازی بافت های فرسوده روستایی خبر داد و افزود: تمام تلاش و کوشش ما این است که این تخصیص اعتبار سریع تر تزریق و عملیات احیای بافت های فرسوده پیگیری شود.

وی با تأکید بر ضرورت نهادینه ساختن فرهنگ ساخت و ساز مجاز تصریح کرد: شهرداری ها و دهیاری های استان باید برای تشویق مردم به ساخت و ساز استاندارد و نوسازی بافتهای فرسوده تلاش بیشتری داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز گفت: با اختصاص اعتبار برای نوسازی بافتهای فرسوده روستایی در استان البرز ساز و کارهای ساخت و ساز مجاز فراهم می شود.

حدادپور تاکید کرد: مسئولان استان با اطلاع رسانی و تشویق به استفاده از تشهیلات نوسازی بافتهای فرسوده تلاش کنند.

مقاوم سازی یک هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان البرز، گفت: امسال ۱۲۰۰ واحد مسکونی در مناطق روستایی و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت در این استان بازسازی و مقاوم‌سازی می‌شود.

حیدر حامدی گفت: استان البرز دارای ۳۹۱ روستا است که از این تعداد ۲۸۷ روستا دارای سکنه و بقیه به صورت تک خانوار هستند.

وی افزود: بازسازی واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در استان از سال ۸۴ تاکنون در حال انجام است.

حامدی خاطرنشان کرد: هم اکنون برای بازسازی هر یک از این واحد‌ها ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: هر چند مبلغ تسهیلات مقاوم‌سازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی کافی نیست و باید افزایش یابد اما تاکنون دستورالعملی دراین زمینه دریافت نشده است.

حامدی یادآور شد: مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی برای پیشگیری از خسارات و تلفات احتمالی در زمان وقوع حوادث طبیعی به ویژه زلزله بسیار اهمیت دارد بنابراین باید توجه ویژه‌ای در این زمینه در استان صورت گیرد.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان البرز میزان سود بانکی تسهیلات مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی را پنج درصد اعلام کرد و افزود: هماهنگی لازم برای پرداخت به موقع وام‌ها با بانکهای عامل و دستگاه‌های اجرایی انجام شده است.

حامدی اضافه کرد: متقاضیان واجد شرایط با در دست داشتن نقشه و پروانه ساختمانی می‌توانند برای تشکیل پرونده و کسب اطلاعات بیشتر به بنیاد مسکن محل سکونت خود مراجعه کنند.

وی گفت: تاکنون حدود ۷۰۰۰ پرونده به بانکهای عامل برای بهره‌مندی از این تسهیلات معرفی شده‌اند.

گزارش: مهدی دهقان

    نظرات