مترو قم قربانی مونوریل شد

مترو قم قربانی مونوریل شد

http://www.bananews.ir/روند ساخت مترو قم به دلیل نبود اعتبار در ایستگاه نخست آن متوقف شده و این طرح مهم شهری که اجرای آن یکی از مهم‌ترین آرزوهای شهروندان است در کش و قوس‌های سیاسی مسئولان دولتی، قربانی مونوریل شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طرح قطار شهری قم قرار است غربی ترین نقطه شهر را به شرقی ترین نقطه متصل کند. مسیر اجرای این طرح از بلوار کشاورز تا جمکران است که حرم مطهر حضرت معصومه(س) در مسیر این طرح قرار دارد.

البته این خط A قطار شهری قم است و قرار بود خط B هم از شمال به جنوب قم اجرایی شود که با ورود طرح مونوریل، اراده‌ای در بین مسئولان برای اجرایی شدن این خط وجود ندارد.

در آغاز اجرایی شدن طرح مترو، اعتبار قابل توجهی برای حفاری اختصاص یافت که شهرداری از دو جبهه شرقی و غربی اقدام به حفاری به صورت دستی و سنتی کرد و پس از گذشت چند ماه، دستگاه حفاری TBM تهیه و برای سرعت دادن به حفاری‌ها وارد چرخه کاری قطار شهری می‌شود.

اما کم کم همان مشکلی که دامن گیر بیشتر طرح های شهری می‌شود، برای طرح مترو هم نمایان شد، به گونه‌ای که اعتراض مسئولان شهری و نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر را در پی داشته است.

عدم فعالیت طرح مترو جفا به مردم قم است

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر قم در این زمینه اظهار کرد: وضع تامین اعتبار متروی شهر قم وخیم است و این در حالی است که از سوی دولت هیچ گونه اعتباری برای این طرح تامین نمی‌شود.

محمدرضا باقرپناهی با انتقاد از توجه بیش از حد دولت به طرح مونوریل و عدم توجه به طرح مترو قم گفت: طرح مترو یکی از طرح ‌هایی است که نیاز اصلی شهر بوده و نسبت به مونوریل در اولویت بیشتری قرار دارد اما دولت برای طرح مونوریل تامین اعتبار می‌کند ولی نسبت به مترو بی توجه است.

 

عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه عدم فعالیت طرح مترو جفا به مردم قم است گفت: اینکه طرح متروی قم فعالیتی ندارد جفا به مردم قم است چرا که برای آن تامین اعتبار نشده و برای اجرای این طرح با پیمانکار قرار داد شده است.

باقرپناهی طرح مترو قم را یکی از طرح های مهم شهری توصیف کرد و گفت: اجرای این طرح حق مردم است و نباید هیچ موضوع و عواملی مانع از اجرایی شدن آن شوند.

وی همچنین به حذف خط B قطار شهری اشاره کرد و گفت: اینکه چرا این خط حذف شد جای سئوال دارد و گویا آقایان از اهمیت این طرح غافل هستند و باید این خط مجدد احیا و بررسی شود.

عرضه ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت

در همین حال محمد دلبری شهردار قم در خصوص مترو و مشکلات مالی آن گفت: موافقت فروش ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت مترو اخذ شده است که در سال جاری ارائه و منتشر خواهد شد.

وی در مورد اقدامات و کارهای انجام شده در زمینه اجرای طرح مترو اظهار کرد: اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است و با مونتاژ دستگاه TBM حفاری‌ها هم سرعت قابل قبولی خواهد داشت.

به پیمانکار بدهکار هستیم

اما سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار مهر، با ابراز گلایه از عدم تخصیص اعتبار به طرح مترو اظهار کرد: موضوع اعتبار به قطار شهری جزو ردیف‌های اعتباری دولت است که متاسفانه در قم این اعتبار به مونوریل اختصاص یافت و در حقیقت سر مترو بی‌کلاه ماند.

حسن بختیاری تصریح کرد: پیگیری‌های بسیاری برای اختصاص اعتبار به مترو قم انجام شد اما از آنجایی که هیچ کمک و اعتبار قابل توجهی صورت نگرفته است، امروز طرح به حالت نیمه تعطیلی و تعطیلی در آمده است.

وی عنوان داشت: شهرداری باید ۸۰ میلیارد تومان به عنوان پیش پرداخت اجرای این طرح به پیمانکار پرداخت می‌کرد که پس از گذشت این همه مدت به عنوان اجرای طرح، هنوز نتوانسته این مبلغ را به صورت کامل پرداخت کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: مذاکراتی با پیمانکار انجام شده تا بتوانیم از طریق واگذاری املاک شهرداری در قبال طلب پیمانکار وارد شده و در محل ایستگاه های مترو این واگذاری صورت پذیرد.

بختیاری در خصوص فروش اوراق مشارکت گفت: این موضوع هم یکی از راه‌هایی است که شهرداری آن را پیگیری می‌کند و می‌تواند در تامین اعتبار طرح مترو موثر باشد.

وی یکی دیگر از راه‌های تامین اعتبار این طرح را اعطای تسهیلات از صندوق توسعه ملی دانست که مبلغ آن ۴۰ میلیون دلار است و شورای اسلامی شهر هم مصوبه آن را تصویب کرده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: اجرای این طرح در دستور کار است که بعد از پیگیری در کمیسیون‌های مربوطه در بانک مرکزی اختصاص خواهد یافت.

اخذ وام ۱۰ میلیارد تومانی برای مترو

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در آخرین خبری که در نشست خبری خود اعلام کرده، از مصوبه شورای اسلامی شهر قم برای اخذ مجوز دریافت وام ۱۰ میلیارد تومانی برای تامین مالی طرح قطار شهری قم خبر داد.

وی با اشاره به اینکه طرح مترو به دلیل مشکلات مالی تقریبا نیمه تعطیل و کارگاه نیز نیمه فعال است، افزود: این طرح با کمبود منابع مالی دست و پنجه نرم می کند، کمک های دولتی هم به مترو کمتر تخصیص پیدا کرده و به سمت طرح مونوریل بوده است.

به همین دلیل شورای شهر قم تصمیم گرفت مجوز دریافت این وام را صادر کند تا این طرح شکل فعال تری به خود بگیرد، اما قطعا طرح مترو بدون کمک های دولتی و منابع مالی دولت قادر به ادامه حیات نخواهد بود.

اهمیت اجرای طرح‌های شهری برای رفع مشکلات ترافیکی بر کسی پوشیده نیست و نیت همه مسئولان هم خدمت رسانی است، اما این نکته قابل توجه است که طرح‌هایی باید اجرایی شود که نیاز اساسی مردم بوده و با سلایق شخصی عمل نکنند.

به اعتقاد کارشناسان اجرای طرح مترو نسبت به مونوریل اهمیت بیشتری دارد و نباید اختصاص بودجه به طرح‌های با اهمیت کمتر، اولویت اصلی مسئولان قرار گیرد.

    نظرات