دریافت تعرفه بنادر از کشتیرانی‌ها با دلار

دریافت تعرفه بنادر از کشتیرانی‌ها با دلار

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی به دریافت تعرفه بنادر از کشتیرانی‌ها با دلار تاکید و اعلام کرد:سالانه ۱۵۰۰ میلیون دلار سود حاصل از فروش ارز خطوط کشتیرانی خارجی در و واریز معادل نرخ ارز دولتی به حساب سازمان بنادر است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سیدعطاالله صدر - رییس سازمان بنادر و دریانوردی - در پاسخ به ایسنا، درباره پیشنهاد شرکت‌های کشتیرانی مبنی بر پرداخت تعرفه بنادر به ریال، گفت: طبق مصوبه قانونی، سازمان بنادر و دریانوردی باید تعرفه‌های بنادر را به صورت ارزی دریافت کند.

وی با بیان این‌که شرکت‌های کشتیرانی در تمام دنیا تعرفه را به ارز پرداخت می‌کنند، گفت: زمانی که نرخ دلار در کشور تک نرخی بود به منظور سهولت در امور مالی با هر ارزی تعرفه بنادر دریافت می‌شد و آن را به ریال تبدیل می‌کردیم اما با سه نرخی شدن نرخ ارز این امر امکانپذیر نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: خطوط کشتیرانی خارجی به نمایندگی‌های خود ارز می‌دهند که در خارج از کشور می‌ماند و نمایندگی آن را به ریال تبدیل و به حساب دولت واریز می‌کند. نمایندگی خطوط کشتیرانی خارجی ارز را به نرخ آزاد به صورت حواله می‌فروشد و معادل ارز دولتی را به سازمان بنادر پرداخت می‌کند؛ به این ترتیب به ازای هر یک دلار ۲۰۰۰ تومان سود می‌برد.

صدر گفت: سود حاصل از فروش ارز خطوط کشتیرانی خارجی در خارج از کشور و واریز معادل نرخ ارز دولتی به حساب سازمان بنادر سالیانه سودی بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان را نصیب نمایندگی‌هایی که واسطه پرداخت ارز خطوط کشتیرانی خارجی هستند، می‌کند.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد:‌ ارز ناشی از تعرفه بنادر درآمد ارزی دولت و حق مردم است که باید صرف توسعه کشور شود بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی بر دریافت تعرفه بنادر از شرکت‌های کشتیرانی با دلار تاکید دارد.

ساخت جزیره‌ای مسکونی در رامسر

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره کنارگذر ساحلی رامسر، گفت: این طرح برای حل مشکل ترافیک رامسر و به صورت عبور از دریا به تصویب دولت رسیده و به صورت نمونه در ۱۰ کیلومتر اجرا خواهد شد.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که برای اجرای این طرح تایید سازمان حفاظت محیط زیست دریافت شده است، افزود: با توجه به بالا بودن هزینه اجرای این پروژه، طرح اقتصادی در این زمینه ایجاد کرده‌ایم تا درآمدزا باشد و بخش خصوصی بتواند در آن فعالیت کند.

صدر افزود: در طرح کنارگذر ساحلی رامسر، جزیره‌ای مسکونی ایجاد خواهد شد که می‌تواند درآمد ایجاد کند ضمن آن که اراضی منطقه به قیمت روز فروخته می‌شوند و سرمایه‌گذاری با سود سالانه ۲۰ درصد محاسبه خواهد شد. در صورتی که سرمایه‌گذار تمام سرمایه و سود خود را از طریق زمین‌ها به دست نیاورد، عوارضی آزادراه به سازنده بخش خصوصی واگذار می‌شود تا بتواند سود لازم را کسب کند.

وی درباره زمان پایان اجرای این پروژه خاطرنشان کرد: طبق برنامه قرار بود این طرح طی ۳٫۵ سال ساخته و مورد بهره برداری قرار گیرد اما به خاطر منابع قرضه و نیز معادن سنگ مورد نیاز با مشکل مواجه شده که درصورت حل شدن، طرح اجرایی خواهد شد.

بندر رجایی منتظر اپراتور سوم

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اپراتورهای شهید رجایی یادآور شد: اپراتور دوم شهید رجایی یعنی شرکت توسعه بارانداز بخشی از کار را در دست گرفته است. اپراتور سوم نیز می‌تواند شامل شرکت‌هایی باشد که تجربه در بخش بنادر دارند. در حال حاضر منتظر ارائه پیشنهادات مشخص از سوی این شرکت‌ها به عنوان اپراتور سوم هستیم.

صدر به ظرفیت بنادر کشور اشاره و اظهار کرد: ۲۰۰ بندر بزرگ و کوچک فعال در کشور با ظرفیت تجاری ۱۸۴ میلیون تن تخلیه و بارگیری داریم که از این بین هفت میلیون و ۱۰۰ هزار TEU در سال و جابه‌جایی ۱۴ میلیون نفر سفر ظرفیت جابه‌جایی مسافر دارد. در سال ۹۲ ظرفیت تخلیه و بارگیری تجاری بنادر ۵٫۱ درصد رشد خواهد داشت.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر باید به ۲۱۰ میلیون تن در سال افزایش یابد، گفت: ۹۰ درصد تجارت دنیا با حمل و نقل دریایی انجام می‌شود و این رقم در کشور ما ۹۲ درصد صادرات و واردات را شامل می‌شود.

افتتاح ۲۰ بندر کوچک چند منظوره در سال جاری

وی با بیان این‌که سال گذشته ۱۰۴ پروژه توسعه و تجهیز بنادر به ارزش دو میلیارد دلار به بهره برداری رسید، ایران را جزو ۱۵ کشور اول سازمان جهانی دریانوردی اعلام کرد و گفت:‌ در سال جاری ۲۰ بندر کوچک چند منظوره افتتاح خواهد شد.

به گفته صدر با اجرای فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی، ظرفیت این بندر از سه میلیون TEU به شش میلیون TEU افزایش پیدا کرد. ضمن آن که افزایش ظرفیت‌های پس کرانه‌ای بنادر با مشارکت بخش خصوصی نیز سال قبل انجام شد که امسال نیز ادامه خواهد داشت.

سهم ۲۵ درصدی ایران در سوخت‌رسانی کشتی‌های خلیج‌فارس

معاون وزیر راه و شهرسازی به ایجاد ظرفیت‌های جدید برای سوخت رسانی کشتی‌ها در مرزهای آبی جنوبی کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت سوخت رسانی کشتی‌ها دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن است که باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به دو برابر افزایش یابد. در حال حاضر سهم ایران در سوخت رسانی به کشتی‌ها در خلیج فارس ۲۵ درصد از کل منطقه است.

وی به ارائه تسهیلات ارزان قیمت بانکی به سازندگان شناور اشاره کرد و افزود: سال گذشته از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر تسهیلات ساخت ۴۴ شناور مدرن پرداخت شد که در نوروز امسال به بهره برداری رسید.

صدر افزود: تسهیلات برای شناورهای باری شامل پرداخت ۷۰ درصد از سود بانکی توسط سازمان بنادر و برای شناورهای مسافری پرداخت ۱۰۰ درصد سود بانکی است. ضمن آن که متقاضیان می‌توانند ۸۰ درصد از هزینه شناور را از بانک وام دریافت کنند که تاکنون در این زمینه ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی سازمان بنادر پرداخت شده است.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که در برنامه‌های سازمان بنادر تربیت ۵۰۰۰ دریانورد لحاظ شده است، گفت: سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بنادر و پس کرانه‌های بنادر ایران از سال‌های قبل آغاز شده است؛ به طوری که سرمایه‌گذار ترکیه‌ای در بندر امیرآباد برای ساخت کشتی با ایرانی‌ها همکاری دارد. همچنین سیلوی ترانزیت بندر امیرآباد با مشارکت سرمایه‌گذار قزاق ساخته می‌شود، ایجاد کارخانه‌های فولاد و تسویه روغن و شکر نیز با همکاری سرمایه‌گذار خارجی در پس کرانه‌های بنادر کشور در حال انجام است.

اجرای فاز دوم توسعه بندر بهشتی با سرمایه‌گذاری هندی‌ها

وی به توافق با سرمایه‌گذار هندی برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار و طرح توسعه این بندر اشاره و اظهار کرد: مذاکرات در این زمینه در حال انجام است تا فاز دوم بندر شهید بهشتی چابهار و نیز خط آهن چابهار - مشهد - سرخش با مشارکت این سرمایه‌گذار انجام شود.

صدر همچنین به برنامه توسعه بندر انزلی که ظرفیت آن را دو برابر می‌کند، اشاره کرد و افزود: طرح توسعه بنادر نوشهر با استحصال اراضی، طرح توسعه بندر امیرآباد و نیز ترمینال مسافری بندر شهید حقانی و ساخت مخازن سوخت رسانی در بندر امام خمینی(ره) از جمله طرح‌های در حال اجرای سازمان بنادر با مشارکت بخش خصوصی است.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی به طرح توسعه بندر بوشهر با ساخت جزیره نگین روبروی این بندر با کاربری مسکونی متعلق به سازمان بنادر اشاره کرد و گفت: ۱۰۰ میلیون دلار در فاز اول این پروژه سرمایه‌گذاری خواهد شد. همچنین پس کرانه بندر شهید رجایی با طرح توسعه به ۴۸۰۰ هکتار افزایش یافته است.

    نظرات