بندر چابهار نیازمند سرمایهگذاری داخلی و خارجی
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: توسعه بندر چابهار و محور شرق به عنوان مهمترین بندر و مسیر ترانزیتی کشور نیازمند سرمایهگذاری خارجی و داخلی است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهریار افندیزاده - رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای - در هفتمین کنگره ملی مهندسی عمران، افزایش درآمد، ایجاد اشتغال، افزایش امنیت ملی و منطقهای را از مزیتهای توسعه ترانزیت برشمرد و گفت: موقعیت جغرافیایی مناسب کشور، ارتباط با کشورهای همسایه، وجود ۵۰۰۰ کیلومتر مرز خشکی و بیش از ۲۴۰۰ کیلومتر مرز آبی و اتصال به آبهای آزاد، قرار گرفتن در مسیر کریدورهای مهم ترانزیتی از جمله پتانسیلهایی است که با ایجاد و توسعه زیرساختها و همچنین بازاریابی مناسب میتوان سهم ترانزیت کشور را افزایش دهد.
وی با اشاره به توسعه زیرساختهای ترانزیت کشور در سالهای اخیر از جمله توسعه بنادر کشور، عضویت در سازمانهای بینالمللی، توسعه پایانههای مرزی و علاقهمندی تجار به مسیر ایران، افزود: اقدامات مناسب صورت گرفته رشد ترانزیتی ۷۰ درصدی را از سال ۷۹ تاکنون خصوصا در سه سال گذشته رقم زده است؛ به طوریکه سه میلیون تن کالا در سال ۷۹ به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال گذشته رسید که رقم قابل توجهی بوده و نیز افزایش تنوع محصولات ترانزیتی قابل مشاهده است.
افندیزاده بندر چابهار را از مهمترین بنادر کشور برشمرد و اعلام کرد: بندر چابهار و محور شرق از مهمترین پروژههای مهم در حال اجراست که نیازمند سرمایهگذاری خارجی و داخلی است و ایجاد پسکرانههای حمل و نقلی مناسب همراه با توسعه محور شرق و توسعه حمل و نقل ریلی مسیر چابهار – زاهدان – مشهد میتواند چشمانداز مناسبی برای ایجاد یک بندر استراتژیک و بالفعل سازی قابلیتها و پتانسیلهای محور شرق باشد.
نظرات