مشکلات جهانی حمل و نقل دریایی

مشکلات جهانی حمل و نقل دریایی

http://www.bananews.ir/مدیرعامل «کشتیرانی» جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری کرد: برآورد می‌شود طی ده سال آینده بخش حمل‌ونقل دریایی به یک نقطه اوج و رونق برسد. محمدحسین داجمر در بیست‌ویکمین همایش ارگان‌های دریایی کشور با اشاره به بحران‌های موجود در صنعت حمل‌ونقل دریایی کشور گفت: شاخص بالتیک از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۱۳ نوساناتی را داشته اما در سال ۲۰۱۳ در پایین‌ترین نقاط خود قرار دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مدیرعامل «کشتیرانی» با اشاره به تاثیر بحران اقتصاد جهانی بر سیستم بانکی از سال ۲۰۰۷ خاطرنشان کرد: در شرایط یادشده سفارشات بسیار زیادی برای ساخت کشتی به سازندگان ارائه شده بود به گونه‌ای که فعالان دیگر بخش‌ها نیز به دلیل سودآوری وارد این بخش شده بودند. این امر موجب شد از سال ۲۰۰۸ به بعد شاهد حجم بسیار بالایی از واردات کشتی به کشورهای مختلف باشیم که این خود موجب بروز بحران در بخش کشتیرانی شد زیرا موازنه عرضه و تقاضا با تحویل‌دهی کشتی‌ها به هم خورد و تاثیر منفی شدیدی بر حمل‌ونقل دریایی در جهان گذاشت.
داجمر تصریح کرد: طی بحران‌های رخ داده طی نیم قرن اخیر همواره تولید ناخالص داخلی و حجم تجارت کشورها کاهش پیدا کرده است و پس از بحران ۲۰۰۷ نیز این مساله ادامه یافت و همچنان با آن درگیر هستیم. وی یادآور شد: باوجود افزایش قیمت نفت و افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل، بخش دریایی رشد چندانی نیافته است اما تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۱۵ وضع مطلوبی را در بخش حمل‌ونقل دریایی شاهد باشیم.
داجمر با اشاره به تحریم‌های اعمال شده از جمله تحریم‌های بندری و تحریم‌های اعمال شده بر علیه ناوگان شرکت ملی نفتکش گفت: ما برای مقابله با این تحریم‌ها، پیش‌بینی‌ها و اقداماتی را به عمل آورده‌ایم که از جمله می‌توان به استفاده از توانمندی‌های موسسات رتبه‌بندی داخلی برای بازرسی کشتی‌ها اشاره کرد.
مدیرعامل «کشتیرانی» سپس گفت: ما برای مقابله با مشکلات ایجادشده به واسطه تحریم‌ها در بخش ساخت و تعمیرات کشتی، با همکاری شرکت ایزوایکو، شرکت پرشیا هرمز را فعال کردیم که با حمایت و تقویت این شرکت از ضربات احتمالی جلوگیری خواهیم کرد.
رییس هیات مدیره «کشتیرانی» درخصوص یکی دیگر از فرصت‌های ایجادشده به دلیل تحریم‌های موجود گفت: تا قبل از اعمال تحریم‌ها بخش نفتی کشور از بخش خصوصی حمایت نمی‌کرد و شناورهای خارجی عملیات فراساحلی را انجام می‌دادند اما پس از خروج این شناورها به دلیل تحریم، بخش نفتی از خدمات فراساحلی حمایت می‌کند.
داجمر پیشنهاد کرد: توجه به بحران‌های اقتصادی جهانی و تحریم‌ها و پیش‌بینی راه‌های مقابله با آن حمایت از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و صیانت از آنها و ایجاد جاذبه‌های اقتصادی برای علاقه‌مند شدن شرکت‌های کشتیرانی دنیا برای تردد در آب‌های کشورمان از مواردی است که باید به آنها توجه شود.

 

    نظرات